رئیس مرکز آمار ایران شمار ثبت‌نام‌کنندگان در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ را تا ساعت ۶ صبح دیروز، چهارشنبه ۹ میلیون و ۷۸۰ هزار خانوار اعلام کرد که ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. امیدعلی پارسا دیروز به «ایرنا» گفت: میزان مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن به۴۱ درصد رسید.

به گفته وی چنانچه ۳۵ درصد مردم در سرشماری اینترنتی مشارکت کنند، ایران در شمار کشورهای توسعه‌یافته به لحاظ آماری قرار می‌گیرد این در حالی است که هم‌اکنون مشارکت خانوارها در سرشماری اینترنتی از میزان تعیین شده عبور کرده و بیشتر است. براساس این گزارش، مرکز آمار ایران ثبت‌نام اینترنتی هشت میلیون و ۸۸۱ هزار خانوار را هدف‌گذاری کرده بود. رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به تمدید مدت زمان سرشماری اینترنتی تا روز جمعه پیش‌بینی کرد: با روند افزایشی ثبت‌نام اینترنتی به‌دلیل استقبال عمومی، میزان مشارکت مردم از سطح کنونی بیشتر می‌شود. این گزارش می‌افزاید: سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ سوم مهرماه آغاز شد و مهلت پایان آن ۲۴مهر بود که به‌دلیل استقبال مردم ابتدا تا ۲۷ مهرماه و سپس برای دومین‌بار تا سی‌ام مهرماه (جمعه) تمدید شد. قائم‌مقام ستاد سرشماری نیز میزان مشارکت مردم تا عصر روز سه‌شنبه را ۳۹درصد اعلام کرده بود که خبر آن در صفحه ۱۸ چاپ شده است.

آغاز سرشماری‌حضوری سال 95

رئیس مرکز آمار ایران گفت: همچنین هشتمین دوره سرشماری حضوری نفوس و مسکن از صبح دیروز (چهارشنبه) در سراسر کشور آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد. پارسا با یادآوری اینکه سرشماری امسال به دو شکل اینترنتی و حضوری انجام می‌شود، افزود: خانوارهایی که به روش اینترنتی در سرشماری شرکت کرده‌اند، با ارائه کد آماری خود به ماموران سرشماری، نیازی به پاسخگویی دوباره به سوالات سرشماری ندارند. براساس این گزارش، نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۳۵ انجام شد. از سال ۱۳۳۵تا ۱۳۸۵ خورشیدی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران به موجب قانون هر ۱۰ سال یک بار اجرا می‌شد.

در سال ۱۳۸۶براساس مصوبه هیات وزیران فاصله زمانی اجرای سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن از ۱۰ سال به پنج سال کاهش یافت.