وعده‌های انتخاباتی و آینده شرکت

بخش بین‌الملل خبرگزاری دویچه‌وله آلمان

آغاز کار ترامپ برای اکثر شهروندان آمریکا و دیگر کشورهای جهان با نگرانی همراه است. او شرکت‌های خارجی را تهدید کرده که از این پس نباید انتظار بهره بی‌چون و چرا در آمریکا را داشته باشند. رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده در نخستین سخنرانی خود پس از مراسم سوگند، به سیاست و سیاستمداران آمریکا در گذشته به شدت انتقاد کرد و وعده‌های خود برای قدرتمند کردن آمریکا را تکرار کرد؛ از جمله اینکه بیش از هر چیز به منافع آمریکایی‌ها اهمیت خواهد داد و به احیای عظمت کشورش خواهد پرداخت و بنیاد‌گرایی را از بین خواهد برد.

وعده‌های انتخاباتی و آینده‌ شرکت‌های شخصی

ترامپ در بخشی از نشست خبری خود به وضعیت اقتصادی آمریکا پرداخت. او از برنامه شرکت‌های خودروسازی آمریکا در جهت حفظ کارخانه‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر در این کشور استقبال کرد. او پیش تر از شرکت‌هایی چون تویوتا و جنرال موتورز به خاطر فعالیت‌های تولیدی‌شان در کشور‌هایی کم‌هزینه مانند مکزیک انتقاد کرده و آنها را به پرداخت مجازات‌های گمرکی تهدید کرده بود. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا شرکت‌های داروسازی این کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این شرکت‌ها محصولات خود را در خارج از خاک ایالات متحده تولید کرده و افزون بر این، کالاهای خود را به بهایی گران عرضه می‌کنند. ترامپ در این نشست خبری وعده انتخاباتی خود را در مورد مبارزه با بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید تکرار کرد و گفت که با سختکوشی در راه تحقق این وعده حرکت خواهد کرد.

مساله ساخت حصار در مرز مکزیک نیز از دیگر وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود. او در نشست خبری روز چهارشنبه به این موضوع اشاره کرد و بار دیگر گفت که خود مکزیکی‌ها هزینه‌ ساخت آن را پرداخت خواهند کرد. او البته از ذکر جزئیات اینکه این پرداخت به چه صورت خواهد بود، خودداری کرد.او سپس در عرض تنها چند دقیقه به چندین مساله و موضوع پرداخت، اما تنها به‌صورت گذرا و کلی، از جمله «هزینه‌ هنگفت» برای تولید هواپیماهای جنگنده‌ اف ۳۵ و همچنین وضعیت درمان و پزشکی کهنه‌سربازان آمریکایی صحبت کرد. دونالد ترامپ در نشست مطبوعاتی خود همچنین گفت که دو پسرش اداره‌ شرکت‌های او را بر عهده خواهند گرفت. او تصریح کرد که از توان اداره‌ همزمان کشور و امور تجاری‌اش برمی‌آید، اما «نمی‌خواهد این کار را انجام دهد». سخنرانی او در مراسم سوگند بیش از هر چیز به تصفیه‌حساب با دولت‌های پیشین آمریکا شبیه بود. او گفت که بیش از همه به منافع آمریکا و شهروندان این کشور اهمیت داده و احیای عظمت ایالات متحده را در کانون سیاست‌های خود قرار خواهد داد.

آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ و نطق او در مراسم سوگند موضوع محوری تفاسیر بسیاری از رسانه‌ها و نشریات اروپا و آلمان بوده است، از جمله نشریه اشپیگل که در تفسیر خود درباره ترامپ نوشت: «این رئیس‌جمهور، به هیچ وجه سازش‌کاری نخواهد کرد.» در تفسیر روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ در این باره از جمله آمده است: «تصور و اندیشه دونالد ترامپ در واقع از یک توهین و از یک میهن‌پرستی شوونیستی تشکیل شده بود: اول آمریکا. او در نطق‌اش مخالفان خود را به دشمن کشور بدل ساخت و باقی جهان را به دشمن آمریکا. او از هیچ نکته مثبتی درباره اسلاف خود و همچنین رقیب انتخاباتی‌اش یاد نکرد. ترامپ در پی مرزبندی با مخالفان و دشمنان است و همه کسانی که در آینده قصد همکاری سیاسی با او دارند، باید بر این نکته واقف باشند، خواه در برلین و خواه در خود واشنگتن.»

