گروه دیپلماسی: پس از اعلام نتایج همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه ایران در این باره بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در این بیانیه آمده است:«‌جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک نظام مردم‌سالار به رای مردم بریتانیا در زمینه خروج از اتحادیه اروپایی احترام گذاشته و آن را در مسیر خواست اکثریت مردم آن کشور در تنظیم روابط خارجی خود قلمداد می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان گسترش روابط با کشورهای اروپایی بر مبنای احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر بوده و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی تغییری در رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن کشور ایجاد نخواهد کرد.» همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه در این کشور برگزار شد و بیش از ۵۰‌درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به خروج انگلیس از اتحادیه مزبور رای مثبت دادند. انگلیس در دهه ۷۰ میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. این اتحادیه در آن سال‌ها، اتحادیه اقتصادی اروپا نام داشت و بعدها به اتحادیه اروپا تغییر نام داد.

جدایی به ضرر ایران

همزمان با این رویداد بزرگ، یک نماینده پارلمان اروپا و از اعضای گروه روابط با ایران، با توجه به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا وضعیت ادامه مذاکرات میان ایران و اروپا را مناسب ندانست. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، فیلیپ جووَن، نماینده پارلمان اروپا و عضو گروه روابط با ایران در مصاحبه با یورونیوز، جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را به ضرر مذاکرات با ایران توصیف کرد. جوون که عضو گروه پارلمانی (حزب مردم اروپا) است در پاسخ به پرسش یورونیوز فارسی درباره پیام توییتری حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران گفت: «ایران با توجه به توافق‌ها و مذاکرات اخیر با اروپا، احتیاج به طرف‌هایی در مذاکره دارد که شرایط پایداری داشته باشند. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وضعیت را [برای این کشور و همچنین اتحادیه اروپا] ناپایدار می‌کند؛ امری که برای ادامه مذاکرات میان ایران و کشورهای اروپایی به هیچ‌وجه مناسب نیست.» صبح روز جمعه و پس از انتشار خبر رای مثبت اکثر شهروندان بریتانیا به جدایی از اتحادیه اروپا، حمید ابوطالبی با انتشار چند پیام در حساب توییتر خود، «خروج انگلیس [بریتانیا] ازاتحادیه اروپایی» را «یک «فرصت تاریخی» برای ایران» خواند و افزود که «باید ازاین فرصت تازه، نهایت بهره را برد.» جوون همچنین درباره واکنش مقام‌های روسیه به مساله بریگزیت و استقبال سرد آنها از خروج بریتانیا گفت: «درباره روسیه و دیگر طرف‌های اتحادیه اروپا هم همین وضعیت [که درباره ایران به آن اشاره شد] پابرجا است. حاکمان خردمند می‌دانند که در جهان امروز به شرکا و طرف‌های با ثبات نیاز دارند.»

سرآغاز یک فصل جدید

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سرآغاز یک فصل جدید خواهد بود، گفت: پس‌لرزه‌های تصمیم مردم انگلیس قابل توجه خواهد بود، زیرا می‌تواند منجر به برگزاری همه‌پرسی در اسکاتلند و برخی کشورهای اتحادیه اروپا باشد. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، درخصوص رای مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا اظهار کرد: دولت‌های مختلف انگلیس در سالیان گذشته دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا بودند و این موضوع در عمل کاملا مشخص بود. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا با توجه به حضور انگلیس در اتحادیه اروپا شرایط خاصی را ایجاد کرده بود، گفت: با توجه به این شرایط دولت‌های مختلف انگلیس از سیاست‌های آمریکا تبعیت کورکورانه می‌کردند.رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مردم انگلیس نوعی احساس تحقیر نسبت به سیاست‌های آمریکا داشتند به این دلیل که دولت‌های انگلیس از سیاست‌های آمریکا تبعیت کورکورانه می‌کردند.بروجردی با اشاره به تبعات رای مردم انگلیس افزود: پس‌لرزه‌های تصمیم امروز‌ مردم انگلیس قابل‌توجه خواهد بود زیرا می‌تواند منجر به برگزاری همه‌پرسی در اسکاتلند و برخی کشورهای اتحادیه اروپا باشد.او با بیان اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تحول قابل‌توجهی است و می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از وضعیت اتحادیه اروپا در جهان باشد، گفت: سیاست پیوسته جمهوری اسلامی ایران در قبال انگلیس مخالفت با هرگونه دخالت و ‌سیاست‌های منفی این‌کشور بوده است. او افزود: بدبینی ملت ما نسبت به انگلیس واقع‌گرایانه و باعمق تاریخی بوده و‌ متاثر از سیاست‌های منفی انگلیس ضدکشور ما است.

تاثیر مشهودی در روابط تهران ـ لندن ندارد

همچنین، کاردار پیشین سفارت ایران در انگلستان با اشاره به موضوع جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه انگلیس همواره استقلال مالی خود را از این اتحادیه حفظ کرده بود خاطرنشان کرد: وقتی بریتانیا عضو اتحادیه اروپا بود باید در همه زمینه‌های اقتصادی، فنی، تکنولوژی و مسائل دفاعی با آنها همکاری می‌کرد ولی آنها در تمام این سال‌ها از نظر مالی خود را کنار نگه داشته و ارزش پوند را حفظ کردند و هرگز از نظر مالی به این اتحادیه نپیوستند. سیدجلال‌الدین ساداتیان، استاد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تاثیر بر روابط اقتصادی‌ با ایران ضمن بی‌اثر خواندن این موضوع گفت: تاثیر مشهود در روابط تهران ـ لندن ایجاد نخواهد شد.