فرابورس در روز گذشته نتوانست افت ثبت‌شده در مابقی روزهای هفته‌جاری را جبران کند و به این ترتیب زیان هفتگی فرابورس به ۸/ ۱ درصد رسید. فرابورس ایران روز گذشته با رشد ۴/ ۰ درصدی به معاملات خود پایان داد تا به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای دی ماه تاکنون به ۳/ ۴ درصد محدود شود. در جریان معاملات دیروز نمادهای پتروشیمی از جمله پتروشیمی مارون و زاگرس، بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند و توانستند تاثیر منفی پالایشگاهی‌ها از جمله پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز را خنثی کنند. در نهایت آیفکس محدود در سطح ۵/ ۸۳۰ ‌واحدی قرار گرفت.

افت پالایشی در مقابل رشد پتروشیمی

نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس معاملات دیروز را با رشد ۵/ ۱ درصدی در قیمت سهم به پایان برد و بیشترین اثر را بر رشد آیفکس داشت. از آنجا که «زاگرس» یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فروشنده متانول است، به‌نظر می‌رسد خوش‌بینی به افزایش بهای جهانی این محصول یکی از عوامل زمینه‌ساز رشد قیمتی این شرکت پتروشیمی در روزهای اخیر بوده است، همچنین بنا به عقیده کارشناسان، با توجه به گزارش‌های فصلی که از سوی شرکت‌های پتروشیمی‌ها به‌خصوص متانولی‌ها ارائه شده، بازار در انتظار انتشار گزارش‌های مثبت ۹ ماهه از این شرکت‌هاست که این موضوع نیز در رشد قیمت نمادهای مرتبط بی‌تاثیر نبوده است. کاهش ۴/ ۱ درصدی قیمت جهانی متانول در بازار دیروز در تقویت این سناریو خواهد بود. در مقابل افت قیمت نفت در بازارهای جهانی، بهانه‌ای برای ریزشی شدن نمادهای پالایشگاهی شد به‌طوری‌که نمادهای فعال این گروه در بورس نیز روز گذشته را منفی سپری کردند. در فرابورس نیز نمادهای «شاوان» و «شراز» افت حدود ۵درصدی مواجه شدند و مانع رشد بیشتر آیفکس شدند.

جزئیات معاملات بازار

فرابورس در جریان روز گذشته شاهد دادوستد بیش از ۲۴۳میلیون سهم به ارزش حدود ۱۰۹میلیارد تومان بود. نماد معاملاتی شرکت ریل‌پردازسیر با معامله بیش از ۴۷میلیون سهم بالاترین حجم معاملات را در بین نمادهای فعال در این پنج بازار به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات نیز در اختیار مبادلات اسناد خزانه اسلامی بود. دراین روز بیش از ۱۳میلیارد تومان از اوراق «اخزا۹» و ۱۰میلیارد تومان از اوراق «اخزا۸» داد و ستد شد. همچنین دیروز بیشترین افزایش قیمت فرابورس به نمادهای معاملاتی شرکت‌های مواد ویژه لیا، پاکدیس، معدنی کیمیای زنجان گستران و عمران و توسعه شاهد تعلق داشت. در مقابل نمادهای معاملاتی «شراز»، «غمینو» و «شاوان» با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند.

دومین عرضه به روش بوک بیلدینگ

روز گذشته نماد ریل سیر کوثر شاهد عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) بود. بر این اساس ۱۰ درصد از سهام «حسیر» معادل ۴۷ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۳۰۱ سهم، در بازار دوم فرابورس ایران عرضه شد و هر سهم مزبور با قیمت ۲۰۹۰ ریالی به تابلوی فرابورس آمد. در عرضه اولیه مزبور ٥٩ هزار و ٧٨١ شخص حقیقی و حقوقی موفق به خرید سهام شرکت شدند و بر این اساس با توجه به تشکیل تقاضای زیاد، سهم هر فرد از ۱۰۰۰ سهم به ۷۹۱سهم کاهش یافت. شرکت ریل سیر کوثر در اردیبهشت ۹۵ پذیرش و سپس نماد آن در تاریخ ۸ آبان ۹۵ در بازار دوم فرابورس درج شد. سرمایه این شرکت نزدیک به ۴۸۰ میلیارد و محور فعالیت آن حمل‌ونقل ریلی مسافری و باری و سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت ریلی کشور است. سهم بازار این شرکت در سال ۹۳ برابر با ۲/ ۵ درصد و در سال ۹۴ برابر با ۲/ ۴ درصد بوده است.

