رئیس سازمان مدیریت بحران کشور پیشگیری و پیش‌نگری از وقوع حوادث ساختمانی را امری ضروری در حوزه مدیریت بحران دانست و گفت: باید به کمک علم و دانش و توجه به نکات پیشگیرانه، شهرها را در برابر بلایا ایمن کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بیست و‌هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر این مطلب که ایران کشوری حادثه خیز بوده و جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان به شمار می‌رود گفت: بسیاری از کشورهای جهان حوادث را باور کرده و پیش از وقوع حادثه به مساله مدیریت آن پرداخته‌اند، ما نیز باید در این راه بیشترین تلاش خود را در حوزه پیشگیری و پیش‌نگری به کار گرفته و به کمک علم و دانش، محیط زندگی شهری را در برابر بلایا ایمن کنیم.

نجار با اشاره به این نکته که بر اساس مطالعات انجام شده تا ۸۰ درصد گسل‌ها و مناطق زلزله‌خیز در برابر زمین‌لرزه آسیب‌پذیر هستند گفت: بدون شک سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت ناکارآمد در زمان وقوع زلزله بیشترین خسارات را متحمل خواهند شد.

وی در ادامه رعایت مواردی از جمله مکان‌یابی مناسب، آزمایش خاک، استفاده از مصالح استاندارد و نظارت را در زمان ساخت‌وساز مساله‌ای مهم و ضروری دانست و گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص رسیدگی به سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور پیشنهاد کردیم ۲ تا ۳ منطقه دارای مشکل را به‌صورت پایلوت انتخاب کرده و با فرض وقوع زلزله در این نواحی به انجام ماموریت‌های لازم بپردازیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین درخصوص حادثه ریزش ساختمان پلاسکو در تهران نیز بیان کرد: با وجود اینکه این اتفاق، حادثه‌ای محلی بود ولی به حادثه‌ای بین‌المللی تبدیل شد، در واقع باید به این مساله فکر کنیم که اگر زلزله‌ای ۷ ریشتری در تهران رخ بدهد با چه فاجعه‌ای در تاریخ بشر روبه‌رو خواهیم شد؟

وی با تاکید بر اهمیت پیگیری مساله نظارت در امور ساختمانی ادامه داد: قطعا اگر تمامی نکات را در ساخت یک ساختمان ایمن رعایت کنیم، ولی از اعمال نظارت کافی برخوردار نباشیم نتیجه آن وقوع حوادث تلخی مشابه حادثه پلاسکو خواهد بود.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود در اشاره به بحران فرونشست در کشور نیز اعلام کرد: فرونشست به معضلی جدید در کشور به ویژه در شهر تهران تبدیل شده است، متاسفانه جنوب غربی شهر تهران سالانه بیش از ۳۰سانتی‌متر فرونشست دارد که بر اساس مطالعات انجام شده تاسیسات و حفاری‌های زیر زمینی دلیل اصلی این حادثه بیان شده است.

نجار با بیان اینکه تا کنون اقدامات مطالعاتی خوبی در این حوزه صورت گرفته و نتایج قابل قبولی را به همراه داشته است گفت: تلاش داریم با هماهنگی و کمک تمامی دستگاه‌ها مطالعات بهتری را در حوزه مدیریت بحران کشور در نقاط مختلف انجام دهیم.