منوی ایران واسترالیا برای تجار عکس: دنیای اقتصاد/ مجتبی سرانجام‌پور

دنیای اقتصاد: استرالیایی‌ها پس از ۱۴ سال، برای برقراری همکاری‌های دوجانبه به ایران آمدند. گفته می‌شود ورود هیات اقتصادی استرالیا به سرپرستی وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری این کشور در ایران به دنبال تغییر دولت استرالیا و رویکرد متفاوت این کشور به همکاری اقتصادی با ایران، است. استرالیا که در گذشته با تحریم‌های غرب علیه ایران همراه شده بود، اکنون در دوران پسابرجام تلاش دارد حضور پررنگ‌تری در ایران به‌عنوان یکی از بازارهای بزرگ خاورمیانه داشته باشد. از این رو مقامات این کشور برای ترمیم روابط به ایران آمده‌اند.

وزیر استرالیایی در اولین قدم با دو وزارت خانه مهم ایران (وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت) تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کرد. همچنین تفاهم‌نامه‌ای نیز با صندوق ضمانت صادرات ایران به امضای دو طرف ایرانی و استرالیایی رسید. «تفاهم‌نامه مدیریت بهینه مصرف آب» و «تفاهم‌نامه تجارت و سرمایه‌گذاری» دو تفاهم‌نامه امضا شده بین وزرای نیرو و «صنعت» ایران با وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری استرالیا است. از سویی صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات استرالیا نیز برای تسهیل و توسعه روابط تجاری یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. در این یادداشت تفاهم همکاری، دو طرف در زمینه پوشش بیمه‌ای مشترک در کشور ثالث، همکاری اتکایی، تبادل اطلاعات اعتباری تجار دو کشور و سایر بخش‌های تسهیل‌کننده تجارت به توافق رسیدند. تبادل اطلاعات اقتصادی، تجاری، بانکی و توسعه پوشش‌های بیمه از دیگر بندهای توافق بود.

همچنین وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری استرالیا در جمع فعالان اقتصادی ایرانی حضور یافت و منوی همکاری‌های دو کشور از سوی طرف استرالیایی و رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران به تجار دو کشور اعلام شد. هیات استرالیایی حاضر در اتاق بازرگانی ایران، متشکل از ۲۰ نماینده از شرکت‌های کوچک و بزرگ استرالیایی بود. در این همایش یادداشت همکاری بین دو شرکت ایرانی و استرالیایی به امضا رسید. بر اساس گزارش گمرک، در انتهای سال ۹۴، ارزش واردات از کشور استرالیا ۳۹ میلیون و ۸۰۸ هزار دلار بوده است. ارزش صادرات از ایران به استرالیا نیز ۳۰ میلیون و ۳۵۳ هزار دلار بوده است. این در حالی است که در سال ۸۸، ارزش واردات از استرالیا به ایران ۲۰۱ میلیون و ۶۳۵ هزار دلار و ارزش صادرات از ایران به استرالیا نیز ۴۶ میلیون و ۸۸۶ دلار بوده است. آن‌طور که گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد، در سال ۹۵ استرالیا در فهرست ۲۰ کشور عمده طرف معامله در واردات و صادرات با ایران حضور نداشته است.

استرالیا را دریابید

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ایران و استرالیا که با حضور استیون چیوبو، وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری استرالیا و هیات اقتصادی این کشور برگزار شد، با بیان اینکه ظرفیت بالای ایران برای هر کشوری از جمله استرالیا که در سال گذشته تراز منفی تجاری را تجربه کرده است، اهمیت زیادی دارد، افزود: بازار بزرگ استرالیا با واردات بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار بخصوص در بخش‌هایی از آن مانند سوخت‌های معدنی، مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی با رقم قابل توجه ۴۰ میلیارد دلار برای ایرانی‌ها قابل‌توجه است. وی با اعلام اینکه با ظرفیت‌های موجود می‌توان هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای روابط تجاری دو کشور داشت، گفت: اگر روابط تجاری دو کشور در دهه گذشته متاثر از مناسبات سیاسی بین‌المللی آسیب نمی‌دید، شاید روابط یک میلیارد دلاری آن روز اکنون به رقم ۱۰ میلیارد دلار نزدیک شده بود.

