گروه بازرگانی: در بیست‌و‌چهارمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، برخی مصوبات مالیاتی اخیر به بحث گذاشته شد و درخصوص طرح‌های صنعتی استان و فرآیند اعطای تسهیلات جدید به این واحدها نیز نقد و بررسی صورت گرفت. همچنین در این نشست، با اشاره به حذف مالیات تسعیر ارز که اخیرا از سوی دولت ابلاغ شد، برخی راهکارهای اتاق بازرگانی تهران در رابطه با رفع مشکلات مالیاتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

همچنین استاندار تهران در این نشست از بررسی تاسیس مراکز تجاری ایران در کشورهای همسایه شمالی خبر داد و گفت: این مراکز که در حال حاضر موضوع استقرار آن در چهار کشور روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در دست بررسی است، می‌تواند به‌عنوان پل صادراتی کشور در منطقه و اروپا عمل کند، از این رو، نقش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در تاسیس این مراکز کلیدی است. هاشمی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی دخالتی در مالکیت و برقراری این مراکز تجاری ندارند، گفت: در جلسات آینده شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی این موضوع در دستورکار قرار خواهد گرفت. همچنین در همین رابطه، معاون هماهنگی‌های امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری تهران، طی توضیحاتی از انجام چند جلسه مذاکره با روسای اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و روسیه و ایران و ارمنستان و موافقت آنها با ایجاد این مراکز تجاری در کشورهای هدف خبر داد. امامی، تصریح کرد که طی هفته‌های آتی هماهنگی‌های لازم برای بازدید از نقاط هدف ایجاد این مراکز تجاری صورت خواهد گرفت. در همین رابطه، رئیس اتاق تهران و دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، با اشاره به اینکه سابقه تاریخی نشان داده که تاسیس این مراکز تجاری نمی‌تواند کمک چندانی به تقویت صادرات ایران کند، گفت: یکی از موانع جدی بر سر راه صادرات غیرنفتی کشور، قیمت تمام شده بالای تولید در داخل کشور است و فعالان اقتصادی نمی‌توانند با سایر صادرکنندگان کشورهای دیگر رقابت کنند. خوانساری با اشاره به ناکامی صادرات محصولات ایرانی به بازار روسیه طی ماه‌های گذشته، گفت: طی این مدت برخی از برندهای مطرح داخلی اقدام به صادرات کالاهای خود به بازار روسیه کردند اما تداوم نیافت و دلیل عمده آن نیز بالا بودن قیمت تمام شده محصولات در ایران است.

وی با بیان اینکه قیمت برخی مواد اولیه در ایران در مقایسه با سایر نقاط جهان بالا است، افزود: در حالی شیر در ایران به قیمت ۱۲۵۰ تومان به تولید‌کنندگان لبنیات عرضه می‌شود که سایر رقبا این محصول را بسیار کمتر دریافت می‌کنند. همین‌طور، قیمت گندم در داخل بازار ایران به مراتب گران‌تر از سایر کشورها است بنابراین، تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با دیگران را ندارند و عملا صادرات نیز دچار مشکل می‌شود. در پایان این نشست مقرر شد مساله ایجاد مراکز تجاری در کشورهای همسایه بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا نظرات مختلف و پیشنهادهای مناسب احصا شود. نشست بعدی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران اواخر مرداد ماه برگزار می‌شود.