دنیای‌ اقتصاد: انتشار آمار تجارت ایران در بخش صنعت از دو اتفاق در این بخش حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری به رغم رشد صادرات صنعتی، اما همچنان تراز بازرگانی بخش صنعت منفی است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، در مدت زمان مورد بررسی محرک اصلی رشد حدود ۱۰ درصدی ارزش صادرات صنعتی ناشی از صادرات دو گروه فعالیت صنعتی «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای» (با سهم ۸/ ۶ درصد) و «ساخت فلزات اساسی» (با سهم ۵/ ۲ درصدی) بوده است.

آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در هشت ماه منتهی به آبان امسال، صادرکنندگان صنعتی در مجموع موفق به صادرات حدود ۵۰ میلیون تن محصولات صنعتی به ارزش تقریبی ۳/ ۲۰ میلیارد دلار شدند. روندی که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۵/ ۳۸ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۱۰درصدی به لحاظ ارزشی حکایت دارد. رشد محقق شده در مدت زمان مورد بررسی در حالی است که حجم واردات محصول صنعتی در این مدت برابر با ۴/ ۱۱ میلیون تن به ارزش ۴/ ۲۳ میلیارد دلار بوده است. گزارش منتشر شده حکایت از آن دارد که تراز بازرگانی بخش صنعت طی این دوره منفی و برابر با ۳ میلیارد دلار بوده است. بررسی تراز بازرگانی به تفکیک گروه فعالیت‌های صنعتی حکایت از آن دارد که از ۲۲ فعالیت صنعتی، تراز بازرگانی ۶ فعالیت شامل «فرآورده‌های نفتی» (ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای)، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت فلزات اساسی»، «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک» و «دباغی و پرداخت چرم؛ ساخت چمدان، کیف، زین و یراق و انواع پاپوش» مثبت و تراز بازرگانی مابقی فعالیت‌ها منفی بوده است.

بالاترین و پایین‌ترین تراز تجاری

این گزارش حکایت از آن دارد که در بین ۲۳ گروه فعالیت صنعتی مواد و محصولات شیمیایی با سهم ۳/ ۳۱ درصدی، فرآورده‌های نفتی با سهم ۶/ ۳۰درصدی، فلزات اساسی با سهم ۶/ ۱۲ درصدی، محصولات غذایی و آشامیدنی با سهم ۷/ ۸ درصدی، محصولات کانی غیرفلزی با سهم ۵/ ۴ درصدی و محصولات از لاستیک و پلاستیک با سهم ۵/ ۳ درصدی بیشترین سهم را در کل ارزش صادرات صنعتی به خود اختصاص داده‌اند و مجموع سهم فعالیت‌های فوق از کل ارزش صادرات صنعتی در بازه مورد بررسی حدود ۲/ ۹۱ درصد بوده است. از سوی دیگر براساس آمار منتشر شده بالاترین تراز مثبت بازرگانی در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲/ ۶ میلیارد دلار متعلق به «گروه فعالیت فرآورده‌های نفتی» و کمترین تراز مربوط به «فعالیت ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» و برابر با منفی ۴ میلیارد دلار بوده است. همچنین گزارش منتشر شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی تراز بازرگانی «فعالیت ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» با صادرات ۸۲ میلیون دلاری در مقابل ۲۹۰۰ میلیون دلار واردات، منفی ۸/ ۲ میلیارد دلار
بوده است.

میانگین قیمت صادراتی‌ها

اما میانگین قیمت صادراتی محصولات صنعتی نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر با 406 دلار در هر تن بوده است. به‌طوری که براساس آمار منتشر شده 6 فعالیت صنعتی «ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی و ابزار دقیق، ساعت مچی و ... با میانگین قیمت صادراتی 6/ 47 هزار دلار در هر تن»، «رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی با میانگین قیمت صادراتی 2/ 12 هزار دلار در هر تن»، «پوشاک، عمل آوردن و رنگ کردن پوست با میانگین قیمت صادراتی 12 هزار دلار در هر تن»، «ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی طبقه‌بندی‌نشده درجای دیگر با میانگین قیمت 6/ 8 هزار دلار در هر تن»، «دباغی و پرداخت چرم؛ ساخت چمدان، کیف، زین، یراق و انواع پاپوش با میانگین قیمت 2/ 5 هزار دلار در هر تن» و «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر با میانگین قیمت 9/ 4 هزار دلار در هر تن» بیشترین میانگین قیمت در میان محصولات صادراتی در این مدت را به خود اختصاص داده‌اند.این آمار همچنین حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی در بین 6 فعالیت عمده صادراتی بالاترین میانگین قیمت صادراتی به «گروه محصولات لاستیکی و پلاستیکی» با میانگین قیمت 2 هزار و 737 دلار در هر تن اختصاص داشته است و کمترین میانگین قیمت مربوط به «محصولات کانی غیرفلزی» با میانگین قیمت صادراتی 77 دلار در هر تن بوده است. با توجه به این آمار می‌توان گفت سهم فعالیت‌های فوق در کل ارزش صادرات صنعتی حدود 1/ 2 درصد است که با این شرایط می‌توان گفت کالاهای صادراتی که بالاترین قیمت را دارند سهم اندکی از صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

میانگین قیمت وارداتی‌ها

اما بیشترین قیمت کالاهای وارداتی در مدت زمان مذکور مربوط به «گروه ساخت ابزار اپتیکی و ابزار دقیق، ساعت مچی و انواع دیگر» با میانگین قیمت 8/ 92 هزار دلار در هر تن و کمترین آن نیز مربوط به گروه «ساخت چوب و محصولات چوب و چوب پنبه به استثنای مبلمان،ساخت کالا از نی و مواد حصیری» با میانگین قیمت 361 دلار در هر تن بوده است. براساس این گزارش میانگین قیمت کالاهای صنعتی وارداتی نیز در این مدت حدود 2 هزار و 55 دلار در هر تن بوده که تقریبا 5 برابر میانگین قیمت کالاهای صنعتی صادراتی محسوب می‌شود. پایین بودن میانگین قیمت کالاهای صادراتی نسبت به کالاهای وارداتی صنعتی را می‌توان به تکنولوژی پایین‌تر تولیدات کالاهای صنعتی صادراتی و صادرات اقلام صنعتی با ارزش افزوده پایین نسبت داد.

ویترین صنعتی تجارت ایران