ایسنا: گسترش حمایت عربستان سعودی از «الازهر» مصر، به‌ویژه در دو سال اخیر، گمانه‌زنی‌های جدی درباره سیطره کامل این کشور بر الازهر و امکان تبدیل این موسسه مهم مصری به ابزاری برای دشمنی و مقابله با ایران و تشیع را مطرح کرده است.

اسناد افشاشده وزارت امورخارجه عربستان سعودی نشان می‌دهد که دلیل توجه عربستان به الازهر آن است که می‌خواهد قطع رابطه میان الازهر، به‌عنوان بزرگ‌ترین موسسه اهل سنت در جهان عرب با شیعیان به‌ویژه «ایران» ادامه یابد و تلاش برخی از شیوخ الازهر مانند مرحوم «محمود شلتوت» برای کاستن از اختلاف میان طرفین با شکست مواجه شود.

این مساله، محتوای یکی از نامه‌های افشاشده از سوی وزارت امورخارجه عربستان درباره حمایت غیرمستقیم عربستان سعودی از کنفرانس مطبوعاتی «محمد حسان»، از مبلغان سلفی را تایید می‌کند که بر اساس آن قرار شد طرحی زیر نظر الازهر برای مقابله با تشیع اجرا شود.

سیاست آل‌سعود فقط به حمایت از الازهر محدود نمی‌شود، بلکه این خاندان، الازهر را تحت‌فشار قرار داده تا با تحصیل طلاب شیعه در این نهاد مخالفت کند و مانع سفر پژوهشگران ایرانی به مصر شود. در حالی که عربستان سعودی معتقد است الازهر نقش اساسی در زمینه مقابله با تشیع دارد، الازهر نیز تاکید کرده است که این نهاد دینی و عربستان یک روح در دو بدن هستند!