علائم بازگشت «نازیسم» ایندیپندنت

جریان راست افراطی، مشخصا حزب ضد اسلام «آلترناتیو برای آلمان» (AFD) در شرایطی دستاوردهای قابل توجهی در انتخابات عمومی اخیر داشته که حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل در بدترین شرایط خود به سر می‌برد. این حزب در حالی ۲/ ۱۴ درصد آرا را به‌دست آورد که تنها سه روز پیش از آن شهردار برلین برای به‌دست آوردن بخش زیادی از کرسی‌ها از سوی این حزب هشدار داده بود. او در این مورد گفته بود: قدرت گرفتن حزب «آلترناتیو برای آلمان» می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از بازگشت جناح راست، در سراسر جهان و نازی‌ها در آلمان باشد. او اضافه می‌کند: «برلین تنها یک شهر قدیمی نیست. برلین شهری است که از پایتخت آلمان نازی، تبدیل به یک چراغ آزادی، ایستادگی و مدارا، تنوع و گوناگونی و انسجام اجتماعی شده است.»

نتایج انتخابات اخیر، حضور حزب ضد مهاجرت را بر صندلی‌های پارلمان برلین برای اولین بار پس از اتحاد دو آلمان مستحکم کرد. برلین دهمین ایالتی است که این حزب نوپا، حداقل یک کرسی در آن به‌دست آورده است. حزب دموکرات مسیحی (CDU) در این رای‌گیری تنها ۶/ ۱۷ درصد از آرا را به‌دست آورد که یک ضربه بزرگ به خانم مرکل و نشانه‌ای از مبارزه سخت حزب او در انتخابات ملی آلمان در اکتبر ۲۰۱۷ است. سوسیال دموکرات‌های چپ میانه (SPD) بالاترین درصد آرا را با ۶/ ۲۱ درصد به‌دست آورد. گئورگ پازدرسکی رئیس حزب AFD می‌گوید: «رسیدن از عدد صفر به دورقمی؛ برای برلین اولین بار رخ داده است.» بیرتریکس وون استورچ یکی از رهبران حزب (AFD) ادامه می‌دهد: «ما به یک نتیجه بزرگ دست یافتیم. ما در پایتخت به موفقیت رسیدیم و نمایندگان ما راهی مجلس فدرال می‌شوند.» زیگمارگابریل معاون صدراعظم آلمان و رهبر حزب ائتلافی خانم مرکل، SPD، در پاسخ به این نتایج گفت: «برلین همچنان برای نجابت انسانی و اجتماعی ایستاده است.»

اما با وجود رسیدن حزب آلترناتیو برای آلمان به عدد دو رقمی، نتیجه انتخابات به آن اندازه که نظرسنجی‌های قبلی نشان می‌داد، نبود. هفته پیش از برگزاری انتخابات، سران حزب پیش‌بینی کسب ۱۵ درصد آرا را داشتند که آنها را تبدیل به سومین حزب قدرتمند در آلمان می‌کرد. با این حال آنها با همین میزان رای، جهشی فوق‌العاده داشتند و در حالی که تنها چند سال از عمر آنها می‌گذرد، حزب آلترناتیو برای آلمان پس از سوسیال دموکرات‌ها، حزب دموکرات مسیحی، چپ‌ها و سبزها در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند. زمانی که حدود یک سال پیش، روند ورود مهاجران به کشور آغاز شد، برخی از مردم از این امر استقبال کرده با هدایا و شاخه‌های گل به استقبال مهاجران رفتند. اما رفتار و نگرش مردم با اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داد کمی تغییر کرد. حملات و درگیری‌هایی که پناهجویان در نقاط مختلف ایجاد کردند باعث رعب و وحشت مردم شد و نگرانی‌های زیادی را درباره ورود پناهجویان ایجاد کرد. این تغییر نگرش و رفتار را می‌توان در واکنش مردم به سیاست‌های مهاجرتی خانم مرکل و رای طرفداران حزب او به جریان مخالف (حزب آلترناتیو برای آلمان) ملاحظه کرد.