حمایت از تجار برای توسعه روابط با آفریقا

دنیای اقتصاد: پیش جلسه کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، دستگاه‌های اجرایی عضو و همچنین سایر فعالان اقتصادی برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه گفت: بدون شک اصلی‌ترین راه‌های توسعه اقتصادی کشور انجام تعامل سیاسی و اقتصادی با کشورهای قاره آفریقا است که در این راستا پس از مسائل تحریم، حل مسائل بانکی و تسهیل در حمل‌ونقل دریایی و هوایی با قاره آفریقا اولویت نخست ما است. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان این مطلب افزود: قاره آفریقا دومین قاره بزرگ دنیا با جمعیتی معادل یک میلیاردو ۱۰۰ میلیون نفر است که از همان ابتدای انقلاب اسلامی اولویت اصلی ما توسعه روابط با کشورهای این قاره بوده است.

وی افزود: در شرایط نامساعد تحریم‌ها نتوانستیم آن‌طور که باید با آفریقا ارتباط داشته باشیم. این مهم محقق نشده بنابراین هم اکنون درصدد تجدید و توسعه همکاری‌های یاد شده هستیم. به گفته وی، در این میان توجه و اهتمام ویژه تمامی دستگاه‌های اجرایی، اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی به منظور فعال‌سازی پروژه‌های زیر بنایی و تجاری و اختصاص سهم در بازارهای آفریقا و عضویت در مجامع بین‌المللی، ضرورت تام یافته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه یادآور شد: رویه اکثر کشورهای دنیا بر مبنای تعامل و منافع دو سویه است که در این میان ایران می‌تواند بدون واسطه، محصولات و کالاهای کشورهای آفریقایی را خریداری کرده و وارد کشور کند.

وی با بیان اینکه انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک همچنین احداث واحدهای فرآوری صنعتی و معدنی به‌ویژه در بخش کشاورزی مورد نیاز اکثر کشورهای آفریقایی است، گفت: به‌طور حتم باید روی این محورها نیز برنامه‌ریزی شود. نعمت‌زاده درباره رفع مشکلات حمل‌ونقل به کشورهای آفریقا تصریح کرد: برقراری خطوط هوایی و پروازهای منظم به کشورهای هدف آفریقایی باید با تعاملات لازمی که با وزارت راه و شهرسازی خواهیم داشت، به‌طور جدی حل شده و حداقل روزانه ۲ پرواز مستقیم به کشورهای یادشده از مقصد ایران انجام شود. وی در تو ضیح این مطلب افزود: روندی که هم اکنون در دنیا مرسوم است همکاری‌ها و تعاملات شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر است که در این میان ترکیه می‌تواند به‌عنوان یک گزینه مطرح شود، همچنین درخصوص برقراری و نظم دهی به خطوط کشتیرانی ضمن فعال‌سازی بنادر کشور برای تخلیه و بارگیری و حمل‌ونقل مسافر و تجار، باید برنامه‌ریزی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ناکافی بودن حجم تجارت ایران با کشورهای آفریقایی گفت: با انجام یک‌سری اقدامات تجاری و پیاده‌سازی پروژه‌های مشترک می‌توانیم سطح این مبادلات را ارتقا دهیم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه حل مسائل بانکی، دادو ستد و جابه‌جایی پولی زمانبر است، افزود: با انجام اقدامات سریع بانک مرکزی وابلاغ به بانک‌های عامل همچنین مساعدت‌های صندوق توسعه ملی می‌توان این مانع را برطرف کرد. وی در ادامه برای پیاده‌سازی روند فعالیت‌های تجاری با کشورهای قاره آفریقا گفت: ما در صددیم تا تسهیلات ارزی لازم برای صادر‌کنندگان را فراهم کرده و با کمک‌های صندوق توسعه ملی تسهیلاتی به این گروه پرداخت کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن توصیه به منظور عضویت در بانک توسعه آفریقایی گفت: در صورت عدم عضویت در بانک مذکور بسیاری از مناقصات بین‌المللی برگزار شده کشورهای آفریقایی از دست رفته و فرصت لازم از پیمانکاران ایرانی گرفته می‌شود. همچنین قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدف‌گذاری برای حضور در بازار کشورهای آفریقایی گفت: پیگیر احداث ۴ مرکز فروشگاهی در کشورهای آفریقایی با کمک بخش‌خصوصی هستیم.

مجتبی خسروتاج اظهار کرد: مطالعات مربوط به بازاریابی، همچنین شناخت پتانسیل‌های تجاری کشورهای آفریقایی و توجه به تقسیم بندی‌های کشورهای هدف ایران به شمال، غرب، شرق، جنوب و مرکز آفریقا می‌تواند در نیازسنجی لازم بازارهای آفریقا و صادرات به این کشورها کمک کند. به گفته وی، صندوق ضمانت صادرات، اتاق‌های بازرگانی، فعالان بخش‌خصوصی، تجار، رایزن‌های اقتصادی، صندوق ضمانت صادرات ایران و هیات‌های بازاریابی همگی می‌توانند عملیاتی‌تر شدن توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی را محقق سازند. وی افزود:از سرگیری فعالیت‌های بانکی با عنوان زیرساخت روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی پس از برجام و ایجاد شعبات بانکی در کشورهای مطالعه شده آفریقایی به ایران برای حضور در بازارهای ر قابتی کمک می‌کند. وی گفت: تامین منابع مالی از بانک‌های داخلی و در اختیار گذاشتن آنها برای تجار برای تشویق برای انجام مراودات بازرگانی با کشورهای آفریقایی، همچنین اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای هدف آفریقایی، برقراری حمل‌ونقل هوایی، کمک گرفتن از شعب اروپایی در آفریقا برای احداث بانک‌های ایرانی در این قاره از مهم‌ترین مواردی است که باید در این ستاد دنبال شود.