دنیای اقتصاد: علی‌اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی که عصر چهارشنبه گذشته به منظور افتتاح و شرکت در نهمین اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی، تهران را به مقصد بغداد ترک کرد، پنج‌شنبه شب با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی در این دیدار وضعیت عراق و بحران این کشور را ناشی سیاست‌های آمریکا در منطقه دانست.ولایتی تاکید کرد که آمریکا به‌دنبال برهم ریختن مرزها و ایجاد خاورمیانه جدید و از بین بردن قدرت کشورهای منطقه است.

او افزود: «هدف اصلی آمریکا از این سیاست‌ها ایجاد امنیت برای رژیم غاصب صهیونیستی و تسلط واشنگتن بر منطقه است.» همچنین در این دیدار مشاور مقام معظم رهبری با اشاره به بحران‌سازی آمریکا در دیگر کشورهای اسلامی تاکید کرد: مشکلات امروز عراق، سوریه،‌ یمن و لیبی نیز بر اثر سیاست‌های آمریکا ایجاد شده است. دبیر کل مجمع بیداری اسلامی با بیان اینکه ایران هم از این نقشه‌های آمریکا جدا نیست، تاکید کرد: «تا‌کنون جمهوری اسلامی با نقشه‌های آمریکا مقابله کرده و در تمام عرصه‌ها دشمن را با هزیمت روبه‌رو‌ کرده است.» او تاکید کرد: «آمریکایی‌ها حتی به کشورهای همپیمان خود در صورت تخلف از سیاست‌های آنها رحم نمی‌کنند.» ولایتی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد چالشی دراز‌مدت در منطقه هستند، افزود: «کشورهای محور مقاومت باید خود را برای مقابله با توطئه‌های کوتاه مدت و بلند‌مدت آنان آماده کنند.» همچنین در این دیدار حیدر العبادی با تاکید بر اینکه کشورهای مختلف تاکنون هر کدام نقش متفاوتی در کمک به داعش داشته‌اند، گفت: «آنها تصور نمی‌کردند روزی خطر داعش دامن آنها را بگیرد. برخی از کشورهای غربی و منطقه‌ای با این تصور که داعش فقط علیه دولت و ملت عراق وارد عمل خواهد شد، از این گروه تروریستی با پول و اسلحه حمایت کردند.» او با اشاره به ادعای دروغین غربی‌ها مبنی بر مبارزه با تروریسم تاکید کرد که انگیزه واقعی آنها مبارزه با تروریسم و کمک به ملت‌ها و دولت‌های مورد هجوم تروریست‌ها نیست، آنها منافع خود را دنبال می‌کنند و نگران گسیل آوارگان به سوی کشورهای غربی هستند. نخست‌وزیر عراق با اشاره به همبستگی بی‌سابقه بین ملت،‌ ارتش و گروه‌های مختلف ملت عراق تاکید کرد، این همبستگی باعث شده تا ما با قدرت بیشتری با تکفیری‌ها مبارزه کنیم. العبادی همچنین در این دیدار تاکید کرد این اولین بار است که ارتش،‌ پیش مرگ‌ها،‌ حشد‌الشعبی،‌ کردها و مبارزان اهل سنت مستقیما و متحد و یکپارچه علیه داعش و تکفیری‌ها در کنار یکدیگر می‌جنگند. همچنین ولایتی با فواد معصوم، رئیس جمهور عراق نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

هماهنگی با بغداد

از سوی دیگر، علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در نشست بین‌المللی پاریس درباره موصل گفت که هرگونه عملیات نظامی و امداد‌رسانی در عراق باید با هماهنگی کامل با دولت مرکزی عراق صورت پذیرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سفیر جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت حمایت از دولت مرکزی عراق در مبارزه با تروریسم تکفیری به ویژه داعش و همچنین مبارزه با ریشه‌های ایدئولوژیکی تروریسم و افراط گرایی در سایه احترام به وحدت ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت عراق تاکید کرد. سفیر ایران که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور داشت، افزود: «برای خلاصی دنیا از شر تهدیدهای داعش، کشورهای دارای نقش در بحران عراق باید در نابودی داعش جدی و مصمم باشند و اجازه ندهند آنها بتوانند از منطقه‌ای به منطقه دیگر نقل مکان کنند.» آهنی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت پشتیبانی و حمایت از دولت و ملت عراق در مبارزه علیه تروریسم تاکید کرد: «تا زمانی‌که دولت عراق لازم بداند جمهوری اسلامی ایران به حمایت و ارائه کمک‌های انسانی خود ادامه خواهد داد.»