نقش بزرگراه‌های شهری در کیفیت زندگی پایتخت‌نشینان

وزیر راه وشهرسازی عنوان کرد: ایجاد شبکه‌های بزرگراهی جدید درون شهری نمی‌تواند بهره‌وری مناسب بهبود حرکت در پایتخت را اثبات کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع محیط‌زیست و دسترسی به آب و هوای سالم، به یک مساله جهانی تبدیل شده است، گفت: حتی دسترسی به خاک و غذای سالم نیز به تدریج به یک مشکل جدی در دنیا تبدیل خواهد شد. او افزود: حوادث مربوط به فرونشست و فروریزش و همچنین گودهایی که برای احداث ساختمان‌ها ریزش می‌کنند، بیانگر مشکلات جدی در قابلیت زندگی شهری مردم است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو مساله قابلیت زندگی و حرکت بیان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی جهانی شدن و دنیای پسامدرن در شبکه‌های جدید شکل می‌گیرد که امکان حرکت آسان کالا، نمادها و اندیشه‌ها را در این شبکه‌ها فراهم می‌کند. آخوندی با بیان اینکه ما به‌رغم این ادعاها با مشکلات جدی در حرکت روبه‌رو شده‌ایم، گفت: سرعت حرکت در تهران به شکل میانگین نباید کمتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت باشد، در حالی که در ساعت اوج ترافیک به کمتر از ۷ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است.او به موضوع قابلیت زندگی و حرکت به‌عنوان دو مساله پیش‌رو در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: نمی‌توان از این مساله بنیادین به سادگی عبور کرد. با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه کالبدی محور است، افزون بر همه این فناوری‌ها آنچه باید مورد توجه باشد انسان، شهر و زندگی اجتماعی است.

او با بیان اینکه اگر زندگی اجتماعی فدای فناوری شود، یک پای عمده توسعه می‌لنگد و ما را به مقصد نمی‌رساند، گفت: باوجود مجموعه شبکه‌های بزرگراهی و پل‌های دو یا سه طبقه به ویژه پل‌صدر در تهران به‌رغم هزینه میلیارد دلاری، نمی‌توان اثبات کرد که بهره‌وری مناسبی برای بهبود حرکت در تهران و زندگی شهری بوده‌اند. او ادامه داد: اگر توسعه انسان محور نباشد و ما شهرها را به‌عنوان سازمان اجتماعی نبینیم و همچنین در کنار این سیستم‌های هوشمند و کالبدی نهایتا نقش و عملکرد انسان و شهروند دیده نشود، به‌شدت قابل تردید است که بتوان ثابت کرد این اقدامات موجب ارتقای کیفیت زندگی و یا افزایش سرعت در حرکت شده است.