گروه بنگاه‌ها: نخستین کارخانه فرآوری سنگ‌آهن کم‌عیار کشور که با فناوری داخلی اجرا شده، به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسید. به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به نقل از ایمیدرو، دکتر مهدی کرباسیان؛ رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با بیان این مطلب گفت: این طرح از یکسو نخستین پروژه جذب سرمایه‌گذار ایمیدرو در دولت یازدهم است که به مرحله راه‌اندازی می‌رسد و از سوی دیگر فناوری جدیدی است که توسط شرکت خصوصی داخلی به‌دست آمده است.

کرباسیان در ادامه افزود: طرح احداث کارخانه فرآوری سنگ‌آهن کم‌عیار جلال‌آباد، در راستای سیاست‌های ایمیدرو مبنی بر استفاده حداکثری از توان فنی و سرمایه‌های بخش خصوصی کشور، برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد ارزش افزوده و کسب درآمد از سنگ‌آهن‌های کم‌عیار هماتیتی اجرایی شده است. وی تاکید کرد: این فناوری را می‌توان در دیگر معادن سنگ‌آهن ایران نیز به اجرا درآورد و در عین حال گام بزرگی برای رشد بهره در معادن و همچنین استفاده اقتصادی از ماده معدنی است که پیشتر به‌صورت باطله، بلا‌استفاده مانده بود. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با اشاره به ظرفیت کارخانه فرآوری سنگ‌آهن کم‌عیار تصریح کرد: ظرفیت سالانه خوراک ورودی کارخانه، ۲/ ۲ میلیون تن در سال است که ۶۰۰هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۶۶ درصد تولید خواهد شد. با بهره‌برداری از این کارخانه، حداقل ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن کم‌عیار، فرآوری شده و وارد چرخه تولید شمش فولاد می‌شود.

وی ادامه داد: بخش خردایش و پرعیار‌سازی خشک شامل سنگ‌شکن‌های اولیه، ثانویه، سرند، نوارها، سیستم‌های پرعیارسازی و متعلقات و تولید کنسانتره به روش تَر بوده و تجهیرات آن شامل آسیا، هیدرو سیکلون، بلت فیلتر، درام سیپراتورها و غیره است. به گفته کرباسیان، میزان سرمایه‌گذاری کل طرح حدود ۱۰۰۰میلیارد ریال است و ۱۱ میلیون و ۴۷۵ هزار یورو به‌صورت ارزی است. میزان اشتغال‌زایی طرح نیز ۴۱۵ نفر به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم است. مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد از مجتمع‌های زیر‌مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واقع در شهرستان زرند (استان‌کرمان)، با ذخیره بیش از ۱۹۰ میلیون تن سنگ‌آهن، با بهره‌گیری از روش پلکانی روباز، ماده معدنی را استخراج می‌کند.