زهرا مسافر: رئیس هیات عامل ایمیدرو از کشورهای منطقه دعوت کرد تا در اجرای طرح‌های تحقیقات فرآوری مواد معدنی، مشارکت کنند.مهدی کرباسیان در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی فعالان فرآوری مواد معدنی و سومین کارگاه آموزشی بین‌المللی فرآوری سنگ آهن و فلزات پایه گفت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (واقع در کرج) با برخورداری از سابقه و تجربه بالای نیروهای متخصص و نیز تجهیزات پیشرفته، امکان ارائه خدمات تحقیقات فرآوری با استاندارد پذیرفته شده به شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران و نیز کشورهای منطقه را دارد و می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شرکت‌های معدنی ایفا کند.

وی افزود: این مرکز همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا کیفیت و کمیت خدمات خود را ارتقا دهد و در این زمینه، ایمیدرو با پیگیری سیاست توسعه همکاری‌های فنی و تجاری با کشورهای همسایه برای سومین سال پیاپی، میزبان کارگاه آموزشی سنگ‌آهن و فلزات پایه برای کارشناسان کشورهای حوزه اکو، در این مرکز است.رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در ایران ذخایر بالا و معادن متنوعی وجود دارد که بهره‌برداری از آنها به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد، گفت: بیشتر معادن پربازده ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته و لازم است معادن با بهره اقتصادی کمتر یا عیار پایین‌تر نیز مورد استفاده قرار گیرد که فرآوری چنین معادنی در عمق بیشتر به انرژی بیشتری نیاز دارد.وی ادامه داد: به این ترتیب نیاز صنایع معدنی به انرژی افزایش می‌یابد و باطله‌های معدنی بیشتری تولید خواهد شد. این در شرایطی است که برای حضور در بازار رقابتی، باید فرآوری مواد معدنی به‌گونه‌ای باشد که مصارف انرژی، آب و سرمایه کاهش یابد و در عین حال محصولی با ارزش افزوده بالا تولید شود. به گفته کرباسیان، رعایت مسائل زیست محیطی از جمله ضرورت‌های فعالیت‌های معدنی است.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، باید در این مسیر گام‌های بیشتری بردارد.به گفته کرباسیان، توسعه پایدار بدون ابتکار، خلاقیت و نوآوری غیرممکن است، از همین رو سازمان‌ها، عملکرد خود را تغییر داده، پایش کنند و کارکرد خود را ارزیابی و بهبود بخشند تا بتوانند محصولات و خدمات مناسبی ارائه کنند.رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: به دلیل اینکه رهبران جهان درصدد ایجاد دنیایی پایدار و باثبات هستند، بخش معدن نقشی مهم در سال‌های پیش رو خواهد داشت. برای مثال در آینده نزدیک، موادی که برای تولید انرژی به کار خواهد رفت متفاوت خواهد بود و انرژی بیشتری از منابع تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

وی افزود: استفاده بیشتر از پیل‌های سوختی، هیدروژنی و انرژی هسته‌ای به معنای افزایش تقاضا برای کاتالیست‌ها است و در آن شرایط،‌ عناصر نادر خاکی نقش کلیدی در فناوری پاک خواهند داشت و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو تصریح کرد: صنایع معدنی به‌طور پیوسته به‌دنبال ابداعاتی هستند تا با فناوری‌های جدید، فرآیندهای تجاری‌سازی و عملیات تحقیق و توسعه خود را بهبود بخشند.کرباسیان با بیان اینکه ارزیابی اطلاعات، اعتماد بیشتری را در کیفیت مواد ایجاد می‌کند، تصریح کرد: صنایع معدنی،‌ با پیشرفت فناوری، منافع زیادی را کسب خواهد کرد و در عین حال، تجهیزات و روش‌های پیشرفته به سمت کاهش مصرف آب و بهره‌برداری از کانی‌های کم عیار حرکت خواهند کرد.وی ادامه داد: مرکز تحقیقات فناوری مواد معدنی سعی می‌کند از روش‌های نوین بهره جوید و با ایجاد ارتباطات جدید و تقویت آن با شرکت‌های فرآوری و مرکز تحقیقاتی دنیا، به فناوری‌های جدید فرآوری دست یابد و بتواند تجارب مفیدی در این زمینه کسب کند.

اجرای 15 پروژه فرآوری در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران نیز در این سمپوزیوم گفت: اکنون ۱۵ پروژه فرآوری مواد معدنی در سطح آزمایشگاهی در این مرکز در حال اجراست.غلامرضا ملاطاهری در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی فعالان فرآوری مواد معدنی و سومین کارگاه آموزشی بین‌المللی فرآوری سنگ‌آهن و فلزات پایه با بیان این مطلب اظهار کرد: مرکز تحقیقات به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقات فرآوری جهان با ارائه مشاوره و خدمات در زمینه فرآوری مواد معدنی، تجزیه مواد شیمیایی و بومی‌سازی تجهیزات فنی فعالیت می‌کند. وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۷ هزار نمونه مواد معدنی را بررسی کرده است و با توجه به ظرفیت بالای این مرکز، توانایی ارائه خدمات مختلف در زمینه فرآوری مواد معدنی را دارد.سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی با اشاره به اینکه امروز مهم‌ترین هدف این مرکز، دسترسی به دانش فرآوری مواد معدنی و ساخت تجهیزات مرتبط است، گفت: علاوه بر فعالیت‌های جاری، ارتقای دانش استخراج مواد گرانبها و نادر نیز از اهداف ما به‌شمار می‌رود.

وی به برخی از دستاوردهای این مرکز اشاره کرد و افزود: برخی از پروژه‌های مهمی که در مرکز به نتیجه رسیده شامل بومی‌سازی و ساخت خط تولید شمش آنتیموان (معدن سفیدابه) و واحد سیار خردایش دومرحله‌ای و جداکننده واسطه سنگین سیکلونی است. همچنین براساس این گزارش، تفاهم‌نامه‌ای روز سه‌شنبه در حاشیه نخستین سمپوزیم بین‌المللی فعالان فرآوری مواد معدنی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، به امضای مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس ایمیدرو و «میکانن» رئیس سازمان زمین‌شناسی فنلاند رسید. این تفاهم‌نامه حول پنج محور تنظیم شده که همکاری ایمیدرو، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی و سازمان زمین‌شناسی فنلاند را به دنبال دارد.همکاری در زمینه اکتشاف، استخراج، تبادل اطلاعات فنی بین سازمان‌های یاد شده، همکاری در زمینه عناصر نادر خاکی و همکاری‌های آموزشی در حوزه معدن و صنایع معدنی از محورهای این تفاهمنامه است. نخستین سمپوزیوم بین‌المللی فعالان فرآوری مواد معدنی و سومین کارگاه آموزشی بین‌المللی فرآوری سنگ‌آهن و فلزات پایه روز گذشته در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران واقع در کیلومتر ۹ اتوبان کرج- قزوین آغاز به‌کار کرد و امروز به کار خود پایان می‌دهد.