جنگ علیه همه‌چیز

دیو آر. جاکوبسن

استراتژیست، مشاور انتخابات و تحلیلگر سیاسی هافینگتون پست

مترجم: محمدجواد روحانی رصاف

عضو هیات علمی موسسه نیاوران

با ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، گویی هر روز جنگ جدیدی برپا است. جنگی علیه حقیقت. جنگی علیه رئیس‌جمهوری مکزیک. جنگی علیه رسانه‌ها. جنگی علیه محیط زیست. جنگی علیه ناتو. جنگی علیه مسلمانان. جنگی علیه نظام انتخاباتی آمریکا. جنگی علیه ستاره‌های مشهور هالیوود. جنگی علیه حقوق زنان. جنگی علیه چین. جنگی علیه آداب و رسوم ریاست‌جمهوری. جنگی علیه پناهندگان. چند روزی بیش نیست که شاهد ریاست‌جمهوری باراک اوباما در آینه عقب هستیم و سوال اساسی این است که آیا جنگ‌هایی که ترامپ به‌راه‌انداخته پایانی خواهد داشت یا نه. آتش‌افروزی‌ها و خصومت‌های آشکار رئیس‌جمهوری کنونی نسبت به جهان، داخلی و بین‌المللی، به‌طور فزاینده‌ای به تنش‌پراکنی در داخل ایالات‌متحده و خارج از کشور دامن می‌زند، در حالی که بذر خصومت، هرج و مرج و بی‌ثباتی را در سرتاسر این سیاره می‌کارد.

اقدامات ترامپ این سوال را مطرح می‌کند که آیا حرکات خطرناک و تفرقه‌برانگیز او آمریکایی‌ها و همه ساکنان زمین را، در مواجهه‌ای منجر به جنگ جهانی قرار نمی‌دهد. خالصانه امیدواریم چنین نباشد؛ چراکه تصور یا حتی فکر چنین سوالی کاملا دهشتناک است. آن‌چه ریاست‌جمهوری ترامپ را وحشتناک می‌سازد، تمایل آشکار او به چشم در چشم آمریکاییان دوختن و رک به آنها دروغ گفتن است. ترامپ ابتدا جنگ با حقیقت را از طریق سخنگوی کاخ سفیدش، شان اسپایسر، در مورد تعداد جمعیت حاضر در مراسم تحلیف خود شروع کرد. سپس خودش روز بعد در ستاد مرکزی [سازمان] سیا، بر دروغ اسپایسر، صحه گذاشت. در همین مراسم، ترامپ با تحریف حقیقت در مورد رابطه‌اش با جامعه اطلاعاتی گفت: رسانه‌ها این توهم را دامن زدند که گویا او رابطه‌ ضعیفی با دستگاه‌های [امنیتی آمریکا] دارد، در حالی‌که تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف این ترامپ بود که بی‌رحمانه آنها را با «آلمان نازی» مقایسه کرد. روز بعد و در سومین روز ریاست‌جمهوری ترامپ، مشاور ارشدش، خانم کلیان کانوی، از بحث در مورد دروغ‌های ترامپ امتناع جسته، در عوض آنها را، در برنامه «دیدار با مطبوعات ان‌بی‌سی»، به‌عنوان «حقایق جایگزین» مطرح کرد.

حتی بدتر از اینها، در روز چهارم، بعد از اینکه به‌عنوان چهل و پنجمین فرمانده کل قوای آمریکا سوگند یاد کرد، به رهبران کنگره دروغ گفت: او مطرح کرد که تقلب گسترده‌ای، در حدود ۵-۳میلیون رأی، در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ به‌عمل آمده‌است. اصولا چنین ادعای نادرستی، هم مشروعیت انتخاب خودش به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و هم کل بافت مردم‌سالاری نیابتی ما را زیر سوال می‌برد.

این دروغ‌ها به احتمال زیاد تنها قطره‌ای از دریایی است که باید ازسوی ترامپ در سال‌های آینده منتظرش باشیم و متاسفانه، رفتار مستبدانه، روان‌پریشانه و دمدمی‌مزاجانه او به‌طور فزاینده‌ای امنیت هر آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد. اندکی تامل کنید. اگر ترامپ به گسترش دروغی بی‌پروا و توهمی در مورد انتخاب خودش، پس از اینکه اتهامات تقلب به‌طور گسترده‌ای افشا و خنثی شده یا درباره تعداد جمعیت مراسم تحلیف خود به‌دلیل وسواس بهترین بودن یا عقده خودکم‌بینی، تمایل دارد، چه چیزی او را از دروغ گفتن در مورد یک درگیری جهانی که می‌تواند کشور ما را در معرض خطر قرار دهد، باز خواهد داشت؟ چنین حرکتی می‌تواند به جنگ، خونریزی و حتی از دست رفتن جان آمریکایی‌ها منجر شود و ما هرگز نخواهیم دانست که آیا می‌توانیم به بهانه‌های پشت‌پرده چنین جنگی باور داشته باشیم. گذشته از دروغ‌های گستاخانه‌اش، چرخش ساده قلم ترامپ روی حکم‌های حکومتی یا توئیت‌های تهاجم آفرینش به سایر رهبران جهان، ناراحتی و نوسانات شدید در سراسر جهان به‌وجود می‌آورد و به‌نظر نمی‌رسد اندکی کک او یا مشاوران مزدورش بگزد. همه این تحرکات جاری، به این واقعیت اشاره دارند که با گذشت زمان، بی‌ثباتی در سراسر جهان جا افتاده و مرضی در داخل آمریکا شیوع پیدا می‌کند که از سوی رئیس عوام فریب ملت ما، دونالد ترامپ، راهبری می‌شود.

قابل درک است که پرزیدنت اوباما حسن نیت و نزاکت سنتی را که بسیاری از روسای جمهور قبل از او با سکوت و اجازه دادن به رئیس‌جمهوری جدید برای راهبری، داشتند، رعایت خواهد کرد. این به‌جای خود، اما دوران‌های سخت، اقدامات سخت می‌طلبد و پس از یک انتخابات بی‌سابقه و نامتعارف، شاید در نظم نوین جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، سنت‌های قدیمی دیگر قابل تعمیم نباشند. با توجه به محبوبیت گسترده او بین آمریکایی‌ها و مردم خارج از کشور، زمان زیادی برای رئیس‌جمهور اوباما در شکستن سنت و سکوتش سپری شده‌است. اکنون، در تاریک ترین دوران، ما نیاز داریم تا بزرگ‌ترین رابط ملتمان گرد و خاک کفش خود را تکانده و دوباره وارد گود شود. کسی که یک‌بار به ملتی القا کرد تا باور کنند که ما ایالت‌های قرمز یا آبی نیستیم. بچه لاغری با نامی مضحک که یک بار ما را به امید و تغییر معتقد ساخت.

تنها چیزی که می‌تواند ترس را شکست دهد، امید است. رئیس‌جمهور سابق جناب اوباما، ما می‌دانیم شما هر چه داشته‌ای برای ما داده‌ای و ما هیچ حقی نداریم تا از شما بخواهیم تا لحظه‌ای دیگر برایمان فداکاری کنی، اما مردم آمریکا به استعداد شما، به فریاد شما، به پر پرواز شما نیاز دارد و ما به اقتدار اخلاقی شما محتاجیم. شما پاییز گذشته گفتید که اگر پا به پا در برابر او می‌رفتید دونالد ترامپ را شکست می‌دادید. اکنون وقت است که آن را اثبات کنید.