فروش 77 میلیارد تومان محصولات دانش‌بنیان

ایرنا: معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در ۹ ماه امسال افزون بر ۷۷۰ میلیارد ریال از محصولات تولیدی خود را فروختند. وحید احمدی اظهار کرد: میزان فروش محصولات این شرکت‌ها در سال ۹۲ در فن بازارهای داخل کشور ۵۰ میلیارد ریال، در سال ۹۳ حدود ۲۳۰ میلیارد ریال و در سال ۹۴ افزون بر ۴۴۰ میلیارد ریال بود. وی همچنین گفت: در سه سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیون دلار از محصولات تولیدی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان صادر شده است.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فروش و صادرات محصولات شرکت‌های فناور و دانش فنی قدمت زیادی در کشور ندارد، اما در این سال‌ها شاهد روند رو به افزایش فروش این محصولات بوده‌ایم. وی درباره تعداد واحدهای فناور در سطح کشور گفت: چهار هزار واحد فناور در پارک‌ها و مراکز رشد وجود دارد که زمینه اشتغال ۳۰ هزار نفر در این مراکز ایجاد شده است. احمدی درباره جایگاه ایران در زمینه علم و فناوری گفت: با توجه به ظرفیت بالایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد، از لحاظ وضعیت علمی در دنیا وضعیت خوبی داریم. وی تصریح کرد: به لحاظ پایگاه‌های بین‌المللی، ایران از لحاظ تولید مقاله در رتبه ۱۶ قرار دارد و در منطقه نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

احمدی افزود: در رشته‌هایی مثل رشته نانو و مهندسی شیمی رتبه خوبی داریم و در برخی رشته‌های رتبه تک رقمی را به‌خود اختصاص داده‌ایم که این نشان از توانمندی کشور دارد. وی خاطرنشان کرد: پس از برجام، کشورهای اروپایی استقبال خوبی از حضور در ایران داشته‌اند و این نشان از کیفیت بالای علمی ایران و سطح قابل قبول آن در دنیا دارد. وی افزود: اکنون شاهد استقبال روسای دانشگاه‌های بزرگ و روسای مراکز علمی پیشرفته دنیا برای حضور در ایران هستیم.