بازارهای جهانی فولاد نیز همچون بازارهای داخلی شرایط نه چندان پررونقی را تجربه می‌کنند. در حال حاضر بازارهایی مثل سنگ‌آهن و زغال‌سنگ و قراضه تعیین‌کننده جهت آتی در بازار فولاد هستند. این بازارها نیز صعودهای مناسب و متوالی را تجربه می‌کنند که می‌تواند روی قیمت‌های مقاطع و محصولات مختلف فولادی در آینده اثر بگذارد. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران در حال حاضر سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین که ۲ دلار رشد هفتگی داشته در ۵۹ دلار در هر تن سی‌اف‌آر در ثبات است.

البته فعالان بازار این رونق را موقتی می‌دانند و معتقدند این محصول تا سه ماه آینده متوسط قیمت ۵۵ دلار خواهد بود. قیمت زغال‌سنگ نیز که ۲۰۰ درصد در سال جاری رشد داشته ۲۲۳ دلار در هر تن فوب است و هفته گذشته نیز ۱۳ دلار رشد داشت. علت اصلی روند اخیر بازار سنگ‌آهن نیز رشد قیمت زغال‌سنگ بوده است. ولی به عقیده موسسه سیتی گروپ خریدهای فصلی زغال‌سنگ در چین دیگر به اتمام رسیده و در هند نیز تقاضا به زودی کمتر می‌شود؛ از این رو پس از رفع مشکل کاهش عرضه، قیمت زغال‌سنگ طی ۳ تا ۴ ماه مجددا منطقی می‌شود. در این بین گرچه تولید فولاد چین در سپتامبر کمی کاهش یافته، ولی در کل بین ژانویه تا سپتامبر میزان تولید فولاد این کشور نسبت به سال گذشته بالاتر بوده است. این در حالی است که سیاست کاهش ظرفیت تولید کمکی به کاهش تولید فولاد چین نکرده است؛ در واقع موجب رشد قیمت‌ها شده و این به کارخانه‌ها انگیزه داده تولید را بالاتر ببرند؛ از این رو این سیاست نتیجه عکس داشته است. در سپتامبر تولید فولاد چین ۶/ ۰ درصد کاهش ماهانه داشته که علت اصلی اجلاس گروه ۲۰ و دستور کاهش تولید برای کاهش آلودگی هوا بوده است.

در هر حال تولید از سال ۲۰۱۵ بالاتر بود و ۹/ ۳ درصد رشد سالانه داشت که مشابه روند ۶ ماه قبل بوده است. از مارس سال جاری تولید فولاد چین هر ماه نسبت به سال گذشته رشد داشته و در مجموع ۹ ماه نیز میزان تولید ۴/ ۰ درصد رشد سالانه داشته است.هفته گذشته بیلت سی‌آی‌اس ۱۰ تا ۱۵ دلار رشد قیمت داشت و ۳۳۰ دلار در هر تن فوب شد. پیشنهاد‌های جدید تا ۳۴۰ دلار نیز رسیده است. بیلت سی‌آی‌اس در مصر ۳۳۵ تا ۳۴۸ دلار است ولی برخی معتقدند معامله در این قیمت بعید به نظر می‌رسد چون مصر اخیرا با افت شدید ارزش ارز آن روبه‌رو‌ بوده است. این در شرایطی است که در ترکیه بیلت سی‌آی‌اس خریدار دارد و معاملاتی در ۳۴۰ تا ۳۴۵ دلار در هر تن نهایی شده است. انتظار می‌رود هفته‌های آتی تقاضای بیلت سی‌آی‌اس در ترکیه بیشتر شود. رشد قیمت ورق چین به عرضه‌کننده‌‌های سی‌آی‌اس اجازه داده قیمت‌ها را بالاتر ببرند. ورق گرم تولید دسامبر روسیه در ۱۰ دلار بالاتر از هفته قبل معامله شده و اوکراینی‌ها پیش فروش تولیدات ژانویه را با ۲۰ دلار افزایش قیمت آغاز کرده‌اند.