یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

برآیند صفر متغیرها بر شاخص بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۷ واحدی (کمتر از ۰۱/ ۰ درصدی) همراه شد. با وجود تداوم فضای اصلاح، گزارش‌های مالی خوش‌بینانه تا حدی از شاخص حمایت کرد. تعدیل مثبت ۱۲۶ درصدی پیش‌بینی سود نماد «فخوز»، منجر به توقف این نماد شد. این عامل در کنار تعدیل مثبت ۲۰‌درصدی «فولاد» پیش تر، از «کچاد» و «کگل»، نمادهای سنگ آهنی و ماده اولیه فولاد نیز حمایت کرد. با این وجود، همچنان با توجه به رشدهای قابل توجه فلزی-معدنی‌ها در ماه‌های اخیر، در کنار صف‌های خرید، صف‌های فروش را نیز شاهد هستیم. انتشار اولین پیش‌بینی سال ۹۶ سیمان هگمتان، با توجه به رشد نرخ‌های فروش، اقبال معامله‌گران از نمادهای سیمانی را رقم زد. همچنان سطوح تکنیکال از خودرویی‌ها حمایت می‌کنند. در شرایط کنونی، گزارش‌های مالی ۹ماهه شرکت ها، قیمت جهانی کالاها و بازگشایی نمادهای متوقف می‌تواند بر روند شاخص اثرگذار باشد.

بازار ارز

نوسان اندک دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۴ تومانی به نرخ ۳۹۵۲ تومان معامله شد. در شرایط کنونی شاهد شرایط احتیاطی در بازار ارز به دلیل چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها هستیم. با این وجود همچنان حمایت عوامل بنیادین، نرخ دلار را در ۳ روز معاملاتی اخیر در سطح ۳۹۵۰ تومانی حفظ کرده است. در هفته ابتدایی دی، شاهد رشد ۳/ ۴ درصدی نرخ دلار پس از عبور از سطح ۴ هزار تومانی بودیم. اما در ادامه کاهش تقاضای ارز تجاری با خروج از ماه دسامبر، تقویت احتیاط معامله‌گران پس از بازگشت نرخ درهم از سقف، همچنین اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار فروکش هیجان، نرخ دلار را با افت ۵/ ۴ درصدی از سقف ۴۱۳۵ تومانی ۷ دی، رقم زد. همچنان رشد ارزش جهانی دلار می‌تواند بر تقاضای آربیتراژی دلار اثرگذار باشد.

بازار سکه

شرایط انتظاری در سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی همراه شد. در شرایط کاهش نوسانات دلار و تعطیلی بازار طلای جهانی نوسان اندک قیمت سکه با افت همراه شد. پس از رسیدن اونس طلای جهانی به کف ۱۰ ماهه (۱۱۲۸ دلار) در هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۶، در دو هفته اخیر شاهد بازگشت اندک طلا از سطح مزبور هستیم. اما همچنان چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا رشد قابل توجه اونس طلا و عبور از سطح ۱۲۰۰ دلاری را دور از انتظار کرده است. در بازار ارز نیز پس از تشدید نوسانات دلار در روزهای اخیر زیر سطح ۴ هزار تومانی، روز گذشته نرخ دلار نوسان اندکی داشت. کاهش انتظارات از رشد قابل توجه دلار افت سکه را در مقابل رشد اندک دلار رقم زد. همچنان با چشم‌انداز افزایش تقاضای مناسبتی، قیمت بازاری سکه بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است.

بازار طلای جهانی

بازگشت آرام طلا از کف

اونس طلای جهانی برای دومین هفته متوالی با رشد (۸/ ۱ درصدی) همراه شد. افت شاخص دلار از سقف ۱۴ ساله، افزایش تقاضا توسط معامله‌گران با شناسایی کف و چشم‌انداز رشد تقاضای فیزیکی طلا از سوی چین و هند از اونس طلا حمایت کرد. در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، نامشخص بودن سیاست‌های ترامپ ریسک قابل توجهی برای تعیین روند افزایش نرخ بهره آمریکا عنوان شده بود. امری که اونس طلا را به سقف یک ماهه (۱۱۸۳ دلار) رساند. اما آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (بیشترین رشد نرخ دستمزدها از سال ۲۰۰۹) و احتمال تسریع افزایش نرخ بهره، فشار بر طلا را حفظ کرده است. آمارهای خرده فروشی آمریکا، سخنرانی رئیس فدرال رزرو و کنفرانس خبری ترامپ در هفته جاری می‌توانند بر اونس طلا اثرگذار باشند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۶ کارشناس) ۱۲ نفر روند صعودی، ۳کارشناس حرکت خنثی و یک کارشناس روند نزولی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۴/ ۰درصدی همراه شدند. در نیمه ابتدایی دی، حمایت کف ۷۲ هزار تومانی اوراق شکسته شد و اوراق به سطح ۷۰ هزار تومانی، کف یک ساله رسیدند. اما شناسایی کف با افزایش تقاضا، رشد اندک اوراق را از کف رقم زد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کاهش ۵۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در ۱۱ روز ابتدایی دی، نسبت به دوره مشابه سال گذشته را اعلام کرد. چشم‌انداز خروج مسکن از رکود، رشد معاملات مسکن و افزایش شتاب رشد قیمت‌ها در نیمه اول سال را رقم زد اما از نیمه دوم سال کاهش تقاضای مسکن، شتاب رشد قیمت مسکن را نیز کاهش داده است؛ به این ترتیب قیمت «تسه»ها از ابتدای سال افت ۸ درصدی را ثبت کرده‌اند. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل اصلی فشار بر مسکن است.

بازار نفت

چهارمین هفته صعود نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. پس از ثبت رشد ۴۵ درصدی در سال ۲۰۱۶، رشد ۵/ ۰ درصدی قیمت نفت در هفته اول ۲۰۱۷ رقم خورد. خوش‌بینی‌ها به تعهد اعضای اوپک به کاهش تولیدات عامل حمایت از قیمت نفت شد. اعلام منابع آگاه از کاهش ۴۸۶ هزار بشکه در روز تولیدات عربستان و کاهش تولیدات کویت و ابوظبی، خوش‌بینی‌ها به بازگشت تعادل به بازار نفت در نیمه اول سال جاری را تقویت کرده است. با این وجود افزایش (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای یازدهمین هفته متوالی و چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل، در کنار بازگشت تولیدات لیبی عامل فشار بر قیمت نفت است. همچنان تولیدات دسامبر اوپک، به میزان ۷/ ۱ میلیون بشکه بیش از میزان تعهد شده است. بنابراین تعهد کامل (۲/ ۱ میلیون بشکه نسبت به تولیدات اکتبر) نیز تردیدهایی را برای اثرگذاری بر توافق به وجود آورده است.