گروه خبر: پرونده سانحه سقوط اتوبوس حامل سربازان در نی‌ریز استان فارس به مجلس رسید؛ دو کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» و «اصل ۹۰» قرار است این پرونده را در جلسه‌های خود بررسی کنند. داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اعلام خبر بررسی موضوع جان باختن تعدادی از سربازان وظیفه در کمیسیون متبوعش، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر در طرز کار دستگاه‌های مختلف در رابطه با جان باختن سربازان وظیفه اشکال و ایرادی وجود داشته باشد، این کمیسیون با دستگاه‌های مربوطه برخورد خواهد کرد. محمدی در عین حال گفت: هنوز به‌دلیل شکل نگرفتن ساختار اصلی کمیسیون اصل ۹۰ پرونده‌ای در این رابطه به کمیسیون ارجاع نشده است.

همزمان سیدمحسن علوی، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از برگزاری جلساتی در این کمیسیون برای بررسی ابعاد سانحه سقوط اتوبوس سربازان در آینده نزدیک خبر داد. علوی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با بیان اینکه بررسی ابعاد این فاجعه در اولویت کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهد بود، تاکید کرد: ما منتظریم مراحل اولیه بررسی این موضوع سپری شود که گزارش‌های دقیقی به افکار عمومی تقدیم کنیم.با این همه هرچند این کمیسیون‌ها هنوز بررسی دلایل سانحه سقوط اتوبوس حامل سربازان را در جلسات خود آغاز نکرده‌اند اما برخی نمایندگان دولت را مقصر رخداد چنین سوانحی معرفی می‌کنند و در واقع از این مساله به‌عنوان مستمسکی برای نقد دولت بهره می‌گیرند. حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، بر طبل مخالفت با دولت کوبید و مسبب اصلی این حادثه را به طور تمام و کمال وزیر راه و شهر‌سازی معرفی کرد. از سوی دیگر هرچند هنوز دلیل اصلی سانحه مذکور اعلام نشده اما برخی وجود خطای انسانی را در بروز این سانحه دخیل می‌دانند.

محمدجواد جمالی نوبندانی، نماینده فسا در مجلس با تاکید بر وجود خطای انسانی در وقوع حادثه سقوط اتوبوس سربازان به «ایلنا» گفت: موضوعات مطرح شده مبنی‌بر وجود بار اضافی یا جابه‌جایی محصولات قاچاق و مواد مخدر در اتوبوس حامل سربازان قابل تایید نیست. جمالی با تاکید براینکه خطای انسانی دراین حادثه محرز است، گفت: طبق اظهارنظر سرهنگ حمیدی رئیس پلیس راه کشور خطای انسانی دراین حادثه مورد تایید است، همچنین اینکه راننده این اتوبوس با سن بالا قطعا نمی‌توانسته در شرایط بحرانی وسیله نقلیه را کنترل کند.

گزارش وزیر بهداشت به رئیس‌جمهوری

از سوی دیگر، به‌دنبال درخواست روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری به وزارتخانه‌های بهداشت و دفاع برای به‌کارگیری امکانات برای رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت گزارشی از اقدامات انجام شده را به رئیس‌جمهوری ارائه کرد. به گزارش «ایرنا»، هاشمی دراین گزارش درمورد اعزام ۲۶ آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه در مدت زمان کمتر از۱۰ دقیقه و انتقال مصدومان به بیمارستان‌های شهدای نی‌ریز، استهبان، نمازی و شهید رجایی شیراز توضیحاتی ارائه کرد. در بخش دیگری از این گزارش، به اقدامات درمانی تخصصی به‌وسیله متخصصان رشته‌های مختلف مقیم، پرستاران و پیراپزشکان در بیمارستان‌ها اشاره شده است.

با این همه نماینده فسا در مجلس نیز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری خانه ملت به روند درمان مصدومان حادثه اشاره کرد و گفت: مراحل اولیه درمان مجروحان در بیمارستان شهید رجایی شیراز به‌خوبی انجام شده و حدود ۱۰ نفر از حادثه‌دیدگان هم در حال حاضر در آی سی یو بستری هستند که باید روند درمان آنها با جدیت بیشتری پیگیری شود.

لغو مجوز شرکت تعاونی

این سانحه لغو یکساله مجوز فعالیت شرکت اتوبوسرانی مقصر در تصادف اتوبوس حامل سربازان در نی‌ریز فارس را نیز در پی داشت. خبر این لغو مجوز را سرهنگ داوود قاسمیان، جانشین رئیس پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد و با اشاره به تشکیل کمیسیون ماده ۱۲ رسیدگی به تخلفات رانندگی حمل‌و‌نقل بار و مسافر گفت: بر این اساس اعضای کمیسیون شرکت تعاونی میهن نور کرمان را به‌دلیل دستکاری در سیستم اصلی خودرو و نصب باک اضافه، حمل کالای غیرمجاز، حمل مسافر اضافه بر ظرفیت و ... متخلف تشخیص دادند. به گزارش خبرگزاری میزان قاسمیان افزود: بر این اساس پروانه فعالیت این شرکت به مدت یک‌سال به حالت تعلیق درآمد. در حادثه سقوط اتوبوس به دره ۱۹ تن جان باختند که از این میان ۱۳ نفر سرباز، ۳ نفر شامل راننده، کمک راننده و شاگرد و نیز ۳ نفر از اتباع افغانستان بودند.

این حادثه بامداد روز چهارشنبه در کیلومتر ۱۵ جاده نی‌ریز -کرمان و کیلومتر ۶۵ جاده سروستان -شیراز رخ داد. به گفته سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اتوبوس شخصی اما در اختیار پادگان «۰۵» ارتش در کرمان بوده و سرنشینان آن نیز سربازانی بودند که از این پادگان به مقصد اهواز در حال حرکت بودند. این سربازان پس از اتمام دوره آموزشی و تحلیف از پادگان، در حال عزیمت به شیراز بودند که این حادثه به‌وقوع پیوست.