مفسر روزنامه محلی آلمانی «لوبکر ناخریشتن» معتقد است: «دونالد ترامپ می‌توانست دستش را به سوی جهان دراز کند، اما به جای آن مشتش را نشانه کرد. رئیس‌جمهوری تازه‌سوگند یادکرده‌ ایالات متحده با شعار «اول آمریکا» تفاوتی با دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی نداشت. البته دقیقا این شعارهای تند ناسیونالیستی هستند که پوپولیست‌های اروپا را مجذوب می‌کنند. آنها هم مانند ترامپ این شعار را سرمی‌دهند که ملت‌شان باید دوباره عظمت خود را بازیابد. آیا می‌توان واقعا این‌طور تصور کرد که اول هلند باشد یا اول از همه فرانسه باشد و آلمان هم از آنِ آلمانی‌ها باشد؟ آیا عقب‌نشینی به میهن‌پرستی و ملی‌گرایی واقعا می‌تواند پاسخی کارآ و قابل‌قبول در برابر مشکلات امروزی در جهان باشد؟»

چشم‌انداز مناسبات اروپا و آمریکا

شماری از مفسران آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را فرصتی مناسب برای اروپا می‌دانند، از جمله یکی از روزنامه‌های محلی در تفسیر خود می‌نویسد: «شکی نیست که دورانی تازه انتظار رابطه و همکاری فرا اطلسی میان اروپا و آمریکا را می‌کشد. از این مساله می‌توان شکوه و گله کرد. این موقعیت اما در عین حال فرصتی بزرگ برای اروپا است، چرا که اروپا می‌تواند و باید خود را از نو دریابد و بسازد. خط مشی دونالد ترامپ را که مصالح ملی آمریکا را در بالاترین درجه‌ اولویت قرار داده، تنها می‌توان با اروپایی قدرتمند پاسخ داد. واضح است که آلمان در اینجا نقشی مهم و برخوردار از اعتماد به نفس بازی می‌کند. وقت آن فرا رسیده که اروپا در واکنش به ترامپ دوباره به مخرج مشترکی سیاسی دست یابد.»

در تفسیر روزنامه لهستانی «گازتا ویبورچا» هم به مساله اروپا اشاره شده و در آن از جمله آمده است: «از سخنان ترامپ این‌گونه برمی‌آید که آمریکا به یک خودخواه جهانی بدل می‌شود. این مساله نه تنها پیمان ناتو که اتحادیه اروپا را که تا کنون مورد پشتیبانی روسای جمهوری آمریکا بوده‌اند، با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. اروپا با توجه به بحران یورو و بعد بحران پناهجویان تا اندازه‌ای ضربه خورده است. ما نیاز به رهبرانی قدرتمند داریم، اما سیاستمداران ما رویایی ندارند و تنها برای حفظ موقعیت کنونی می‌جنگند. اروپا به نفس افتاده و سیاستمدارانی پوپولیست چون ترامپ قدرت گرفته‌اند اما این موقعیت جدید می‌تواند به اروپا معنایی جدید ببخشد. می‌توان انتظار داشت که ترامپ چنان اروپاییان را به وحشت اندازد که آنان از پوپولیست‌ها روی برگردانند و بیش از پیش در راه جامعه‌ای باز و ارزش‌های اروپایی تلاش کنند و گام بردارند.»

روزنامه فرانسوی «اوئست فران» نیز در تفسیر خود به آینده مناسبات اروپا و آمریکا پرداخته و می‌نویسد: «اتحادیه اروپا برای دونالد ترامپ اهمیتی ندارد. او حتی امیدوار است که کشورهای دیگر نیز بریتانیا را الگوی خود قرار دهند و از اتحادیه اروپا خارج شوند. ترامپ به آلمان هم حمله کرده و آلمان را کشوری سطله‌جو می‌داند که می‌کوشد از اتحادیه اروپا برای بزرگ کردن خود استفاده کند. این نخستین بار از سال ۱۹۴۵ (پایان جنگ جهانی دوم) تا کنون است که یک رئیس‌جمهوری ایالات متحده همکاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا را زیر سوال برده است.»

در تفسیر روزنامه بریتانیایی «تایمز» آمده است: «ترامپ به این خاطر انتخاب شد تا واشنگتن را از نو سازماندهی کند و این دقیقا آن چیزی است که او قصد انجامش را دارد. آمریکاییان، رئیس‌جمهوری را می‌خواستند که حاضر باشد قواعد را بشکند و چنین رئیس‌جمهوری هم درحال حاضر نصیبشان شده است. وعده‌های بزرگ ترامپ در عین حال به این معنا است که ما تصفیه حسابی بزرگ در پیش رو خواهیم داشت. این دوران ریاست‌جمهوری می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، مشروط بر آنکه ترامپ سخنوری‌های عمومی خود را با انعطاف و تا اندازه‌ای فروتنی ترکیب کند. به عبارتی دیگر او باید به اعضای دولت که با او هم‌نظر نیستند، گوش بسپارد و گاهی هم نظرش را تغییر دهد.» مفسر روزنامه بریتانیایی «تایمز اقتصادی» نیز در یادداشت خود می‌نویسد: «ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شد، چون توانست آمریکا را کشوری نشان دهد که از درون و بیرون در معرض خطر است. او در نطقی که در مراسم سوگند ایراد کرد، روشن ساخت که این فکر و اندیشه نه تنها جزئی از کارزار انتخاباتی که ‌ایده‌ اصلی ریاست‌جمهوری او خواهد بود.»