وضعیت ورود سرمایه به صنایع بزرگ

دنیای اقتصاد: جذب سرمایه خارجی صنعتی را می‌توان یکی از چالش‌های بزرگ دوران تحریم دانست، چالشی که وابستگی بیش از حد صنایع به بانک‌های داخلی را به همراه داشت؛ حال با رفع تحریم‌های بین‌المللی و روی خوش شرکت‌های بزرگ خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از هدف‌گذاری جذب سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ایران تا پایان سال جاری خبر می‌دهد. خبری که برای تحقق آن ایدرو چندی پیش اقدام به معرفی هفت صنعت پول‌ساز برای جذب سرمایه‌گذاری کرده بود.

براساس اعلام این سازمان در دسته‌بندی صورت گرفته پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای هفت صنعت در چهار گروه مختلف «صنایع نوین»، «پتروشیمی»، «تجهیزات نفت و گاز» و «خودرو و قطعه‌سازی» مدنظر قرار گرفته و علاوه بر معرفی صنایع برای سرمایه‌گذاری، در این بسته موارد حمایتی نیز برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده است. بسته سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور توسعه صنعت داخلی، همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی تهیه و اعلام شده است. در این فراخوان تاکید شده است اجرای این طرح‌ها از طریق ارائه بسته حمایتی اختصاصی به سرمایه‌گذاران منتخب و برخوردار از توانمندی‌های فنی، مالی و مدیریتی تسهیل خواهد شد. در این خصوص منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگو با «بلومبرگ» برنامه‌های این سازمان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دوران پسابرجام را تشریح کرده است که در ادامه می‌خوانید:

باتوجه به رفع تحریم‌های بین‌المللی آیا ایران آماده جذب برای سرمایه‌گذاری خارجی در فضای بین‌المللی هست؟

در حال حاضر در منطقه هیچ کشوری شرایط امنیتی مانند ایران را ندارد به همین دلیل از این حیث، امنیت سرمایه‌گذاری برای طرف‌های خارجی به‌طور صددرصد تضمین شده است، از سوی دیگر با توجه به لغو تحریم‌ها شرایط ورود برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز فراهم شده و ما آماده ورود سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.

با لغو تحریم‌های بین‌المللی آیا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکنون موفق به عقد قرارداد بین‌المللی شده است؟

بعد از رفع تحریم‌های بین‌المللی ایدرو در فضای بین‌المللی با شرکت‌های مختلف ۱۹ تفاهم‌نامه منعقد کرد که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری ۸ یا ۹ تفاهم‌نامه صورت گرفته به مرحله نهایی و قرارداد برسد.

با توجه به تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته هدف‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری چه میزان است؟

با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری بر اساس تقویم ایران برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری ۱۰‌میلیارد دلاری صورت گرفته است. از سوی دیگر در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ایجاد امنیت برای تعاملات اقتصادی که از اهمیت بسیاری برخوردار است با سرمایه‌گذاران خارجی در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر در منطقه هیچ کشوری شرایط امنیتی مناسب مانند ایران ندارد و ما در تلاش هستیم چالش‌های منطقه‌ای را از بین برده و به امنیت منطقه کمک کنیم.

برای تحقق جذب سرمایه 10 میلیارد دلاری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چه برنامه‌ریزی صورت داده است؟

در این خصوص ایدرو اقدام به تهیه سندی برای سرمایه‌گذاری کرده است که براساس این سند سرمایه‌گذاری برای هفت صنعت در چهار گروه مختلف «صنایع نوین»، «پتروشیمی»، «تجهیزات نفت و گاز» و «خودرو و قطعه‌سازی» پیش‌بینی شده است و علاوه بر معرفی صنایع برای سرمایه‌گذاری در این بسته موارد حمایتی نیز برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده است.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مجموع در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟

ایدرو در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل شامل خودرو، ریلی، کشتی‌سازی و اخیرا هوا فضا نیز فعال است و سعی می‌کند در این حوزه‌ها مطابق قانون ۲۰ درصد از بازار را در صنعت داشته باشد. ایدرو همچنین در حوزه نفت و گاز نیز در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی و حوزه نوسازی صنایع فعال است. از طرفی ایدرو یک سازمان معتبر برای شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه ‌ایدرو در رده سازمان‌های بزرگ (هلدینگ) قرار دارد چه استراتژی برای آن در نظر گرفته شده است؟

استراتژی ایدرو به ۴ بخش کلی تقسیم می‌شود که در این خصوص می‌توان به تربیت و پرورش مدیران صنعتی، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز در صنایع بالادستی و پایین دستی، سرمایه‌گذاری در توسعه صنایع حمل و نقل و صنایع پیشرفته اشاره کرد.

برای اجرایی کردن چهار استراتژی اول این سازمان چه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است؟

در بخش سرمایه‌گذاری که سازمان براساس قوانین موجود در کشور اقدام می‌کند و درخصوص تربیت و پرورش مدیران صنعتی نیز پرورش ۵۰۰‌مدیر در کلاس جهانی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است که در مرحله اول ۱۰۰‌مدیر صنعتی پرورش خواهند یافت، درخصوص سرمایه‌گذاری در توسعه صنایع حمل و نقل نیز اخیرا دستور سفارش ساخت ۲ هزار واگن از سوی دولت دریافت شده و این سازمان ملزم به تامین این تعداد واگن شده است.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را می‌توان یکی از اصلی‌ترین سازمان‌هایی دانست که در پروژه‌های نفتی در کشور فعالیت می‌کند با توجه به لغو تحریم‌های بین‌المللی در این خصوص چه برنامه‌ریزی صورت گرفته است؟

ایدرو در رده شرکت‌های صلاحیت‌دار برای انجام پروژه‌های نفت و گاز محسوب می‌شود و در این خصوص نیز مذاکراتی با شرکت‌های خارجی از سوی این سازمان صورت گرفته است. مطالعات نشان داده تا سال ۲۰۵۰میلادی هنوز نفت بالاترین سطح در سبد انرژی جهان را دارا خواهد بود؛ بنابراین ایران نیز برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت و تولید در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا وزارت نفت مدل قراردادی جدید نفتی ایران یا IPC را مطرح کرده که این فرصت خوبی است که شرکت‌های خارجی را برای سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کرد.

وضعیت ورود سرمایه به صنایع بزرگ