ایرنا: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به ارائه گزارش عملکرد سه ساله در منطقه آزاد کیش در حوزه‌های مختلف زیر بنایی، عمرانی، شهری، فرهنگی و همچنین اقدام‌های صورت‌گرفته در جزیره هندورابی پرداخت. علی‌اصغر مونسان در نشست خبری خود میزان صادرات محصولات تولیدی کیش در سال ۹۱ را ۴/ ۴۸میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در سال ۹۴ به ۱۰۵ میلیون دلار رسیده که نشانگر رشد ۱۱۷ درصدی در بخش صادرات تولیدی است.

وی به جمعیت ۲۷ هزار نفری ساکن در کیش اشاره کرد و گفت: از این میزان ۹ هزار و ۹۸۸ نفر شاغل و نرخ بیکاری ۱/ ۴ درصد است. وی حجم سرمایه‌گذاری سالانه در جزیره کیش را ۳۶ هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: مجموع صادرات و ترانزیت، سالانه ۳۳۰ میلیون دلار است. وی در زمینه عملکرد ریالی طرح‌های زیربنایی و عمرانی گفت: میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی در سال ۹۰ معادل ۶۷۸ میلیارد ریال، سال ۹۳ دو هزار و ۹۸۹ میلیارد ریال بود که این رقم در سال ۹۴ به دو هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال رسیده است. وی به ۳۰ طرح پایان یافته در جزایر کیش و هندورابی و حجم ریالی آنها اشاره کرد و گفت: مجموع ریالی این طرح‌ها ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است. وی با بیان اینکه اقدام‌های زیست‌محیطی صورت گرفته در جزیره هندورابی در بالاترین حد است، گفت: تنها ۲۵ درصد جزیره درگیر توسعه و ۳ درصد اشتغال درگیر ساخت‌وساز است. مونسان به ۳۰ طرح پایان یافته در بخش‌های مختلف و ارزش ریالی آن اشاره کرد و گفت: از این میزان ۳ طرح در بخش فرودگاهی به ارزش ۱۴۰ میلیارد ریال، ۷ طرح در حوزه زیربنایی به ارزش ۵۹۰ میلیارد ریال، پنج طرح در بخش بندری به ارزش ۶۹۰ میلیارد ریال، در حوزه عمران و شهری ۱۴ طرح به ارزش ۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال پایان یافته و درجزیره هندورابی نیز یک طرح به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی به ارائه توضیحاتی در مورد ۲۴ طرح در حال اجرا به ارزش ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در سازمان منطقه آزاد کیش پرداخت و اظهار کرد: سه طرح در بخش فرودگاهی، ۷ طرح در بخش زیر بنایی، ۶ طرح بندری، ۶ طرح در بخش عمران شهری و دو طرح در جزیره هندورابی نیز در حال اجرا و ساخت است. وی به مطالب گفته شده در مورد بحث صادرات و واردات در مناطق آزاد در فضای جامعه اشاره کرد و افزود: ارزش صادرات محصولات تولیدی در سال ۹۱ بالغ بر ۴۸میلیون دلار بوده که در شرایط کنونی به ۱۰۵ میلیون دلار رسیده و ۱۱۷ درصد در این زمینه رشد داشته است.

رئیس هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در مناطق آزاد ۲ گمرک وجود دارد، گفت: هرگونه کالایی که وارد سرزمین اصلی می‌شود باید از گمرک جمهوری اسلامی عبور کند، مناطق آزاد دربخش واردات به کشور نقشی ندارند. وی میزان واردات در سال ۹۲ را ۵۵۹ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این عدد به ۴۵۲ میلیون دلار در سال ۹۴ رسیده که ۱۹ درصد کاهش داشته است. مونسان به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: کیش یکی از بهترین مناطق آزاد در بخش تولید و صنعت با ۴۲۰ واحد صنعتی فعال است، این صنایع کوچک، اما دانش‌بنیان است. دراین بخش ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در قالب ۶۵ طرح صنعتی جذب سرمایه داشتیم. مونسان همچنین به افزایش ثبت شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ تعداد شرکت‌های ثبت شده ۸ شرکت و در بهار امسال به ۱۰ مورد رسیده است.