شافعی با بیان اینکه حضور این هیات نشانگر اراده واقعی دولت و بخش خصوصی استرالیا برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران است، اظهار کرد: بازگشایی دفتر تجاری استرالیا در تهران همزمان با سفر وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری استرالیا، خبر خوبی برای فعالان اقتصادی دو کشور و اولین گام عملی از سوی استرالیا برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور است. وی به علاقه بازرگانان و صاحبان صنایع ایران و استرالیا برای همکاری‌های گسترده و همه‌جانبه اشاره کرد و افزود: علاوه بر حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، معدن را می‌توان از محورهای اصلی همکاری‌های دوجانبه اقتصادی دانست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه استرالیا سطح بالای دانش، تکنولوژی و تجربه را در این بخش دارد، اظهار کرد: ایران با یک درصد از جمعیت دنیا، ۷درصد منابع معدنی دنیا را دارد که این پتانسیل بالای طرفین در صورت ترکیب شدن می‌تواند محرک اصلی توسعه مناسبات بین دو کشور باشد. شافعی افزود: در فضای پساتحریم شرایط برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شده و بخش‌های مختلف اقتصاد ایران آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری مستقیم یا سرمایه‌گذاری به‌صورت مشترک را دارد.

وی همچنین به ظرفیت بالای بخش معدنی و پتانسیل صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: همچنین با در نظر گرفتن دانش بالا و تجربه موفق کشور استرالیا در زمینه مدیریت منابع آب، طرف‌های ایرانی علاقه‌مند به همکاری در این خصوص هستند. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: همکاری‌های آموزشی، محصولات دامی- کشاورزی، مواد غذایی و خشکبار، بهداشت و درمان و توریسم از دیگر زمینه‌های دارای مزیت برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه است.

دو هدف از حضور در ایران

استیون چیوبو، وزیر تجارت،‌گردشگری و سرمایه‌گذاری استرالیا نیز همایش تجاری ایران و استرالیا با اشاره به رفع تحریم‌های ایران اظهار کرد: در استرالیا نیز انتخاباتی برگزار شد که به دنبال آن تغییراتی نیز در بدنه کشور به‌وجود آمده است. امیدواریم این سفر بتواند پایه‌ای برای رویکرد کلی‌تر و جامع‌تر استرالیا برای برقراری روابط با ایران باشد. وی افزود: استرالیا همواره توانسته در زمینه دیپلماتیک با ایران روابط خوب و پایداری داشته باشد به‌طوری که دوسال پیش، پنجاهمین سال روابط دیپلماتیک خود را با ایران جشن گرفت. از سویی ایران یکی از شرکای عمده تجاری استرالیا در منطقه خاورمیانه است. به گفته این وزیر استرالیایی، فرصت‌های تجاری دو طرفه برای ایران و استرالیا فراهم است و با توجه به سایز اقتصاد دو کشور، می‌توان همکاری‌های آینده دو کشور را بسیار محتمل دانست.

چیوبو به هیات همراه اقتصادی همراه خود اشاره کرد و گفت: در این هیات نمایندگان ۲۰ بخش تجاری اعم از شرکت‌های کوچک و بزرگ دولتی و بخش خصوصی حضور دارند. وی حضور خود در ایران را بر مبنای دو هدف اعلام کرد. اول اینکه استرالیا بتواند حضور خود را در ایران تقویت کند؛ دوم اینکه به بازار جدید ایران نگاه تازه‌ای داشته و روابط اقتصادی خود را با ایران گسترش دهد.

وزیر تجارت،‌گردشگری و سرمایه‌گذاری استرالیا در این همایش گفت: ما به دنبال شریک تجاری در ایران هستیم و حضور کنونی ما بیانگر تمایل به داشتن روابط دو طرفه است. وی ضمن ابراز خرسندی از تاسیس دفتر تجاری استرالیا در ایران عنوان کرد: هدف از تاسیس این دفتر، گسترش و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد روابط اقتصادی و تجاری دو طرفه است. وی افزود: ما به ایران به‌عنوان یک پتانسیل بالقوه در گردشگری نگاه می‌کنیم. جمعیت پویای ایران و بخش خصوصی فعال در ایران این فرصت‌ها را به‌وجود آورده است. بخش‌خصوصی، نماینده ثبات و امنیت اقتصادی در یک کشور است.

