رضا کامی
رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه

کودتای اخیر در ترکیه بدون شک آثار منفی زیادی بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت. از سال 1960 تاکنون این چهارمین کودتا در ترکیه به شمار می‌آید و در هر کودتا ارزش لیر و بورس این کشور به شدت کاهش یافته است. پس از کودتای اخیر نیز ظرف یک هفته ارزش لیر 6 درصد و ارزش بازار سهام این کشور بیش از 10 درصد سقوط کرد.

از طرف دیگر، گردشگری سهم بسیار بزرگی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد و بخشی از برنامه توسعه اقتصادی اردوغان در سال‌های اخیر بوده است. در نتیجه بروز این ناآرامی‌ها و جو امنیتی حاکم بر کشور می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش ورود گردشگران به این کشور داشته باشد، چراکه صنعت گردشگری وابستگی زیادی به آرامش و امنیت یک منطقه دارد. آمار پروازها، مسافران و هتل‌های خالی در دو هفته اخیر تاییدی بر کاهش چشمگیر توریست در ترکیه است. البته پیش‌بینی می‌شود این اثرات کوتاه‌مدت بوده و با کاهش التهابات و تنش‌ها به تدریج شاهد بهبود اوضاع و رونق مجدد رفت و آمدها در ترکیه باشیم.

ایران و ترکیه همواره شرکای تجاری خوبی برای هم بوده‌اند و در سال‌های اخیر روابط آنها گسترده تر نیز شده است، به‌طوری که توسعه روابط اقتصادی و تجاری به 30 میلیارد دلار نیز هدف‌گیری شده است. کودتای اخیر نمی‌تواند تاثیری بر این ارتباط تنگاتنگ و گسترده دو کشور داشته باشد، بلکه انتظار می‌رود با برنامه ریزی بهتر و دقیق تری که توسط تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و همچنین سازمان‌های دولتی از جمله وزارت صنعت صورت می‌گیرد، بتوان از ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ترکیه بیشتر و بهتر استفاده کرد. در چند روز گذشته شاهد حضور فعالان اقتصادی ترک و بحث و مذاکره آنها در مورد بخش‌ها و صنایع مختلف بوده‌ایم و باید بتوانیم با توجه به موقعیت سیاسی و اقتصادی در ترکیه از فرصت مذاکره نهایت استفاده را برده و در اقتصاد ترکیه سهم پیدا کنیم. به هر حال کشور ما تجربه خوبی در مدیریت بحران‌ها و مشکلات اقتصادی طی سال‌های اخیر دارد و توانسته توانایی خود را در کنترل اوضاع و بهبود شرایط در زمان بحران نشان دهد. بنابراین اگر بتوانیم ارتباط بهتر و منسجم تری با شرکای ترکیه‌ای برقرار کنیم، می‌توان به حضور مستمر و فعال تر در اقتصاد این کشور امیدوار بود.