گروه خبر: طی دو روز سه محیط‌بان در استان‌های هرمزگان و فارس هدف گلوله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته و کشته شدند. در اولین مورد روز پنج‌شنبه سوم تیرماه دو محیط‌بان هرمزگانی به نام‌های محمد دهقانی و پرویز هرمزی در ارتفاعات منطقه تحت حفاظت خود با شکارچیان درگیر شده و با ضرب گلوله به شهادت رسیدند. روز جمعه چهارم تیرماه نیز «منوچهر شجاعی» محیط‌بان پارک ملی در ۱۰ کیلومتری شمال شهر شیراز به ضرب گلوله شکارچیان به‌شدت زخمی شد و در نهایت در آخرین ساعات جمعه چهارم تیرماه در بیمارستان رجایی شیراز به خیل شهدای محیط‌بان پیوست. خبر شهادت او را روز گذشته «حمزه ولوی» مدیرکل محیط زیست فارس در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد.

مدیرکل محیط زیست فارس اعلام کرد که «منوچهر شجاعی محیط‌بان پارک ملی بمو عصر جمعه حین درگیری با شکارچیان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه سینه و گلو زخمی و از روی صخره نیز به پایین پرتاب شد.»

وی افزود: این محیط‌بان که حال بسیار وخیمی داشت به شیراز منتقل شد و تحت عمل جراحی نیز قرار گرفت، اما حوالی ساعت ۲۴ جمعه به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان رجایی به شهادت رسید.

دستگیری قاتلان محیط‌بانان هرمزگانی

در خبری دیگر به گزارش «ایسنا» اکبری رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری قاتلان دو محیط‌بان هرمزگانی خبر داد. دو محیط‌بان هرمزگانی سوم تیرماه که در ارتفاعات منطقه تحت حفاظت خود با شکارچیان درگیر شده بودند، به ضرب گلوله مستقیم متخلفان به شهادت نائل آمدند تا شمار محیط‌بانانی که در راه دفاع از محیط زیست و حیات وحش کشور به دیار باقی شتافته‌اند به ۱۱۸ تن برسد.

تدوین لایحه حمایت از محیط‌بانان

همزمان روز گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پی شهادت سه تن از محیط‌بانان کشورمان در یادداشتی با عنوان «محیط‌بانان؛ سربازان شجاع خط مقدم» نوشت: این سازمان لایحه قانونی حمایت از محیط‌بانان و تشدید مجازات مهاجمان مسلح را در دست تدوین دارد که البته این لایحه تکمیل‌کننده مقررات حمایتی فعلی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم او همچنین در این یادداشت تاکید کرد: باید به جد با سلاح‌هایی که قلب محیط‌بانان را نشانه می‌رود، مقابله شود.