دنیای اقتصاد: تهران همچنان در بهت فاجعه ساختمان پلاسکو به سر می‌برد. در شرایطی که چهارمین روز پس از این رخداد تلخ در حال سپری شدن است، اما غم آوار شدن این ساختمان ۵۳ ساله بر سر تعدادی از شهروندان از جمله چند نفر از آتش‌نشان‌ها، همچنان بر کشور سایه افکنده. بسیاری از مقامات و شخصیت‌ها ازجمله برخی مقامات کشورهای خارجی این فاجعه را تسلیت گفتند. سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دیروز در پیام تسلیتی با ابراز تاثر و تاسف، تاکید کرد که درس ایثار و فداکاری آتش‌نشانان و امدادگران تا همیشه در خاطره‌ها باقی خواهد ماند.

وزیر اطلاعات همچنین دیروز در بازدید از محل حادثه ساختمان پلاسکو اعلام کرد که هر نوع احتمالی درباره حادثه پلاسکو را رصد و بررسی کرده‌ایم و تاکنون به هیچ مورد مشکوکی نرسیده‌ایم. علوی درباره برخورد با شایعه‌پراکنان نیز گفت: در این مورد هر نهادی کار خودش را می‌کند و قطعا با این افراد نیز برخورد خواهد شد.محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری نیز در پیامی شهادت جمعی از آتش‌نشانان را در حادثه مجتمع تجاری تولیدی پلاسکو تسلیت گفت.او در پاسخ به سوالی دیگر مبنی‌بر اینکه آیا وقوع انفجار در طبقات فوقانی این ساختمان مشکوک بوده یا خیر، گفت: انفجارها ناشی از مواد منفجره نبوده، اما با توجه به اینکه این ساختمان گازکشی نداشته، از چراغ‌های نفت سوز و گاز سوز برای گرما و پخت‌وپز استفاده می‌کردند و ما در حال بررسی ابعاد این موضوع هستیم.

تاکید مراجع بر جبران خسارات

از سوی دیگر تعدادی از مراجع عظام تقلید در پیام‌های جداگانه ضمن تسلیت حادثه پلاسکو، خواستار جبران خسارت‌ها و پیشگیری از این حوادث در کشور شدند. به گزارش خبرگزاری میزان، آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم از وقوع حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان تجاری پلاسکو ابراز تاسف کرد و ضمن همدردی با بازماندگان قربانیان این حادثه به آنها تسلیت گفت. او جبران خسارت حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو را ضروری دانست و افزود: مسوولان در کنار اینکه با بازماندگان این حادثه همدردی می‌کنند، به فکر جبران خسارت حادثه دیدگان هم باشند. آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی، آیت‌الله حسین نوری همدانی و سیدمحمدعلی علوی گرگانی نیز هر کدام با صدور پیامی حادثه پلاسکو را تسلیت گفتند. همزمان آیت‌الله یزدی رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پیامی تاکید کرد: «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مسوولان امر می‌خواهد تمام همت و تلاش خود را معطوف به نجات و امدادرسانی به مفقودان و مجروحان کرده و با تفقد از کسانی که در این حادثه متحمل خسارت و زیان شده‌اند موجبات تسکین و کاهش آلام آنها را فراهم کند.»

برخورد قانونی با سهل‌انگاران

از سوی دیگر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در پیامی ضمن همدردی با خانواده‌های جانباختگان حادثه ساختمان پلاسکو، بر ضرورت برخورد قانونی با سهل‌انگاری احتمالی مسوولان و نهادهای مسوول در این حادثه تاکید و یادآوری کرد که باید از هرگونه بهره‌برداری‌های سیاسی جدا خودداری شود. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس نیز با تاکید بر اینکه مجلس و نهادهای نظارتی در وقوع حادثه پلاسکو مقصرند، گفت: مجلس پیگیری‌های لازم را برای بررسی ابعاد حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو انجام خواهد داد. همچنین در میان واکنش و اقدامات این روزهای مجلسی‌ها به حادثه ساختمان پلاسکو، می‌توان به توییت انتقادی روز گذشته محمود صادقی، نماینده تهران اشاره کرد که نوشت: «عظمت فداکاری آتش‌نشانان در نجات جان حادثه‌دیدگان آتش‌سوزی پلاسکو آنقدر بود که ضعف مفرط در مدیریت کلان‌شهر تهران را تحت‌الشعاع خود قرار داد.»

پرچم‌های نیمه‌افراشته

با این همه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه از نیمه‌افراشته شدن پرچم سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور همزمان با عزای عمومی به مناسبت حادثه دلخراش پلاسکو، خبر داد. وزارت امور خارجه فرانسه نیز با انتشار پیامی ضمن ابراز تاسف از سانحه تلخ آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکوی تهران، همدردی خود را با قربانیان حادثه اعلام کرد. همچنین هیاتی از سازمان آتش‌نشانی دوبلین در سفارت ایران در ایرلند حضور یافته و با تقدیم گل، با آتش‌نشانان ایرانی همدردی و از شجاعت آنان تقدیر کردند. آتش‌نشان‌های ترکیه نیز دیروز برای ادای احترام به آتش‌نشانان شهید حادثه پلاسکو، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، نماز میت غیابی خواندند. سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان و عمار‌الحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با ارسال پیام‌های جداگانه، ضمن ابراز همدردی با خانواده آتش‌نشانان، این حادثه را به مردم ایران و خانواده قربانیان تسلیت گفتند. همزمان، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «قهرمانان واقعی آنها هستند که تا مرز کشته شدن در مبارزه جلو می‌روند چون به این وسیله ثابت می‌کنند که چقدر به اعتقادات خود وفادار هستند.»