به اعتقاد چیوبو، استرالیا بستر خوبی برای ارتباط با چین، ژاپن و کره جنوبی است. چراکه این کشور توانسته به بازارهای این کشورها دسترسی خوبی داشته باشد. در نتیجه استرالیا را می‌توان به‌عنوان پلت فرم و بستر برقراری رابطه با کشورهای جدید در نظر گرفت. دسترسی استرالیا به بازار ۷۰۰ میلیونی نیز به نوبه خود برای سرمایه‌گذاری در این کشور حائز اهمیت است. وی با بیان اینکه کسب و کار استرالیا عمل‌گراست، اظهار کرد: در استرالیا توانسته‌ایم روابط خوب و حرفه‌ای تجاری را تقویت کنیم.

وزیر تجارت،‌ گردشگری و سرمایه‌گذاری استرالیا به زمینه‌های همکاری دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: باتوجه به ظرفیت‌های ایران در نفت و گاز و نیاز استرالیا به این منابع، دو کشور در این زمینه می‌توانند با یکدیگر تعامل خوبی داشته باشند. از سویی در زمینه انتقال فناوری، بهداشت و معدن و سایر منابع طبیعی می‌توانیم به همکاری‌های آینده فکر کنیم. وی با اشاره به مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و آموزشی در ایران نیز تصریح کرد: ایران دومین بازاری است که صادرکننده افرادی با تحصیلات P.H.D به استرالیا است. در نتیجه برای ایجاد ظرفیت و نیروی کار پتانسیل خیلی خوبی را داراست.

شرکای محلی خود را بیابید

حمیدرضا مناقبی، رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا نیز در این همایش ضمن بیان اینکه حضور فعالان اقتصادی دو کشور در این نشست شروع خوبی برای آغاز روابط ایران و استرالیا است، گفت: انتقاد ما از استرالیا این است که چرا تا کنون فرصت‌های موجود در ایران را نادیده گرفته است. ایران اقتصادی نوظهور و متنوع در منطقه محسوب می‌شود. تنوع پتانسیل‌های اقتصادی در ایران نیز ناشی از تحریم‌های چندساله ایران است.

وی افزود: ایران توانسته به‌رغم محدودیت‌ها، رشد قابل توجهی در اقتصاد داشته باشد. از سویی ۶۰ درصد از جمعیت ایران نیز زیر ۳۰ سال هستند که حاکی از نیروی انسانی جوان این کشور است. بنابراین نباید از این ظرفیت چشم‌پوشی کرد. وی به بازسازی زیرساخت در ایران اشاره کرد و گفت: استرالیا می‌تواند در این زمینه به ایران کمک کند. همچنین ایران به دنبال تنوع در اقتصاد است و از این رو به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. از سویی دارای پتانسیل خوبی در بخش معدن است و از سوی دیگر می‌تواند در بخش کشاورزی بازار خوبی برای محصولات استرالیایی باشد. البته مذاکراتی را در این زمینه صورت داده‌ایم و قصد داریم به غیر از نفت، در سایر زمینه‌های اقتصادی نیز فعالیت خود را گسترش دهیم. مناقبی گفت: ایران دروازه ورود به سایر بازارهاست و می‌تواند به‌عنوان هاب منطقه عمل کند. استراتژی جامعی برای همکاری‌های آینده دو کشور لازم است.

وی افزود: باید بر فقدان اطلاعات فائق آییم و شرکت‌های استرالیایی از این اطلاعات برای همکاری‌های آینده خود با ایران استفاده کنند. البته در حال حاضر این اطلاعات در سایت مربوط به اتاق مشترک گذاشته شده است. به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا، یافتن شریک تجاری محلی مهم‌ترین موضوع در همکاری‌های دوجانبه است. بهترین راه شناخت شریک آینده، ایجاد ارتباطات شخصی است که تضمین‌کننده روابط طولانی مدت خواهد بود. مناقبی به مشکل قاچاق در ایران اشاره کرد و گفت: در این زمینه بازار خاکستری ایجاد شده که امیدواریم بتوانیم رابطه‌ای مناسب با استرالیا برقرار کنیم که تبادل کالا از مسیر قانونی صورت بگیرد. وی همچنین به یکسان‌سازی نرخ ارز نیز اشاره کرد و علاوه بر آن، برقراری روابط بانکی برای توسعه رابطه دوجانبه را نیز مورد توجه قرار داد.

