سایه فساد بر انتخابات

لنوید برشیدیسکی
بلومبرگ

دور نهایی انتخابات فرانسه کمتر از سه ماه دیگر است، اما رقابت کنونی بین کاندیداها کثیف تر از انتخابات سال گذشته در آمریکا است. هر سه کاندیدای پیشتاز این انتخابات یعنی امانوئل ماکرون سیاستمدار چپ مستقل، فرانسوا فیون نامزد راست گرا و مارین لوپن ملی گرای پوپولیست با اتهام تخلف گسترده مالی روبه‌رو هستند. رای‌دهندگان فرانسوی بدبینانه به سیاستمداران خود می‌نگرند. تابستان گذشته نظرسنجی که از سوی موسسه هریس اینتراکتیو برای اداره فرانسوی شفافیت بین‌المللی انجام شد، نشان می‌داد که 54 درصد مردم معتقدند اکثر نخبگان کشور فاسد هستند. این رسوایی‌ها بخشی از زندگی روزمره آنها شده و لزوما روی نتیجه انتخابات تاثیرگذار نخواهد بود. اوایل هفته پیش فیون اعلام کرد که به‌رغم افشای تخلف مالی یک میلیون دلاری در رقابت‌ها باقی خواهد ماند. او علاوه بر اینکه همسر خود را به پستی دولتی گمارد، پسرانش را نیز در حالی که واجد صلاحیت وکالت نبودند، بر مناصب حقوقی نشانده بود و به همه آنها حقوق‌های بسیار بالاتر از ارقام معمول پرداخت. این اقدامات را کسی انجام داده که در مبارزات درون حزبی با نیکولا سارکوزی و آلن ژوپه، بیشترین تمرکز را بر رسوایی مالی آنها قرار داده بود. فیون اگرچه از اقدامات خود ابراز تاسف کرده ولی معتقد است که کار او در آن زمان با توجه به قوانین سهل انگارانه فرانسه در پارتی بازی قانونی بوده است.

لوپن هم با مشکلات مالی خود مواجه است. بزرگ‌ترین آنها در بروکسل افشا شده است، جایی که او به دریافت بیش از حد از پارلمان اروپا برای پرداخت به کارکنان متهم است، لوپن عضو پارلمان اروپاست و به‌عنوان مثال او ماهانه 24164 یورو (25700 دلار) برای پرداخت به کارمندان دریافت کرده است. پارلمان اروپا در حال حاضر در تلاش است حدود نیم میلیون یورو پول از گروه پارلمانی که لوپن و اعضای حزب او در آن هستند را به حساب خود برگرداند. از این رو لوپن در حال حاضر تحت پیگرد پارلمان اروپاست و توسط یکی از مخالفان سیاسی خود یعنی مارتین شولتز که یک سوسیال دموکرات آلمانی است، تحت بازجویی قرار گرفته است. او همچنین به دنبال جدایی فرانسه از اروپا است. مارین لوپن می‌گوید اقتصاد بریتانیا پس از برگزیت در حال بهبود است و این امر به وی درخصوص مذاکره درباره خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، در صورت انتخابش قوت قلب می‌دهد. وی در دیدار با خبرنگاران در پاریس گفت: برگزیت یک مصیبت نبوده است، نشانه‌های اقتصادی مثبت هستند. رهبر جبهه ملی که بر اساس نظرسنجی‌ها به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه راه خواهد یافت، اعلام کرد فردای انتخابات، به دنبال مذاکره با متحدان اروپایی فرانسه خواهد بود و نتایج آن را به همه‌پرسی خواهد گذاشت.

وی اعلام کرد هدفش بازگرداندنِ به قول خودش چهار عنصر استقلال است: کنترل مرزها، سیاست اقتصادی، پول و قانون‌گذاری. وی همچنین افزود: فرانسه باید یورو را کنار بگذارد و از یک واحد پول ملی استفاده کند، گرچه نرخ مبادله آن می‌تواند به مکانیزمی مرتبط با واحد پول اروپا متصل باشد. لوپن در ادامه اظهاراتش مدعی شد: به این مذاکرات، 6 ماه مهلت می‌دهم و اگر در پایان، استقلالمان را به دست آوریم، به فرانسوی‌ها می‌گویم به ماندن در این اروپای مردمی و آزاد رأی دهند. لوپن که حزبش در سال 2014 وامی 9 میلیون یورویی (5/ 8 میلیون دلار) از روسیه دریافت کرد، می‌گوید از مداخله روسیه در انتخابات کشورش هراسی ندارد. وی همچنین حامی دونالد ترامپ است. لوپن در این خصوص گفت: هر زمان که سازمان‌ها و نهادهای مالی بزرگ آنچه را می‌خواهند به دست نمی‌آورند، می‌گویند این وضع به دلیل توطئه روس‌ها رخ داده است. این وضع، هر فردی را به خنده می‌اندازد. فکر می‌کنم ترامپ و پوتین روابط دو کشور را ترمیم می‌کنند و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

اکثر تحلیلگران معتقدند، صرف نظر اینکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه چه باشد، شانس خروج از یورو بسیار کم است. شانس نامزد ضد اتحادیه اروپا در دور دوم در 7 مه ‌بسیار کم است و حتی اگر این اتفاق بیفتد، بعید است رهبر حزب جبهه ملی در ماه ژوئن با توجه به استراتژیست‌ها و اقتصاددانانی که در پارلمان حضور دارند، بتواند حمایت قوی برای اجرای یک همه پرسی در مورد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا به‌دست آورد. اما کامرز بانک معتقد است: با این وجود نمی‌توان رد کرد که پیروزی لوپن می‌تواند جرقه‌ای برای خروج سرمایه از فرانسه و سایر کشورهای حوزه یورو همچون ایتالیا باشد. ارز مشترک در هفته گذشته 5/ 1 درصد به دلیل نگرانی‌های سیاسی تضعیف شده و دو موسسه آگریکول اس‌ای و مورگان استنلی به مشتریان خود توصیه کرده‌اند یوروی خود را بفروشند.

حتی کاندیدای تازه کاری مثل ماکرون که تجربه سیاسی او تنها به دوره کوتاه حضورش به‌عنوان وزیر اقتصاد محدود می‌شود نیز وضعیت چندان روشنی ندارد. در کتابی که به تازگی منتشر شده، او به استفاده از بودجه وزارت برای شروع مبارزات انتخاباتی متهم شده است. هم او و هم مقامات دولتی به شدت این موضوع را رد کرده‌اند اما هنوز هم مخالفان او روی موضع خود پافشاری می‌کنند. حملات به او جنبه شخصی نیز دارد. او با معلم دبیرستان خود که 24 سال از وی بزرگ‌تر است ازدواج کرده، اما رقبای او به همجنسگرا بودن او اشاره می‌کنند. سال گذشته سارکوزی او را یک فرد دوجنسیتی- که بسته به شرایط تغییر وضعیت می‌دهد- خطاب کرد. در عین حال کمپینی ایجاد شده که با بررسی ایمیل‌ها و پیام‌های او در شبکه‌های اجتماعی او را به داشتن رابطه با یک مرد متهم می‌کرد. همچنین یک نشریه زرد که رابطه فرانسوا اولاند با ژولی گیه بازیگر مشهور فرانسوی را افشا کرده بود، از برملا کردن اسنادی درباره ماکرون در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.