تسویه نخستین دوره از «سخا»

در میان دیگر اخبار روز گذشته فرابورس ایران، شاهد تسویه نخستین دوره از اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت بودیم. وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای تسویه بخشی از بدهی‌های دولت به طلبکاران غیردولتی و تداوم جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور، اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت مرحله اول را با نماد «سخا۱» منتشر کرد که در فرابورس ایران پذیرش شد. پس از پذیرش این اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت، فرآیند ارسال مدارک و مستندات مربوط به معرفی پیمانکارانی که «سخا۱» به آنها تخصیص یافته بود از سوی دستگاه‌های اجرایی به فرابورس ایران آغاز شد و بررسی کارشناسی مدارک ارسالی به‌منظور انجام فرآیند سپرده شدن مبالغ تخصیص یافته در حساب پیمانکاران صورت گرفت. با توجه به زمان اندک تا سررسید این اسناد خزانه، آن دسته از دستگاه‌هایی که در زمان مناسب اطلاعات لازم را به فرابورس ارسال کردند و برخی نواقص احتمالی در پرونده‌ اصلاحات مقتضی را به موقع انجام دادند، فرآیند سپرده شدن مبالغ تخصیص یافته به حساب آنها با موفقیت صورت گرفت. به این ترتیب «سخا۱» با حجمی بالغ بر ۲۰ میلیون برگه و به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال منتشر شد (تاریخ سررسید آن ۱۹ دی ماه سال جاری بود). بر این اساس دولت، نوزدهم دی مبالغ اسمی اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت مرحله اول با نماد «سخا۱» را به حساب آن دسته از دارندگان و پیمانکارانی که مبالغ تخصیص یافته به آنها در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سپرده شده بود، واریز کرد. روز یکشنبه نوزدهم دی ماه در سررسید «سخا۱» شاهد پرداخت مبالغ اسمی به حساب این دسته از پیمانکاران بودیم. در این میان اما دستگاه‌هایی که مدارک و پرونده‌های ارسالی پیمانکاران از سوی آنها با نواقصی همراه یا با تاخیر به فرابورس ایران ارسال شده به‌دلیل سپرده نشدن مبالغ تخصیص یافته، این مبالغ از سوی خزانه‌داری کل کشور در وجه حساب دستگاه‌ اجرایی ذی‌ربط کارسازی شده است. از این رو پیمانکاران و سایر ذی‌نفعان برای دریافت طلب خود باید به دستگاه اجرایی مربوطه مراجعه کنند.

دومین شرکت SME در راه عرضه

شرکت «گز سکه» به‌عنوان نخستین شرکت درج شده در بازار شرکت‌های کوچک و بزرگ فرابورس(SME) در هفته آینده شاهد عرضه ٥درصد از سهام خود در این بازار خواهد بود. به دنبال عرضه موفق شرکت «پترو صنعت گامرون» به عنوان نخستین شرکت وارد شده به حوزه بازار SME، روز یکشنبه ۲۶ دی ماه نماد گز سکه به عنوان دومین شرکت وارد این بازار خواهد شد.

در این خصوص افسانه اورجی، مدیر عملیات بازار فرابورس اظهار کرد: ۱۰درصد از سهام گز سکه معادل ۴میلیون و ۹۱۹ هزار سهم روز یکشنبه عرضه خواهد شد که بر اساس دستورالعمل موجود خرید سهام در بازار SMEتوسط تمامی اشخاص حقوقی و سرمایه‌گذاران نهادی امکان‌پذیر است. وی در ادامه افزود: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، سرمایه‌گذاران نهادی شامل بانک‌ها و بیمه‌ها، هلدینگ‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. همچنین هر شخص حقیقی یا حقوقی که بیش از ۵ درصد یا بیش از ۵ میلیارد ریال از ارزش اسمی اوراق بهادار در دست انتشار ناشر را خریداری کند در زمره سرمایه‌گذاران نهادی قرار می‌گیرند. به گفته اروجی، شرکت‌های دولتی و اعضای هیات‌مدیره و مدیران ناشر یا اشخاصی که کارکرد مشابه دارند و نیز جزو سرمایه‌گذاران نهادی محسوب می‌شوند امکان معامله سهام در این بازار را دارند. اروجی در ادامه با اشاره به اینکه عرضه «غگز» بدون بازارگردان خواهد بود، گفت: سهام شرکت‌های پذیرش شده در این بازار به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول شامل شرکت‌هایی هستند که بازارگردان دارند و معاملات سهام آنها بدون دامنه نوسان قیمت انجام می‌شود. دسته دوم نیز شرکت‌هایی هستند که بازارگردان رسمی ندارند و برای معاملات سهام آنها در ساعت ۸:۳۰ تا ۹ صبح ثبت سفارش صورت می‌گیرد و در ساعت ۹ قیمت آپشن تعیین می‌شود. وی خاطرنشان کرد: گز سکه در دسته دوم قرار می‌گیرد.

پنجمین فستیوال بازار دارایی فکری با همکاری فرابورس

در دیگر تحولات بورس، پنجمین فستیوال نوآوری‌های صنعت مواد غذایی با شعار بستری برای تجاری‌سازی، فرصتی برای سرمایه‌گذاری با همکاری فرابورس ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در این فستیوال که بیش از ۷۰ صنعتگر و سرمایه‌گذار در حوزه صنایع غذایی حضور داشتند، از مجموع ۱۲۰ طرح راه یافته به فستیوال پس از سه مرحله ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و بازاری ۱۰ طرح منتخب به ارائه حضوری در مورد طرح و ایده خود پرداختند. این طرح‌ها و اختراعات پس از طی مراحل لازم در فهرست عرضه‌های بازار دارایی فکری فرابورس ایران قرار خواهند گرفت و پس از برگزاری نشست‌های لازم میان سرمایه‌گذار و صاحب ایده به فروش خواهند رسید. همچنین در حاشیه برگزاری این فستیوال، سه قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه بین مخترعان و سرمایه‌گذاران داخلی منعقد شد.