اسپانسر حقیقی ساخت دیوار

اریک شرمن
فوربس

سوالات پیرامون مهاجرت و وعده‌های انتخاباتی ترامپ در طول کارزارش برای تصدی ریاست جمهوری آمریکا اکنون دوباره مطرح شده‌اند و پرسش‌ها پیرامون این است که ترامپ تا چه حد به این وعده‌ها عمل خواهد کرد. یکی از این وعده‌ها ساخت دیوار بین ایالات متحده آمریکا و مکزیک است که به تازگی و پس از شروع کار ترامپ به موضوعی داغ و پرهیاهو تبدیل شده است. به نظر می‌رسد اکنون دیگر زمان اقدام رسیده باشد و کار از حرف گذشته است. دونالد ترامپ چند روز پیش یک دستور اجرایی برای آغاز ساخت این دیوار امضا کرد که حواشی فراوانی به دنبال داشته است.

سیاست مهاجرتی یا اینکه این دیوار چقدر می‌تواند موثر باشد را فراموش کنید، چیزی که مهم است این است که این دیوار ادامه یک حصار نزدیک به 600 مایلی است که قبلا ساخته شده است و ورود به آمریکا را کندتر کرده بود اما البته چندان هم موثر نبود. با این حال، یک نکته مهم دیگر وجود دارد که چه کسی هزینه ساخت این دیوار را خواهد پرداخت. مشخص است که صرف نظر از لفاظی‌ها و چگونگی بیان، شهروندان آمریکایی هزینه ساخت دیوار را پرداخت خواهند کرد، البته این کار می‌تواند از طریق افزایش قیمت کالاها صورت گیرد که می‌تواند مانند باری بر وضعیت اقتصادی آمریکا باشد و به نوعی اثر منفی بر آن بگذارد.

این پرسش بسیار مهم است. رهبر سنا، میچ‌مک‌کانل برآورد کرده است که ساخت دیوار هزینه‌ای حدود 12 تا 15 میلیارد دلار در پی خواهد داشت. این میزان همچون قطره‌ای در یک سطل آب است، زیرا بودجه سالانه ایالات متحده به چند تریلیون دلار می‌رسد. با وجود این، اگر از زاویه دیگری به این مساله نگاه کنیم، مشخص است که بودجه درخواستی وزارت حمل و نقل برای سال 2016 که برای بزرگراه‌های فدرال درخواست شده است به 3/ 51 میلیارد دلار می‌رسد. این بودجه باید صرف نگهداری و بهبود شرایط ایمنی و عملکرد سیستم بزرگراه‌های ملی در ایالات متحده شود و شبکه بزرگراه‌های فدرال را قادر سازد تا نظارت موثری بر برنامه‌های مربوط به بزرگراه‌ها و تامین مالی آنها داشته باشد.

دیوار یکی از گران‌ترین قطعات ساخت و ساز در ایالات متحده را تشکیل داده و شاید تا میزان 29 درصد از مخارج آمریکا را در بزرگراه‌های ملی در طول یک سال، به خود اختصاص دهد. بودجه‌ای که وزارت امنیت ملی برای سال مالی 2017 برای تقویت مجموعه گمرک و مهاجرت در ایالات متحده آمریکا درخواست کرده به حدود 9/ 13 میلیارد دلار می‌رسد. به نظر می‌رسد این سازمان برای به اجرا گذاشتن اهداف ترامپ به بودجه دو برابر این مقدار نیاز دارد. در طول کارزار انتخاباتی و حتی اکنون، ترامپ قول داده بود که پول ساخت دیوار را مکزیک خواهد پرداخت. مقامات مکزیکی، از جمله رئیس‌جمهوری این کشور، اعلام کرده‌اند که آنها قطعا چنین کاری نخواهند کرد.

