دنیای اقتصاد - فاطمه اسماعیلی: شاخص کل بورس تهران معاملات روز گذشته را با رشد ۲۴۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۷۸ هزار و ۸۰۸ واحد ایستاد. این نماگر در حالی با رشد ۳/ ۰ درصدی همراه شد که شاخص کل هم‌وزن رشد حدود یک درصدی را تجربه کرد. موضوعی که حکایت از توجه معامله‌گران به نمادهای کوچک‌تر بازار سهام دارد. در این میان می‌توان به رشد قیمتی نماد معاملاتی شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان اشاره کرد. این نماد روز گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه ١٠٩٨ درصدی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی به تابلوی معاملات بازگشت و با رشد خیره‌کننده حدود ۹۰ درصدی همراه شد. با وجود مشاهده نشانه‌های بهبود در فضای کلی بازار سهام و رشد قابل توجه قیمت‌ها همچنان وجود ابهاماتی حالت نیمه‌احتیاطی در بازار ایجاد کرده است.

در عین حال تجربه ماه‌های اخیر نشان می‌دهد سودهای کوتاه‌مدت از جذابیت بیشتری برخوردار بوده و مدل سرمایه‌گذاری سهامداران فعال به سمت کسب سودهای کوچک و کوتاه‌مدت متمایل شده است. بر این اساس نمادها و گروه‌های خاصی که با این فرضیه مورد دادوستد قرار می‌گیرند، پس از هر رشدی با افت مواجه می‌شوند.بر این اساس دیروز شاهد تاثیرگذاری مثبت نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، سرامیک‌های صنعتی اردکان، گل گهر و چادرملو بر شاخص کل بورس تهران بودیم که در مجموع تاثیر ۱۵۵ واحدی بر این نماگر گذاشت. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، ایران‌ترانسفو، پتروشیمی پردیس و پالایش نفت تبریز از رشد بیشتر شاخص ممانعت کردند.

چشم‌انداز مثبت بازار سهام

ایمان مقدسیان، تحلیلگر کارگزاری بانک کشاورزی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» بیشترین رشد دیروز بورس تهران را مدیون بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان دانست و گفت: بازگشایی نماد «کسرا» پس از افزایش سرمایه سنگین این شرکت و رشد حدود ۹۰ درصدی قیمت آن موجب شد تا بار دیگر معامله‌گران بازار سهام به استقبال نمادهای کوچک بازار رفته و بیش از ۸ میلیون از سهام این شرکت را مورد دادوستد قرار دهند.وی افزود: در عین حال روز گذشته نمادهای حاضر در گروه معادن و فلزات همچون «فولاد» و «کگل» با استقبال فعالان بازار روبه‌رو شدند. بر این اساس دیروز این دو نماد در جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر رشد شاخص قرار گرفتند. به نظر می‌رسد انتشار گزارش‌های ۶ ماهه این شرکت‌ها و عدم مشاهده نکته منفی خاصی که تهدیدکننده رشد سودآوری آنها باشد، موجب شده تا سهام مزبور مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرند. در عین حال وجود پتانسیل‌هایی همچون احتمال افزایش مصرف داخلی فرآورده‌های تولیدی این شرکت‌ها به سبب چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی خوش‌بینی‌هایی درخصوص رشد سودآوری این سهام فرا‌هم آورده است.این تحلیلگر بازار سهام نگاهی نیز به معاملات پر حجم در گروه خودرو انداخته و گفت: طی روزهای گذشته با وجود توقف نماد معاملاتی شرکت سایپا (به‌عنوان لیدر گروه خودرو) شاهد انجام معاملات پرحجمی در این گروه هستیم به‌طوری که بیشترین حجم و ارزش معاملات در میان صنایع بورسی به گروه خودرو اختصاص یافته است. این موضوع در حالی است که هیچ خبر خاصی پیرامون گروه خودرو شنیده نشده و در گزارش‌های ۶ ماهه نمادهای این گروه نیز نکته چشمگیری مشاهده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: شرکت‌های پالایشگاهی از جمله شرکت‌هایی هستند که همواره به دلیل حاشیه‌های موجود، گزارش‌های خود را با تاخیر زمانی اعلام می‌کنند. با این وجود شاهد توجه بازار به نمادهای زیرمجموعه این گروه هستیم. باید توجه داشت که هر حرکتی در این گروه را نمی‌توان به عوامل بنیادی ارتباط داد. در حاضر حاضر شاید تنها بهانه تغییرات قیمت‌ها در میان پالایشی‌ها، نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی است. روز دوشنبه نیز اعلام نرخ فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها بهانه دیگری برای رشد قیمتی این گروه فراهم آورد که البته طی معاملات روز گذشته کمرنگ شد. به‌طوری که دیروز شاهد معامله عمده نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی در محدوده منفی قیمتی بودیم. مقدسیان با اشاره به اینکه همچنان با کم‌رمقی بازار و حجم نه چندان بالای معاملات مواجه هستیم، اظهار کرد: همچنان برای رونق همه‌جانبه بازار سهام و خروج از رکود لازم است مراحلی طی شود. انتظار می‌رود طی هفته‌ها و ماه‌های آینده با کاسته‌شدن از اثرات رکودی شاهد اتفاقات مناسبی در بازار سهام باشیم. به‌عنوان مثال به نظر می‌رسد صنایعی همچون سیمانی‌ها که طی چند سال گذشته با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌اند، با چشم‌انداز مثبت خروج بازار مسکن از رکود و افزایش ساخت‌ و سازها وضعیت مناسبی را تجربه کنند.

