ایرنا: معاون اول رئیس‌جمهوری مساله جوانان را تنها موضوع یک وزارتخانه ندانست و گفت: باید در حل مشکل جوانان، همه کمک کنند و دولت هم وظیفه خود می‌داند که در این راستا گام بردارد. اسحاق جهانگیری روز گذشته در کنگره ملی مدیریت امور جوانان که در سالن همایش‌های هتل المپیک برگزار شد، افزود: شورای‌عالی جوانان نیز باید در راستای مشکلات جوانان قدم بردارد و مجلس شورای اسلامی هم باید در این زمینه قوانین تصویب کند.

وی ادامه داد: مسائل جوانان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که نیاز به کار فرابخشی و بین‌بخشی دارد و در آنجاها باید تصمیم‌گیری شود و نهایتا شورای‌عالی جوانان باید به آن بپردازد.جهانگیری اضافه کرد: از نظر حاکمیتی و دولت تدبیر و امید، جامعه جوان ما باید نگاهی سراسر امید به آینده داشته باشد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که در مقطع فعلی بر دوش حاکمیت است، آن است که امید در بین کل جامعه و به‌خصوص نسل جوان باید همیشه وجود داشته باشد. وی تاکید کرد: مهم‌ترین وظیفه‌ای که بر دوش حاکمیت است این است که کاری کند جوانان به آینده خود امیدوار باشند و احساس منزلت و حرمت انسانی کنند. در این راستا شورای‌عالی جوانان، مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید باید فعال باشند که امیدواریم به‌زودی شاهد اقدامات موثری در این حوزه باشیم.

افزایش اعتیاد دختران از سال ۹۱ به بعد

همچنین به گزارش «ایرنا» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در نخستین کنگره ملی مدیریت جوان با اشاره به نرخ بیکاری دختران جوان گفت: در سال ۹۴ دختران جوان رکورددار بیکاری طی ۲۰ سال اخیر بوده‌اند. شهیندخت مولاوردی افزود: براساس آمار سال ۹۴، بیش از ۱۰ میلیون دختر جوان در کشور زندگی می‌کنند که ۲۷ درصد جمعیت زنان کشور را تشکیل می‌دهند. وی با بیان اینکه وضعیت دختران جوان متاثر از وضعیت عمومی جامعه است، گفت: در روند نرخ بیکاری جوانان در ۲۰ سال گذشته، این روند نرخ افزایشی داشته است. وی ادامه داد: در مقایسه با روند نرخ بیکاری مردان جوان و میانگین کل مردان و زنان جوان، مشخص می‌شود که نرخ بیکاری زنان جوان به مراتب بیشتر است. مولاوردی افزود: براساس آمار نیروی انتظامی، تعداد و میزان دختران معتاد از سال ۸۵ تا ۹۱ کاهش یافته است، اما از سال ۹۱ به بعد با روند سینوسی افزایش پیدا کرده است. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی گفت: در حال‌حاضر به‌دلیل نبود توسعه متوازن، بخش قابل‌توجهی از مهاجران به نقاط حاشیه‌نشین شهرها را زنان تشکیل می‌دهند. وی با بیان اینکه آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور رو به افزایش است، ادامه داد: از سال ۶۵ تا ۹۰ نسبت زنان دارای همسر در کشور ۵/ ۱۰ درصد کاهش یافته است.