در گذشته، ترامپ گفته بود که دو راه برای اینکه مکزیک چنین هزینه‌ای را بپردازد، وجود دارد: یکی از این راه‌ها این است که پرداخت مستقیم از سوی آنان صورت گیرد و راه دیگر از طریق تحمیل نوعی مالیات بر این کشور خواهد بود، با این حال در زمان کارزار انتخاباتی جزئیات زیادی در این مورد اعلام نشد. جزئیات زیادی که اخیرا مطرح شده‌اند حاکی از این است که قرار است نرخ مالیات 20 درصدی بر تمام اقلام وارداتی از سوی مکزیک وضع شود. آنانی که موافق ساخت دیوار هستند ممکن است فکر کنند که این یک اقدام هوشمندانه است. با این حال، مواردی در این بین وجود دارد. به گفته سازمان گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده آمریکا، مالیات بر واردات، که به‌عنوان تعرفه قرار است اعمال شوند، از سوی شرکت‌هایی که کالا را از سایر کشورها می‌فرستند، پرداخت نمی‌شود.

واردکننده در نهایت مسوول پرداخت هر نوع تعرفه‌ای خواهد بود. تعیین نرخ تعرفه می‌تواند کاری بسیار دشوار و پیچیده باشد و در حالی که خدمات انتقال اغلب برآورد می‌کنند که نرخ تعرفه چه می‌تواند باشد، تنها سازمان گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده می‌تواند در نهایت در مورد این نرخ تصمیم بگیرد. شما نباید به اشتباه فکر کنید که قیمت محصول خریداری شده از سوی شما شامل تعرفه می‌شود زیرا فروشنده نمی‌تواند با اطمینان قطعی بگوید تعرفه چه میزانی خواهد بود. به‌عنوان یک قاعده، قیمت فروش شامل هزینه‌های انتقال و توزیع می‌شود و تعرفه یا هر گونه هزینه دیگری را که مربوط به ترخیص کالاها از سازمان گمرک یا حفاظت از مرزها باشد را در بر نمی‌گیرد. این از معدود دفعاتی است که سازمان گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا اقدام به چنین تعرفه‌گذاری می‌کند.

مستغلات و موسساتی که مسوول پرداخت مالیات هستند و شرکت‌هایی در ایالات متحده هستند که کالاها را وارد می‌کنند. به نوبه خود، هزینه‌ها را به مشتریانشان انتقال می‌دهند و در نتیجه مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی اگر ایالات متحده تا حدی بتواند شرکت‌های مکزیکی را وادار کند این تعرفه‌ها را بپردازند، باز هم این شرکت‌ها قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند تا هزینه اضافی را پوشش دهند. به عبارت دیگر، آمریکایی‌ها هزینه ساخت دیوار را از طریق مالیات اضافی خواهند داد که به طرز جالبی برای مصرف‌کنندگان نامرئی و غیر‌قابل رویت است و به واسطه قیمت محصولاتی که می‌خرند، پرداخت می‌شود. بر اساس گزارش دفتر نمایندگی تجارت ایالات متحده، در سال 2015، ایالات متحده حدود 4/ 316 میلیارد دلار کالا از مکزیک وارد کرده است. این اقلام شامل ماشین‌آلات، وسایل نقلیه، سوخت‌های معدنی و ابزارهای پزشکی و اپتیکی (نوری) می‌شوند. تمام انواع این اقلام و خدمات گران خواهد شد و مالیاتی ضمنی بر بسیاری از انواع مصرف ایجاد می‌کند که منجر به باری سنگین بر دوش اقشار کم‌درآمد و کم‌ثروت خواهد شد.

همچنین، 20 درصد میزان واردات سال 2015 که تقریبا معادل 63 میلیارد دلار می‌شود به مصرف‌کنندگان آمریکایی انتقال داده می‌شود. بنابراین پرسش این است که این اقدام چگونه صورت خواهد گرفت؟ به رغم تمام آنچه گفته شد، دولت ترامپ می‌تواند تغییر عقیده دهد. رویکرد غیر قابل پیش‌بینی برای اعلام سیاست از سوی ترامپ می‌تواند ادامه یابد و بر برخی بازارها نظیر ارز اثر بگذارد. با این حال، وعده ترامپ برای تحقق ساخت دیوار، در صورت عدم پرداخت هزینه از سوی مکزیک، ابزارهای زیادی برای جمع‌آوری پول از آن کشور نخواهد داشت. مردم و کسب و کارها نیاز به پیش‌بینی‌پذیر بودن حاکمیت دارند تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند. امری که اکنون غیرممکن است.