عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تعطیلات پاییزی نسخه غلط مهار آلودگی هوای کلان‌شهری همچون تهران است، گفت: باید به دنبال روش‌های اساسی برای کاهش آلودگی هوا در فصل سرما بود. ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به پیشنهاد تعطیلات پاییزی برای مهار آلودگی هوای کلان‌شهرها، افزود: ما در فصل زمستان چند ماه شاهد آلودگی هوای پایتخت هستیم و دو هفته تعطیلی چاره‌ساز این میزان آلودگی هوا نیست.او ادامه داد: زمانی که در روزهای اوج آلودگی هوا، مدارس تعطیل می‌شوند، با کاهش آلاینده‌ها روبه‌رو هستیم این در حالی است که در روزهای تعطیل مانند روزهای جمعه هم آلودگی هوا کاهش می‌یابد، اما به فاصله یک روز، شرایط به وضعیت گذشته بازمی‌گردد؛ بنابراین باید به دنبال یک تغییر اساسی برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت بود.قناعتی افزود: مگر می‌شود سه ماه تعطیلی در پایتخت در نظر بگیریم برای آنکه آلودگی هوا را مهار کنیم.

در این ۱۰ روز نیز اگر مورد موافقت قرار گیرد و تعطیل شود، کار اساسی انجام نشده است. به گفته وی برای کاهش آلودگی هوا نیاز به یک نگاه ملی و عزم ملی وجود دارد. او با بیان اینکه باید مسوولیت مهار آلودگی هوا را یک نهاد یا سازمان مشخص بر عهده بگیرد، اظهار کرد: فرقی نمی‌کند این یک سازمان در دولت باشد یا شهرداری، اما یک سازمان پاسخگوی آلودگی هوا باشد. آن زمان می‌توان به اجرای راهکارهایی که برای مهار آلودگی هوا پیش‌بینی شده، امیدوار بود. به‌عنوان مثال شاهد هستیم روزهایی که آلودگی هوای پایتخت به اوج می‌رسد، یک نهاد اداری، ماشین‌های قدیمی و دودزای خود را به سطح شهر می‌فرستد در حالی که باید همه در کنار هم اواخر پاییز و زمستان به دنبال کاهش منابع آلوده‌کننده هوا باشیم.به گفته قناعتی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه مترو یکی از راهکارهای اساسی برای مهار آلودگی هوا است.

پیش از این نیز «دنیای اقتصاد» در گزارشی جامع «تعطیلات پاییزی» را نسخه‌ای غلط برای مهار آلودگی هوای کلان‌شهرها از جمله تهران معرفی کرده بود. این راهکار که به تازگی از سوی کارگروه ملی «کاهش ساعات کاری و تحصیلی هفته» که قرار است ظرف سه ماه نسخه عملیاتی «تنظیم تعطیلات و اوقات فراغت» را به هیات دولت ارائه کند، پیشنهاد شده است، از این زاویه قابل نقد است که اگرچه ممکن است تعطیلات چند روزه در کاهش میزان آلودگی هوا در همان روزها موثر باشد، اما مجددا با باز شدن مدارس آلودگی هوا به اوج می‌رسد؛ بنابراین این نسخه نمی‌تواند یک راهکار اساسی برای مقابله با افزایش میزان آلودگی هوا در نیمه دوم سال باشد. ضمن آنکه طی چند سال اخیر آلودگی هوا فقط به نیمه دوم سال اختصاص ندارد و در نیمه نخست سال نیز آلودگی هوا به‌صورت محسوس قابل مشاهده است. به همین دلیل کارشناسان آلودگی هوا اعتقاد دارند بهتر است کارگروه مذکور و سازمان حفاظت محیط زیست با نگاهی به تجربیات جهانی در زمینه تغییر ساعات کار و مدارس از این ایده صرف‌نظر کنند.