مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ضمن ارائه گزارش صادرات محصولات عمده صنایع پتروشیمی، پایه نفتی و شیمیایی در ۵ ماه نخست سال ۹۵ گفت: میزان صادرات مواد اولیه پلیمری در این مدت با افزایش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۴/ ۱ میلیارد دلار رسید.

محمود بازاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت افزود: در کشورهای چین، عراق و ترکیه شاهد افزایش ارزش و در هند و افغانستان شاهد رکود ارزش صادرات مواد اولیه پلیمری هستیم. وی همچنین با بیان اینکه میزان صادرات روغن موتور طی ۵ ماه نخست سال ۹۵ از نظر ارزشی حدود ۹۶۳ میلیون دلار بوده، اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/ ۴۳ درصد افزایش داشته است. به گفته بازاری، افغانستان، ترکیه، چین و هند عمده بازارهای صادرات روغن موتور ایران به شمار می‌آیند.

بازاری در ادامه ارزش صادرات مواد هیدروکربوری پتروشیمی نظیر ال.پی.جی در ۵ ماه نخست امسال را حدود ۹۲۸ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش حدود ۷ درصدی مواجه بوده است. وی با اشاره به اینکه میزان صادرات قیر طی ۵ ماه نخست سال جاری از نظر ارزشی بیش از ۳۳۳ میلیون دلار بود، خاطرنشان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/ ۴۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت عمده بازارهای صنعت قیر در این مدت را هند، افغانستان، ترکیه، چین و عراق برشمرد و ادامه داد: نگرانی از افت برند صادراتی قیر در کشورهای مذکور، نداشتن برخی استانداردها و... از عمده دلایل تنزل صادرات قیر ایران هستند. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران از نظر منابع نفت و گاز بسیار غنی است و تبدیل این منابع به محصولات نهایی با استفاده از فناوری‌های متنوع و پیشرفته‌ای انجام می‌شود که ارزش افزوده قابل توجهی را برای کشور به دنبال دارد.