عبور بی‌دغدغه ایران از شوک منفی نفت عکس: ایرنا

در همه کشورهای تولیدکننده نفت، ارزش پول ملی به نصف و در بعضی از آنها حتی به یک پنجم کاهش یافت؛ اما ایران اسلامی با همه این شرایط سخت و در حالی که درآمدهای نفتی به یک سوم کاهش یافت، بی‌دغدغه اداره شد. عربستان سعودی با تولید و صادرات ۱۰ میلیون بشکه نفت، در روزهای اخیر به‌خاطر شرایط اقتصادی و کاهش قیمت نفت، حقوق همه کارمندان دولت را کاهش داده و سال گذشته نیز با یکصد میلیارد دلار کسری بودجه مواجه بود.

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته درسی و یکمین سفر استانی‌اش در اجتماع بزرگ مردم قزوین گزارشی ازدستاوردهای دولت در یک سال گذشته ارائه کرد. او با اعلام اینکه تمام شاخص‌ها نشان از روند رشد اقتصادی کشور دارد، گفت: امسال به‌دنبال رشد ۵ درصدی در اقتصاد هستیم و قول می‌دهم تا پایان سال رشد اقتصادی‌مان بالای ۵ درصد خواهد بود. او همچنین از عبور بی‌دغدغه از شوک نفتی خبرداد و با مقایسه ایران با کشورهای دیگر تصریح کرد: در یک‌سالی که گذشت با افت قیمت نفت، نه‌تنها از ذخایر ارزی برداشت نکردیم؛ بلکه ۲۰ درصد هم بر ذخایر ارزی خود افزودیم. به گزارش «ایرنا» حسن روحانی که در ورزشگاه شهید رجایی قزوین سخن می‌گفت، اظهار کرد: مردم عزیز و بزرگ اجازه بدهید یک نکته را خدمت شما عرض کنم، در سفر اخیر به نیویورک، دیدیم تمام کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت به‌خاطر افت شدید قیمت این ماده، در یکسال و چند ماه گذشته دچار چه مشکلات عظیمی شدند.به گزارش «ایرنا» او به ذکر مثالی در این باره پرداخت و افزود: در ونزوئلا در مدت یک‌سال و چند ماه گذشته تورم ۴۸۵ درصدی داشته و قیمت اجناس پنج برابر شده است. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: عربستان سعودی به‌خاطر شرایط اقتصادی و کاهش قیمت نفت حقوق همه کارمندان دولت را کاهش داده است و کشوری که ۱۰ میلیون بشکه تولید نفت دارد، سال گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه داشته و از ذخایر ارزی خود برای اداره کشور استفاده کرد.رئیس‌جمهوری گفت: در همه کشورهای تولیدکننده نفت، قیمت پول ملی آنها به نصف و در برخی از کشورها به یک‌پنجم کاهش و در ونزوئلا به یک‌هفتم تنزل پیدا کرده است.روحانی تصریح کرد: قیمت نفت از ۱۲۰ به ۴۰ دلار کاهش پیدا کرد یعنی به یک‌سوم رسید، ولی کشور بی‌دغدغه اداره شد، چرا شکر نعمت نمی‌کنیم؟ رئیس‌جمهوری گفت: وقتی من به برخی از رهبران کشورهای صادرکننده نفت گفتم کشور ما در یک‌سال گذشته هم رشد اقتصادی داشته و هم تورم آن کاهنده بود و از اینکه از ذخایر مالی استفاده نکرده و بلکه به آن افزودیم، دچار حیرت شدند.

انتقاد از صداوسیما و برخی رسانه‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری همچنین با طرح این پرسش که «چرا بزرگان کشور، نویسندگان، روزنامه‌ها و صدا و سیما واقعیت ایران را به مردم نمی‌گویند؟»، گفت: مردم بدانید در یک سالی که گذشت و به‌رغم افت قیمت نفت، نه‌تنها ما از ذخیره برداشت نکردیم، بلکه ۲۰ درصد از میزان درآمد خود را نیز به ذخایر خود افزودیم. رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه خرید گندم در سال گذشته ۸ میلیون تن و امسال ۱۱ و نیم میلیون تن بوده است، از حرکت رو به رشد صنعت خبر داد. او همچنین یک بار دیگر اعلام کرد که صادرات، کشاورزی و بخش خدمات تا پایان سال به رشد ۵ درصدی خواهد رسید.

جهان به‌دنبال تعامل با ایران

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز سخن این است که چگونه در ایران سرمایه‌گذاری و چگونه با کارآفرینان ایرانی همکاری شود و چگونه نقش خود را برای ثبات منطقه بهتر ایفا کنیم. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: گذشت زمانی که ایران را به تروریسم متهم می‌کردند؛ اکنون جهان به‌دنبال تعامل با ایران در فضای پسابرجام است. او افزود: اگر بین مردم دو دستگی، اختلاف و شکاف حاکم بود و در گوشه و کنار شعار می‌دادند و کمر همت برای ایثار و فداکاری نمی‌بستند و ملت ایران در برابر متجاوزان استقامت و صبر را پیشه نمی‌کرد؛ آیا می‌توانستیم به پیروزی بزرگ و پرافتخار در دفاع مقدس دست یابیم.

