گروه بنگاه‌ها: با گشایش مجدد درهای اقتصاد ایران در فضای پسابرجام و رفع تحریم ها، بنگاه‌های بزرگ دولتی و خصوصی ایران به‌دنبال توسعه روابط با آلمان هستند و در این راستا شماری از این مدیران و بنگاهداران با حضور در نمایشگاه اینوترنس ۲۰۱۶ که هفته گذشته در مرکز نمایشگاهی برلین در پایتخت آلمان برگزار شد، ضمن آشنایی با آخرین فناوری‌های صنعت حمل‌ونقل، با طرف‌های آلمانی وارد مذاکره شدند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در این نمایشگاه که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، صدها شرکت معتبر از ۵۰ کشور جهان در محوطه‌ای به وسعت ۲۰۰هزار متر مربع به عرضه فناوری‌های هزاره سوم در پنج بخش فناوری ریلی، زیرساخت‌های ریلی، فضای داخلی، ساخت تونل و حمل‌ونقل عمومی اقدام کردند. زیمنس آلمان نیز از جمله شرکت‌های بزرگی بود که با عرضه قطار فوق مدرن با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و منطبق بر استانداردهای زیست‌محیطی و مجهز به تراشه‌های نرم‌افزاری پیش‌بینی مشکلات احتمالی قبل از بروز خطا در سیستم ریلی، توجه بازدیدکنندگان را جلب کرد.

بنابه گزارش دبیرخانه نمایشگاه اینوترنس، این رویداد، بزرگ‌ترین نمایشگاه جهان در حوزه حمل‌ونقل ریلی با دو شعار «بازاندیشی درخصوص جابه جایی» و «نوآوری‌های دیجیتال» و بر مبنای توجه به نیازهای تازه برای روند رو به رشد سفر و حمل‌ونقل در سراسر زمین است. شرکت زیمنس که از شرکای ایران در یک قرن اخیر در حوزه انرژی، نفت و گاز، حمل‌ونقل و ساختمان بوده، آخرین نوآوری‌های خود در زمینه ساخت توربین‌های گازی در برلین، ساخت لکوموتیو در مونیخ، کمپرسورسازی دویسبورگ و ساخت قطار کرفلد در دوسلدورف را به شرکت‌های خصوصی و فعالان اطلاع‌رسانی اعزامی از ایران نمایش داد تا آگاهی بیشتری در زمینه مراودات جدید ایجاد شود.

همچنین در این بازدیدها اعلام شد اولین توربین گازی زیمنس به نیروگاه بندرعباس ایران تحویل داده شد و برمبنای توافق این شرکت با مپنا، فرآیند انتقال دانش ساخت توربین‌های گازی «کلاس اف» به ایران آغاز شده است. تجهیز نیروگاه برق بندرعباس به این توربین، بخش اول توافق صدور تکنولوژی زیمنس به مپنا است. شش ماه پیش مپنا به‌عنوان بزرگترین پیمانکار نیروگاه‌ها در ایران در توافقی با طرف آلمانی، موافقت نامه طولانی مدت انتقال فناوری و دانش توربین گازی کلاس اف و به روزرسانی سیستم تامین برق در ایران را امضا کردند. دو شرکت همچنین توافق کردند علاوه بر تحویل دو توربین گازی کلاس اف، دو ژنراتور و ابزار کنترل نیروگاه برق نیز تحویل داده شود. دکتر محسن نایب‌زاده، مدیرعامل زیمنس در ایران گفت: تحویل این توربین ایران را یک قدم به ارتقای زیرساخت‌های برقی و ارائه نیروی برق مطمئن و کارآمد به جمعیت رو به رشد کشور نزدیک‌تر می‌کند. وزارت نیرو به منظور تامین نیاز برق کشور که هرسال حدود پنج درصد رشد دارد، در حال برنامه‌ریزی برای ساخت نیروگاه حرارتی در نقاط مختلف کشور است که این نیروگاه‌های برقی با گاز طبیعی کار خواهند کرد. ایران قصد دارد ظرفیت تولید کنونی خود را از حدود ۷۴ گیگاوات به مجموع ۱۰۰گیگاوات در پنج سال آینده افزایش دهد تا علاوه بر تامین نیاز داخلی به صادرات انرژی نیز اقدام کند. در این باره اعلام شده در پنج سال آینده ۲۰ توربین گازی و ژنراتورهای مرتبط نیز تامین خواهد شد.