بازی باخت - باخت

پروفسور گوستاو فلورس ماسیاس
سی‌ان‌بی‌سی

رئیس‌جمهوری آمریکا دونالد ترامپ در اظهاراتی در مورد همسایه خود، مکزیک تاکید کرده است که باید دیواری بین این دو کشور ایجاد شود زیرا مکزیک شغل‌های این کشور را سرقت می‌کند و به گفته وی متجاوزان را به این کشور می‌فرستد. اما واقعیت این است که هر آسیب معناداری به اقتصاد مکزیک در نهایت منجر به آسیب ایالات متحده آمریکا نیز خواهد شد.

از زمان انتخابات، پزوی مکزیک تقریبا 20 درصد ارزش خود را از دست داده است و شرکت‌های چند ملیتی در حال بازنگری در مورد طرح‌های سرمایه‌گذاری در این کشور هستند. معاهداتی که برای ساختن کارخانه‌ها در ایندیانا و همچنین بیانیه شرکت فورد برای ساختن کارخانه‌هایی در ایالت میشیگان به جای مکزیک دو مثال مشهور از این بازنگری‌ها هستند. ترامپ که به تازگی به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا رسیده است در زمان کارزار انتخاباتی خود مواضع جدی و سرسختانه‌ای در مورد مکزیک اتخاذ کرده بود. اگر قرار باشد تمام وعده‌های ترامپ صورت محقق شده به خود بگیرند، در توافق فزاینده ۲۵ ساله بین این دو کشور، وقفه‌ای ایجاد خواهند کرد. پیامدهای این رویداد تنها برای مکزیک مخرب نخواهد بود، بلکه همچنین برای ایالت متحده آمریکا نیز پیامدهای بدی در پی خواهد داشت. در حقیقت به سود آمریکا است که به همسایه جنوبی خود کمک کند تا وضع بهتری داشته باشد، نه اینکه اوضاع آن بدتر شود. جدا از این حقیقت که ایالات متحده نقش مهمی در برخی از مسائلی که ترامپ اشاره کرده است ایفا می‌کند، چند دلیل خوب برای سرمایه‌گذاری در پیشرفت مکزیک وجود دارد.

نخستین مورد امنیت ملی است. تخریب وضعیت اقتصادی در مکزیک منجر به رشد جرم و جنایت و قانون‌گریزی شده و سبب می‌شود ایالات متحده نیاز بیشتری به دفاع برای حفاظت از سرزمین خود داشته باشد. چنین وضعیتی در آمریکا موجب می‌شود که توافق موجود در مورد پولشویی، قاچاق مواد مخدر و تروریسم کمتر مورد توجه قرار گیرد. این کار همچنین می‌تواند سومین تامین‌کننده بزرگ نفت برای ایالات متحده را با آن کشور دشمن کند و به‌طور بالقوه سبب شود که این کشور وابستگی بیشتری به کشوری مانند ونزوئلا پیدا کند که روابط دوستانه کمتری با آن دارد و به اندازه کافی بزرگ است.

دومین مورد رشد اقتصادی است. تحت تاثیر قرار گرفتن توسعه در مکزیک، مهاجرت به ایالات متحده را افزایش خواهد داد و تقاضا برای کالاهای آمریکایی را کاهش می‌دهد. بسیاری از کسب و کارهای آمریکایی بسته می‌شوند و آمریکایی‌ها در سراسر کشور نه تنها کار خود را از دست می‌دهند بلکه باید قیمت‌های بالاتری نیز به ازای مصرف محصولات بپردازند. نیم تریلیون دلار توافق دوجانبه و حدود 14 میلیون شغل در ایالات متحده آمریکا می‌توانند تهدید شوند و اثرات این کار، فورا نه تنها در ایالت‌های مرزی، بلکه در 22 ایالت دیگر نیز که مکزیک اولین یا دومین مقصد اصلی آنان برای صادرات است، احساس خواهد شد.

سومین مورد ثبات سیاسی است. با توجه به گزارشی که در سال 2016 از سوی لاتین بارومتر، که یک سازمان غیرانتفاعی نظرسنجی عمومی است، منتشر شد، در حال حاضر کمتر از نیمی از مکزیکی‌ها موافق این هستند که دموکراسی بهتر از سایر انواع حکومت‌داری است و اقلیتی 25درصدی از کیفیت دموکراسی در کشورشان راضی هستند. حمایت از جایگزین‌های ضددموکراتیک می‌تواند موجب افزایش پوپولیسم و اقتدارگرایی از سوی سران مکزیک شده و کار با آنها را غیر قابل پیش‌بینی کند. اینها علائمی از هشدارهایی هستند که ایالات متحده باید به آنها توجه کند زیرا منافع این کشور با یک متحد دموکراتیک لیبرال قدرتمند در همسایگی خود بهتر تحقق می‌یابد.

ترامپ ممکن است پاسخ دهد که دیوار می‌تواند از تمام آثار سرریز شده منفی جلوگیری کند، اما این باور که یک دیوار و موانع تجاری از چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کنند، کاملا گمراه‌کننده است. هم‌اکنون یک دیوار فیزیکی با طولی بیش از 650 مایل در مرز وجود دارد. موانع مجازی نیز شامل هواپیماهای بدون سرنشین و حسگرهای حرکتی در کنار آن ایجاد شده‌اند و هیچ یک نتوانسته‌اند سد راه مهاجران یا کالاهایی شوند که به‌طور ناشناخته و قاچاق وارد آمریکا می‌شوند. با این حال، به همان اندازه که سراب ساخت دیوار وسوسه‌انگیز است، برقرار کردن تحریم‌های تجاری و اجبار به «معاهدات بهتر» خارج از مکزیک نیز ممکن است به کار گرفته شوند، اما منفعت ایالات متحده در آن است که به همسایه جنوبی خود کمک کند تا به توسعه دست یابد. بیش از درک رابطه دوجانبه به‌عنوان یک بازی برد- باخت، ترامپ باید درک کند که بهبود در کل اقتصاد به تمام شرکت‌کنندگان در آن اقتصاد سود می‌رساند. در غیر این صورت، او مانع مهمی در مسیر دوباره رونق بخشیدن به ایالات متحده آمریکا ایجاد خواهد کرد.