بورس از دریچه صنایع

در گروه شیمیایی نمادهای «شکربن»، «شفن»، «شاراک» و «شپاکسا» با صف خرید مواجه شدند و دیگر نماد‌ها نیز معاملات مثبت و متعادلی را تجربه کردند. این در حالی بود که روز گذشته با خبر حائز اهمیت محاسبه نرخ خوراک مایع پتروشیمی‌ها با نرخ ارز آزاد مواجه بودیم. امری که به اعتقاد کارشناسان اثرات منفی در سودآوری این شرکت‌ها خواهد داشت.در گروه پالایشگاهی اکثر نمادها برخلاف انتظار منفی بودند. معاملات مثبت نماد «شسپا»، «شبهرن» و همچنین صف خرید این نمادها چشم‌نوازی می‌کرد. «شبریز» با افت ۳درصدی قیمت، عنوان منفی‌ترین نماد این گروه را به خود اختصاص داد.

در گروه قند و شکر روز گذشته شاهد درخشش نمادها بودیم به‌طوری که در میان ۱۱نماد فعال در این گروه تنها نماد معاملاتی شرکت قند مرودشت معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساند. روز دوشنبه خبری مبنی بر پرداخت قسمتی از مطالبات کارخانه‌های قند و شکر منتشر شد و این امر محرکی برای رشد ۶/ ۲ درصدی شاخص گروه قند و شکر شد. روز دوشنبه، بهمن دانایی‌فر، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با ارسال نامه‌ای به کارخانه‌های قند چغندری از پرداخت قسمتی از مطالبات سال ۹۳ این شرکت‌ها خبر داد. بر اساس گفته‌های دانایی‌فر، کل مابه‌التفاوت بهای شکر در سال ۹۳، معادل ۱۲۶میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که دولت قصد دارد ۸۴میلیارد تومان از آن را پرداخت کند. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه هرچند بازپرداخت این بدهی‌ها بر سود و زیان شرکت‌های قند و شکری اثر چشمگیری ندارند، با این همه پرداخت این مطالبات می‌تواند بار تسهیلات مالی شرکت‌ها را تا حدود زیادی کاهش دهد و از بابت کاهش هزینه‌های مالی در صورت‌های مالی موثر باشد.

سیمانی‌ها نیز پس از انتشار گزارش‌های ۶ ماهه و وجود نکات مثبت در این گزارش‌ها معاملات دیروز خود را در محدوده مثبت به پایان رساندند. ۷۴ درصد از نمادهای فعال این گروه روز گذشته با میانگین رشد ۲ درصدی مورد دادوستد قرار گرفتند. به نظر می‌رسد نشانه‌هایی از خروج بازار مسکن از رکودی که در چند سال اخیر این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرده بود، با چشم انداز بهبود ساخت ‌و ساز زمینه توجه سرمایه‌گذاران به نمادهای سیمانی را فراهم آورده است. در عین حال روز گذشته دبیر انجمن سیمان با اعلام بهبود سودآوری و بازدهی سیمانی‌ها در ۴ ماه اخیر از افزایش تعداد کشورها برای صادرات سیمان و کلینکر خبر داد. به گفته عبدالرضا شیخان تاکنون صادرات سیمان به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان، روسیه، گرجستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، کویت، عمان، امارات، قطر و عراق انجام می‌شد و کشورهای دیگری مثل موزامبیک، آفریقا، تانزانیا و بنگلادش نیز در برنامه صادرات قرار دارند. در گروه رایانه نیز با صف خرید سنگین نماد «مداران»، ادامه غیبت نمادهای «آکنتور» و «مرقام» و توقف نماد شرکت‌های کارت اعتباری ایران کیش و خدمات انفورماتیک به دلیل ابهام درارائه اطلاعات مواجه بودیم. هر ۳ نماد فعال حاضر در این گروه معاملات روز گذشته را با نوسان مثبت قیمتی به پایان رساند.

نگاهی به آمار معاملات

نماگر بورس تهران معاملات روز گذشته را با رشد ۲۴۰ واحدی به پایان رساند و شاخص این بازار در عدد ۷۸ هزار و ۸۰۸ واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با رشد حدود یک درصدی روبه‌رو‌ شود که حاکی از عدم پایداری رشد نمادهای بزرگ‌تر و تحرک معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر بازار دارد. بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد دادوستد ۷۸۶ میلیون سهم در حدود ۷۴هزار نوبت معاملاتی بود تا ارزش کل معاملات این روز بازار سهام بالغ بر ۳۰۳ میلیارد و ۴۰۶ میلیون تومان برآورد شود.عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نماد معاملاتی سرامیک‌های صنعتی اردکان، معادن بافق، داده‌‌پردازی ایران و آسان پرداخت پرشین ثبت شد و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کابل البرز، پگاه آذربایجان غربی، ایران ترانسفو و زغال سنگ نگین طبس بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید سهام شرکت آسان پرداخت پرشین بیشترین تقاضاها را به ثبت رساندند. معامله‌گران «آپ» در هفتمین روز از حضور این نماد در تابلوی معاملاتی بورس تهران با صف خرید ۴۵ میلیون سهمی مواجه شد. این نماد تاکنون بازدهی حدود ۳۳ درصدی نصیب سهامداران خود کرده است. داده‌پردازی ایران، گروه صنعتی بارز و مارگارین نیز از دیگر شرکت‌هایی بودند که در پایان معاملات دیروز با صف خرید طولانی مواجه شدند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر، ایران ترانسفو، صندوق مشارکت ملی نفت ایران و اوراق صکوک ساخت توسعه سبب شد تا سنگین‌ترین صف‌های فروش در این نمادها شکل گیرد.

مختصات بورس در فضای مثبت