با به قدرت رسیدن ترامپ در ایالات متحده آمریکا، شماری چند از کشورهای جهان با مشکلات جدی روبه‌رو شده و بسیاری نیز نگران وضعیت آینده جهان هستند. دونالد ترامپ در نخستین اقدام پس از روی کار آمدنش به برقراری محدودیت‌هایی روی سفر اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران پرداخت تا نشان دهد قصد دارد حداقل به برخی از وعده‌هایش به سرعت جامه عمل بپوشاند و همین امر موجب تشدید نگرانی‌ها در سراسر جهان شده است که آیا ترامپ می‌تواند و ممکن است به تمام وعده‌های خود عمل کرده و آنها را از شعارهای صرف به عمل تبدیل کند؟ با این حال به نظر می‌رسد کار برای مکزیک بسیار دشوارتر باشد. ترامپ که از زمان کارزار انتخاباتی خود مواضعی شدید در قبال مکزیک اتخاذ کرده بود و از همان موقع این کشور را تهدید به کشیدن دیوار در مرزهای جنوبی خود و اخراج مهاجران غیرقانونی از خاک خود کرده بود، با رسیدن به کاخ سفید نشانه‌هایی مبنی بر عملی کردن این تصمیم خود ارائه کرده است. از زمان انتخابات تا کنون، پزوی مکزیک حدود ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است که همین امر حاکی از اثر چشمگیر و مورد انتظار سیاست‌های ترامپ روی اقتصاد مکزیک است. علاوه بر این، در روزهای اخیر تنش میان مکزیک و آمریکا به اندازه‌ای بالا گرفت که رئیس‌جمهوری مکزیک برنامه سفر خود به ایالات متحده را لغو کرد. این اتفاقات به دلیل اظهارات ترامپ در مورد ساختن دیوار و گرفتن پول ساخت این دیوار از مکزیکی‌ها تشدید شده بود.

دونالد ترامپ اظهار کرده است که در راستای همین کارها تعرفه زیادی روی کالاهای وارد شده از مکزیک خواهد گذاشت و این امر موجب ناخشنودی مقامات مکزیک شده است. با این حال، آسیب زدن به اقتصاد مکزیک، هزینه‌های اقتصادی زیادی نیز برای ایالات متحده خواهد داشت و می‌تواند منجر به از دست رفتن مشاغل، از بین رفتن توافق تجاری دوجانبه با این کشور و مزایای اقتصادی آن، مقابله به مثل احتمالی مکزیک و گذاشتن تعرفه بالا روی کالاهای آمریکایی یا کمتر مصرف کردن کالاهای این کشور، قدرت گرفتن مخالفان پوپولیست و اقتدارگرا در مرزهای جنوبی آمریکا، پیدایش تهدیدات مختلف در مناطق جنوبی این کشور به دلیل افزایش بیکاری و برخی مسائل دیگر شود. علاوه بر این بسیاری از متخصصان وجود دیوار فیزیکی را در جلوگیری از قاچاق انسان و کالا چندان چاره‌ساز نمی‌دانند.

به نظر می‌رسد سیاست‌های ترامپ که به پیمان‌های تجاری مانند بازی برد و باخت نگاه می‌کند، علاوه بر ایجاد مشکلات برای مکزیک، برای ایالات متحده نیز دردسرساز شوند زیرا بسیاری از شرکت‌هایی که مقر اصلی آنها در ایالات متحده قرار دارد، در مکزیک به تولید مشغول هستند که به واسطه نیروی کار ارزان و هزینه‌های تمام شده پایین‌تر با سود خوبی مواجه هستند، حال آنکه اگر کارخانه‌های خود را به داخل خاک آمریکا منتقل کنند با هزینه‌های بسیار بیشتری روبه‌رو خواهند شد. با تمام این موارد باید منتظر ماند که آیا ترامپ صرفا در حال اجرای یک استراتژی برای دستیابی به یک قرارداد بهتر است یا واقعا قصد دارد اقتصاد مکزیک را به قهقرا بکشاند. در ادامه نگاهی به رویارویی اقتصادی مکزیک و آمریکا، پیامدهای احداث دیوار بین دو کشور و وضع تعرفه‌های تجاری سنگین بین این دو خواهیم انداخت.