خبرگزاری فارس: با تشدید بحران کشمیر و کشته شدن ۱۹ سرباز هندی در درگیری‌های این منطقه، هند اعلام کرده است که توافق آبی با پاکستان را پاره می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، موضوع آب در حال داغ شدن بین پاکستان و هند است. بخش قابل توجهی از آب پاکستان از رودهایی تامین می‌شوند که از خاک هند وارد این کشور می‌شوند.

اخیرا ناآرامی‌هایی در منطقه کشمیر به وقوع پیوست که در پی این ناآرامی‌ها ۱۹ سرباز هندی جان خود را در منطقه تحت سلطه این کشور از دست دادند و هند نیز پاکستان را به حمایت از تروریسم و ناآرامی در این منطقه متهم کرده است.

در حال حاضر ۶ رود از خاک هند وارد پاکستان می‌شوند و نخست‌وزیر هند پس از این ناآرامی‌ها و متهم کردن پاکستان اعلام کرد که این کشور در حال تجدید نظر نسبت به ادامه اجرای توافق آبی سال ۱۹۶۰ با پاکستان است.

مقامات هندی از احتمال پاره کردن یک طرفه این توافق خبر داده‌اند و مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند که این اقدام هند را به منزله اعلان جنگ قلمداد خواهند کرد.

در سال ۱۹۶۰ این توافق آبی بر سر استفاده دو کشور از منابع آبی مشترک به امضا رسید و به‌رغم ۳ جنگ روی داده بین این دو کشور تاکنون از سوی هر دو طرف به آن عمل شده است.

به هم خوردن این توافق می‌تواند معادله را نه‌تنها بین هند و پاکستان بلکه با چین نیز به هم بزند، چرا که تعدادی از رودهای هند نیز از کوه‌های تبت در چین سرچشمه می‌گیرد و چین اخیرا به بهانه اجرای یک پروژه، جریان آب یکی از این رودها را نیز قطع کرده بود.

هم‌اکنون سه رود ایندوس، سوتراج و براهماپوترای هند از کوه‌های تبت در چین سر چشمه می‌گیرد و رود ایندوس به همراه ۵ رود دیگر از هند وارد پاکستان می‌شود.

مقامات هندی که مذاکرات سالانه آبی با پاکستان را به حالت تعلیق در آورده‌اند اعلام کرده‌اند که این کشور در حال بررسی امکان سدسازی یا استفاده بیشتر از آب ۶ رودخانه ورودی به پاکستان است و احتمال دارد توافق گذشته با این کشور را به‌طور کامل کنار بگذارد.