تفاهم‌نامه آبی

با توجه به اینکه استرالیا سرزمین آفتابی است و با مشکلات آبی مواجه است، کمبود آب باعث شده این کشور ابتکار عمل داشته باشد و در زمینه کشاورزی، آب را مدیریت کرده است. وزیر استرالیایی اعلام کرد به تهران آمده‌ایم تا تفاهم‌نامه مدیریت بهینه مصرف آب میان کشورهای ایران و استرالیا منعقد شود. وی گفت: این یادداشت تفاهم به ایران کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری بر موضوعات چالش برانگیز آبی داشته باشیم. این سند یک سکو برای ارتقای همکاری‌ها در حوزه‌های خصوصی و دولتی دو کشور ایران و استرالیا است. زمینه‌های همکاری‌های بسیاری بین دو کشور درخصوص کمبود آب و مصرف بهینه آب وجود دارد.

در جریان امضای این تفاهم‌نامه، حمید چیت‌چیان گفت: از قبل مذاکراتی درخصوص مصرف بهینه آب انجام گرفته که منجر به امضای این تفاهم‌نامه در زمینه آب و انتقال تکنولوژی، دانش فنی و پژوهشی شده است.با توجه به ویژگی‌های مشابه اقلیمی زمینه‌های همکاری فراوانی بین دو کشور وجود دارد که زمینه‌ای برای استفاده از تجربیات ایران و استرالیا در مدیریت آب فراهم شده است.

تفاهم‌نامه صنعتی

امضای یادداشت تفاهم در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری بین ایران و استرالیا نیز دستاورد دیگر سفر وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری استرالیا به ایران بود که از دیدار وی با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران حاصل شد. این تفاهم‌نامه شامل ۱۱ بخش بوده که در آن به مواردی همچون ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه، همکاری فنی، همکاری‌های توسعه تجاری و ارتقای روابط سرمایه‌گذاری دوجانبه اشاره شده است.

محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم امضای این یادداشت تفاهم ابراز امیدواری کرد که با امضای این یادداشت تفاهم در بخش‌های تجاری، صنعتی و معدنی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک افزایش یابد. به گفته وی صندوق‌های ضمانت صادرات هر دو کشور برای تسهیل جریان تجاری و سرمایه‌گذاری همچنین توسعه همکاری‌های بیمه‌ای و ضمانت‌نامه‌‌ای فعال‌تر می‌شود، افزود: پیشنهاد می‌کنم برای توسعه روابط تجاری بین سازمان توسعه تجارت ایران و کمیسیون تجاری دولت استرالیا (آسترید) یادداشت تفاهم دیگری امضا شود. وی ضمن تاکید بر فعال کردن اتاق‌های مشترک ایران و استرالیا افزود: برای تبادل اطلاعات تجاری و توسعه روابط بازرگانی این امر جزو اولویت‌های کاری ما است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همکاری‌های معدنی با کشور استرالیا برای ما ضرورت داشته و در این راستا همکاری در زمینه فرآوری مواد معدنی نظیر طلا، زغال، سنگ آهن همچنین توسعه مبادلات تجاری و تأمین برخی اقلام مورد نیاز کشورمان نظیر بوکسیت و پودر آلومینا مدنظر است. وی در ادامه ضمن تاکید بر ارتباط مستمر تجار و صنعتگران دو کشور ایران و استرالیا، یادآور شد: با شرکت کردن در نمایشگاه‌های یکدیگر زمینه مشارکت مستمر و فعال آنان فراهم می‌شود.

تفاهم‌نامه با صندوق ضمانت صادرات

صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات استرالیا نیز برای تسهیل و توسعه روابط تجاری یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. این تفاهم در زمینه پوشش بیمه‌ای مشترک در کشور ثالث، همکاری اتکایی، تبادل اطلاعات اعتباری تجار دو کشور و سایر بخش‌های تسهیل‌کننده تجارت بود. همچنین تبادل اطلاعات اقتصادی، تجاری، بانکی و توسعه پوشش‌های بیمه از دیگر بندهای توافق بود.این یاداشت تفاهم از سوی «سیدکمال سیدعلی» مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران (EGFI) و «اندرو هانتر» مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات استرالیا (EFIC) به امضا رسید.طرفین ابراز امیدواری کردند که این همکاری‌ها از طریق بیمه مشترک و اتکایی در دو کشور و کشور ثالث، اعتبار‌سنجی تجار و بانک ها، جلوگیری از بروز خسارت و کمک به وصول مطالبات کمک کند.