تبریک رهبران جهان به ایران

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش با اشاره به سفر اخیرش به ونزوئلا، کوبا و آمریکا گفت: سه سال قبل که مقامات ایران به سازمان ملل و سایر اجتماعات جهانی می‌رفتند، شاهد وحدت غرب و شرق و مزدوران آنها برای اتهام زدن به ملت بزرگ ایران بودیم و در همه نطق‌ها و جلسات، لحن آنها نصیحت به مسوولان ایرانی بود که چرا در امور داخلی دیگران مداخله می‌کنید، چرا سلاح کشتار جمعی تولید و جهان را تهدید می‌کنید و سایر اتهامات ناروا و بی‌اساس. روحانی ادامه داد: اما امسال در سراسر اجتماعات بین‌المللی، سخنرانی‌ها، جلسات و دیدارها با ۲۲ نفر از رهبران جهان، اولین سخن آنها تبریک به ملت ایران برای حفظ حقوق ایران عزیز بود. او تصریح کرد: امسال در سازمان ملل اگر سخنی تند و حمله‌ای مطرح شد به آنهایی مربوط بود که از فرصت برجام به‌خوبی استفاده نمی‌کنند و اگر سخن تندی گفته شد به آنهایی بود که به مردم یمن تجاوز می‌کنند.

دفاع از حقوق کشورهای در حال توسعه

همچنین به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور افزود: ما در مذاکرات هسته‌ای ثابت کردیم که برخی کشورها نمی‌توانند فناوری‌های پیشرفته را در چند کشور منحصر کنند و نمی‌توانند به ملت‌های در حال پیشرفت بگویند نباید وارد فناوری‌های پیشرفته شوند. در واقع ما تنها از حقوق ملت ایران دفاع نکردیم؛ بلکه از حقوق کشورهای در حال توسعه در برابر قدرت‌های بزرگ دفاع کردیم. این پیام صحیح و روشن اجلاس غیرمتعهدها به ملت ایران بود. به گزارش «ایرنا» روحانی همچنین تاکید کرد: ما امروز در تمام مذاکرات در سراسر جهان سخن‌مان این است که از فرصت پسابرجام در فضای ایران و منطقه استفاده کنید. روحانی با بیان اینکه ایران به‌عنوان سد دفاعی در برابر تروریسم ایستاده است تصریح کرد: دیگر گذشت؛ آن زمان که ایران را به حمایت از تروریسم و ساخت بمب هسته‌ای متهم می‌کردند.

خلف وعده نمی‌کنیم

رئیس‌جمهوری همچنین روز گذشته در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان استان قزوین با بیان اینکه به دلیل سابقه تاریخی برخی قدرتهای جهانی، دولت در قبول تعهدات وسواس، دقت نظر و احتیاط زیادی دارد، گفت: با همه این وسواس‌ها و احتیاط‌ها اگر چیزی را پذیرفتیم آن را قبول داریم چون در تاریخ عهدشکن نبوده و جهان نیز این را فهمید که ملت ایران به عهد خود وفادار است و اگر آنها خطا نکنند ایران اسلامی خلف وعده نخواهد کرد. به گزارش «ایرنا» وی با اشاره به دیدار خود با بسیاری از سران کشورهای اروپایی اظهار کرد: آنها می‌گفتند مسائل شما پس از برجام حل شده و تنها موضوع همکاری بانک‌های بزرگ با ایران باقی مانده است و تاکید داشتند باید در این ارتباط به آمریکا فشار بیشتری بیاوریم.

مسابقه برای همکاری با ایران

رئیس‌جمهوری با اشاره به جایگاه کنونی ایران در دنیا تاکید کرد: پیش از این ما را در صندلی اتهام نشانده بودند، اما امروز در صندلی مدعی نشسته‌ایم و طلبکاریم. او تصریح کرد: همیشه در سال‌های قبل در نشست سازمان ملل برای متهم کردن ایران و زدن تهمت و حرف‌های ناروا مسابقه بود، اما امسال مسابقه این بود که چطور با ایران همکاری و روابط اقتصادی برقرار کنند.

پاسخ به ندای مظلومیت کشورها

به گزارش خبرگزاری صداو سیما او در ادامه گفت: هر کشوری که در این منطقه آشفته در مخمصه قرار می‌گیرد، وقتی ندای مظلومیتش بلند می‌شود ما باید به آن پاسخ بدهیم و پیغمبر می‌فرماید اگر به این ندا پاسخ ندهیم مسلمان نیستیم. رئیس‌جمهور اظهار کرد: اگر عراق، بحرین، یمن، سوریه، فلسطین، لبنان و هر جا و هر مظلومی اگر فریاد می‌زند باید به فریاد مظلومیت آن پاسخ داد. وی افزود: اکنون که مسلمان‌ها می‌بینند گوش‌های دیگر بدهکار نیست می‌گویند‌ای ایران به فریاد ما برس. چراکه می‌دانند یا می‌ترسند که بقیه به صحنه وارد نمی‌شوند.

عبور بی‌دغدغه ایران از شوک منفی نفت