تقویت دو سویه گردشگری

عباس آرگون
عضو هیات رئیسه اتاق تهران

بدون شک، رشد، توسعه و پیشرفت اقتصادى کشورهاى مختلف در سراسر دنیا، به میزان مشارکت و ارتباطات آنها با سایر کشورها بستگی دارد و سطح و میزان مشارکت نیز با ظرفیت‌ها و توانایى متعدد کشور‌ها در زمینه‌هاى مختلف رابطه بسیار نزدیکى دارد. در این زمینه، کشور فرانسه، به‌عنوان دومین کشور بزرگ در قاره اروپا و بزرگ‌ترین کشور اروپاى غربى، به جهت عضویت دائم در شوراى امنیت سازمان ملل متحد و همچنین دارا بودن حق وتو از قدرت‌های بزرگ فرهنگی، اقتصادی و نظامی در جهان محسوب مى‌شود. در این راستا و برای توسعه روابط و تعاملات گسترده و دیرینه چند صد ساله بین جمهورى اسلامى ایران و کشور فرانسه در حوزه‌هاى مختلف، که به‌رغم فرازوفرودهایى که در روابط فى مابین وجود داشته، مى‌توان در آستانه سفر وزیر امورخارجه این کشور به همراه نمایندگان شرکت‌هاى متعدد فرانسوى به کشورمان، نسبت به توسعه وگسترش همه جانبه مراودات اقتصادى بین بخش‌هاى مختلف اقتصادى کشورمان با رویکرد توجه بیش از پیش به بخش خصوصى با کشور فرانسه اقدام کرد.

در شرایط حاضر با توجه به توافق تاریخى برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، مى‌توان با گسترش، بهبود و تعمیق روابط خارجى جمهورى اسلامى ایران با کشور فرانسه در حوزه‌هاى سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و علمى و همچنین فراهم شدن امکان افزایش تعاملات اقتصادى و حجم تجارت و سرمایه‌گذارى‌ها نسبت به تحکیم روابط دو کشور اقدام کرد. در این راستا با توجه به ظرفیت نیروى انسانى جوان و تحصیلکرده، منابع غنى و سرشار انرژى و سایر منابع طبیعى، بازار بزرگ کشور و منطقه از یک طرف و قابلیت و توان سرمایه‌گذاری مستقیم و تامین منابع مالی پروژه‌های بزرگ در امور زیربنایی و دارا بودن تجهیزات و فناورى‌هاى روز کشور فرانسه از طرف دیگر، می‌توان ضمن تحکیم روابط پایدار و مستحکم اقتصادى طرفین، منافع متقابل هر دو کشور را در زمینه‌هاى همکارى فى مابین از جمله حوزه تجارت، خدمات و گردشگرى تامین کرد و شریکى قابل اعتماد براى همدیگر بود.

امروزه افزایش درآمدها و بالارفتن سطح عمومى آگاهى‌ها و دانش مردم و توسعه و پیشرفت در صنعت حمل ونقل جهانى و فناورى ارتباطات، صنعت گردشگری روند رو به رشد و شتابانى را در جهان معاصر گرفته است. گردشگرى یکى از صنایع مهم در توسعه پایدارکشورها بوده و از مولفه‌هاى مهم اقتصادى اجتماعى و سیاسى محسوب می‌شود و به نوعى این صنعت سرمایه‌گذارى خارجى غیر مستقیم در کشور تلقى مى‌شود که موجب رشد و توسعه بخش‌هاى مختلف اقتصادى می‌شود. صنعت گردشگری ارتباط بسیار نزدیکى با دیگر صنایع از قبیل حمل‌ونقل، صنایع دستى، هتلدارى، صنایع غذایى و کشاورزى و... دارد و موجب ایجاد اشتغال، فروش کالا و خدمات وافزایش درآمدهاى ارزى مى‌شود.

در همین ارتباط، از یکسو، کشور فرانسه به‌عنوان قطب گردشگرى با جاذبه‌هاى فراوان که سالانه میلیون‌ها گردشگر را از اقصی نقاط جهان به خود جذب مى‌کند و از سوی دیگر، کشور جمهورى اسلامى ایران به جهت برخوردارى از تمدن باستانى، فرهنگ و هنر بسیار غنى و چند هزارساله با آثار و جاذبه‌هاى بى‌نظیر تاریخى و آب وهواى منحصر به فرد، در حوزه گردشگرى وصنایع دستى از ظرفیت و پتانسیل‌هاى بسیار بالایى در این حوزه برخوردار است که مى‌توان در روابط فى‌مابین علاوه بر زمینه‌هاى مختلف صنعتى، تجارى، صنعت نفت، خودروسازى وانرژى، توجه ویژه‌اى به حوزه گردشگرى کرد تا با تسهیل و توسعه آن نسبت به ارتقای صنعت توریسم با اجراى برنامه‌هاى مشترک از قبیل برگزارى نمایشگاه‌هاى بزرگ وایجاد دفاتر ویژه توریستى توسط بخش‌خصوصى، موقعیت‌هاى اقتصادى بهترى براى خود خلق کرده و موجبات تامین منافع هردو کشور ایجاد شود.