دنیای اقتصاد: زمین لرزه ۱/ ۲ ریشتری صبح دیروز «پاکدشت» در استان تهران را لرزاند. به گزارش «دنیای اقتصاد» بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت ۱۰:۴۹ صبح دیروز (یکشنبه) زمین لرزه، پاکدشت در استان تهران را به لرزه درآورد. این زمین لرزه ۱/ ۲ ریشتری در عمق ۲۲کیلومتری زمین رخ داده است. پاکدشت یکی از شهرستان‌های استان تهران است. این شهرستان در جنوب شرقی تهران قرار دارد و مرکز آن شهر پاکدشت است.

بر مبنای تقسیم بندی‌های صورت گرفته در علم زلزله‌شناسی، این زلزله از نظر نوع، جزو زلزله‌های ریز (minor) محسوب می‌شود. زلزله ریز به زلزله‌ای اطلاق می‌شود که بین ۲ تا ۴ ریشتر بزرگی داشته باشد. مطابق با این تقسیم‌بندی، زلزله‌ها از نظر بزرگی به ۷ دسته تقسیم می‌شوند. زلزله‌های با بزرگی کمتر از ۲ ریشتر در گروه خرد لرزه‌ها (micro)، بین ۲ تا ۴ ریشتر، ریز (minor)، بین ۴ تا ۵ ریشتر، کوچک (light)، بین ۵ تا ۶ ریشتر، متوسط (moderate)، بین ۶ تا ۷ ریشتر، شدید (strong)، بین ۷ تا ۸ ریشتر،اصلی (major) و بیش از ۸ ریشتر، بزرگ (great)، اطلاق می‌شود.همچنین این زلزله در عمق ۲۲ کیلومتری زمین رخ داده است که از نظر عمق نیز این زلزله جزو زلزله‌های کم‌عمق محسوب می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» بر مبنای تقسیم‌بندی‌های علم زلزله‌شناسی، هر چه عمق زلزله‌ها کمتر باشد خرابی‌های بیشتری دارد. زلزله‌ها معمولا از عمق ۵ کیلومتری تا عمق ۳۰۰ کیلومتری هم مشاهده شده است. اثرات زلزله‌های با عمق بالای ۳۰۰ کیلومتر روی زمین ناچیز است. هرچه بزرگی یک زلزله بیشتر و کانون آن به سطح زمین نزدیک‌تر باشد خطرات بیشتری دارد. عمق زلزله در واقع فاصله بین مرکز و کانون زلزله است. در میان زلزله‌شناسان، زلزله هااز نظر عمق معمولا به سه دسته تقسیم می‌شود: «زلزله‌های عمیق» که عمق کانون آن بیش از ۳۰۰ کیلومتر است.«زلزله‌های متوسط» که عمق کانون آن بین ۷۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است و «زلزله‌های کم عمق» که عمق آنها از ۶۰ کیلومتر کمتر است.