معرفی  یک ژنرال مخالف ایران به عنوان وزیر دفاع ترامپ

دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، ژنرال بازنشسته «جیمز متیس» را که در میان نظامیان آمریکایی به «سگ هار» شهرت دارد، برای پست وزارت دفاع دولت خود معرفی کرده است. متیس سابقه ۴۴ سال خدمت در ارتش آمریکا را دارد و در جنگ افغانستان و عراق به‌عنوان فرمانده حضور داشته است. وی یکی از فرماندهان اصلی آمریکا در حمله نظامی به عراق بود و به‌دلیل عملکردی که در نبرد خونین فلوجه در سال ۲۰۰۴ از خود نشان داد، در ارتش آمریکا به «سگ هار» معروف شد.

جیمز متیس از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به‌عنوان یازدهمین فرمانده قرارگاه مرکزی ارتش آمریکا به کشورش خدمت کرد. «مدداگ» یا همان «سگ هار» لقبی‌ است که نظامیان و رسانه‌ها به ژنرال جیمز متیس می‌دهند. متیس پیش از این گفته بود که در کشتن افراد طالبان سرگرمی فوق‌العاده‌ای وجود دارد، رهبران عراقی را تهدید کرده بود که اگر با او بیش از حد درگیر شوند آنها را خواهد کشت و دولت باراک اوباما را به خاطر توافق هسته‌ای با ایران بی‌خرد و بی‌عقل خطاب کرده بود. جیمز متیس خطر ایران را بسیار جدی می‌داند؛ او بارها درباره ایران و خطر ایران برای منطقه و جهان سخن گفته است. به ادعای متیس، خطر ایران از داعش و القاعده هم بیشتر است و باید با نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دخالت‌های سیاسی تهران در اوضاع عراق، سوریه، یمن و لبنان مقابله شود.

وزیر دفاع پیشنهادی دولت ترامپ، یکی از منتقدان اصلی سیاست دولت اوباما در برابر جمهوری اسلامی است. حتی زمانی گفته است که دولت اوباما در ارتباط با جمهوری اسلامی «گندکاری» کرده است و حال دولت جدید باید این خطاها را تصحیح کند. جیمز متیس بارها برجام را نقد کرده و آن را اشتباه بزرگ دولت اوباما نامیده و مدعی شده که این توافق‌نامه ممکن است دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را به تعویق بیندازد؛ اما مانع از آن نمی‌شود. این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که تصمیم به ساخت و تولید سلاح هسته‌ای ندارد. به نظر می‌رسد که نظر متیس درباره برنامه هسته‌ای ایران با نظر ترامپ در این زمینه کاملا همخوانی دارد. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود، برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا معرفی کرده و گفته بود که پس از به قدرت رسیدن آن را پاره خواهد کرد. البته به مرور مواضع ترامپ کمی تعدیل شد و این اواخر صحبت از بازنگری برجام کرده است. اینکه دولت ترامپ پس از شروع رسمی کار خود روز بیستم ژانویه چه سیاستی در برابر برنامه هسته‌ای ایران و توافق‌نامه هسته‌ای در پیش گیرد، هنوز روشن نیست.