دنیای اقتصاد: اونس طلا که هفته پیش، از تصویب ثبات نرخ‌های بهره در آمریکا نفع برده بود، این هفته تحت فشار عملکرد بهتر نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار گرفته است. علاوه‌بر فشار انتخاباتی، داده‌های تازه از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هم به ضرر طلا عمل کرده‌اند. اونس طلا روز دوشنبه در انتظار برگزاری نخستین مناظره میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ با یک دلار رشد روی قیمت ۱۳۳۸ دلار ایستاد تا روز سه‌شنبه، تحت‌تاثیر پیروزی نسبی کلینتون در مباحثات به بهای ۱۳۲۷ دلار سقوط کند. عامل دیگری که روز سه‌شنبه در افت قابل توجه ارزش فلز زرد موثر واقع شد، انتشار شاخص اعتماد مصرف‌کننده آمریکا بود. تحولات آمریکا صبح چهارشنبه نیز فشار خود را بر طلا حفظ کردند تا اونس به سوی مرز ۱۳۲۰ دلار حرکت کند. قیمتی که تا ساعت ۷ عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، ۱۳۲۱ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز آخرین هفته سپتامبر رقم خورده باشد.

افت 11 دلاری

مهم‌ترین اتفاق بازارهای سه‌شنبه، توجه معامله‌گران به مناظره نامزدهای اصلی انتخابات نوامبر آمریکا بود. بیشتر معامله‌گران بازارهای مختلف کلینتون را پیروز مناظره دوشنبه شب (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) دانستند تا روندها نیز از چنین تصوری تاثیر بگیرند. بازارها کلینتون را به‌عنوان نامزدی می‌بینند که وضع فعلی را حفظ خواهد کرد، در حالی که کمتر کسی می‌داند ترامپ با سیاست خارجی، تجارت بین‌المللی و اقتصاد داخلی آمریکا چه خواهد کرد. از این رو پیرزوی نسبی کلینتون به رشد شاخص‌های سهام و کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ترجمه شد. همزمان رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام هم به ضرر طلا عمل کردند. اثر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر روند بازارها فعلا ادامه خواهد داشت.

اما روز سه‌شنبه داده‌های اقتصادی هم علیه طلا موضع گرفتند. در این روز شاخص اعتماد مصرف‌کننده ایالات‌متحده برای ماه سپتامبر ۱/ ۱۰۴ واحد اعلام شد. این رقم که برای ماه آگوست ۸/ ۱۰۱ واحد اعلام شده بود، بهتر از انتظار بود و خرید طلا را کاهش داد. داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا احتمال انقباض پولی را در این کشور افزایش می‌دهند، امری که به نفع دلار و به ضرر طلا خواهد بود. دیگر اتفاق مورد توجه در روز سه‌شنبه نشست اعضای اوپک در الجزایر بود. احتمال توافق نکردن بر سر حفظ سطح فعلی تولید بود که قیمت نفت را در این روز تحت فشار قرار داد.

تداوم فشار آمریکایی

روز چهارشنبه نیز تحت‌تاثیر داده‌های آمریکایی سه‌شنبه آغاز شد و بعد عوامل تازه به ضرر طلا عمل کردند. صبح روز گذشته شاخص دلار به رشد خود ادامه داد و بهای نفت خام باز هم تضعیف شد تا عوامل خارجی در جهت فشار بر طلا کار کرده باشند. دیگر عامل فشار بر طلا در روز گذشته رشد بورس‌های اروپایی بود. رشد شاخص‌های قاره سبز عمدتا مدیون رشد سهام «دویچه بانک» بود. این بانک که بزرگ‌ترین وام‌دهنده آلمان است به‌دلیل تخلف‌ها با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو شده که باعث شده سهام آن از ابتدای سال ۵۰ درصد سقوط کند. سهام این بانک که روز سه‌شنبه به کفی تاریخی رسیده بود،‌ روز چهارشنبه به کمک برنامه‌های کمکی اعلام شده توسط دولت آلمان رشد کرد.روز گذشته بازارها در انتظار سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا هم بودند. ماریو دراگی در سخنان عصر چهارشنبه خود گفت که نرخ‌های بهره‌پایین در اروپا همچنان برای احیای رشد ضروری است. امروز نیز رئیس بانک مرکزی آمریکا در کنگره این کشور سخنرانی خواهد کرد.

روز گذشته بازارها همچنان به الجزیره چشم داشتند. اخبار صبح روز گذشته نشان می‌داد که اختلافات موجود از جمله اختلاف‌های میان ایران و عربستان، حفظ سطح فعلی تولید را دشوار می‌کند. نفت خام به همین دلیل تحت‌فشار ماند، با این همه نتیجه قطعی نشست اعضای اوپک در الجزایر تا زمان نهایی شدن این گزارش مشخص نبود. اما روز چهارشنبه خبر بد دیگری هم برای طلا منتشر شد. جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو سان فرانسیسکو گفته که فدرال رزرو می‌تواند بدون تهدید اقتصاد، نرخ‌های بهره را افزایش دهد. با این همه حتی در صورت افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، روند انقباض پولی احتمالا با شیب کم و فاصله زیاد خواهد بود.