واحد آموزش روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» یک دوره آموزشی با عنوان «فرآیند تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی» در روز سه‌شنبه ۳ اسفندماه به مدت ۵ ساعت، برگزار می‌کند.تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری یکی از بزرگ‌ترین‌ تنگناهایی است که سرمایه‌گذاران کشور با آن روبه‌رو‌ هستند. در میان روش‌های مختلف تامین مالی پروژه‌ها استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین روش‌ها به‌‌شمار می‌رود. ارزان‌ترین تسهیلات موجود در نظام بانکی داخلی و خارجی از تقاضای بالایی برخوردار است و کثرت پروژه‌های نیمه‌تمام و نیاز سرمایه‌گذاران به منابع مالی ارزان‌قیمت دسترسی به این منابع را سخت کرده است.

از طرف دیگر فرآیندهای اداری و کارشناسی استفاده از این تسهیلات فرآیندهایی زمانبر و نه‌چندان ساده هستند که عموم متقاضیان را در راهروهای بانک‌ها سردرگم می‌کند. از تدوین طرح امکان‌سنجی یا (طرح توجیهی فنی - اقتصادی بانکی Bankable feasibility study Report) گرفته تا فرآیند بررسی طرح توسط کارشناسان بانک عامل، اخذ مصوبه بانک عامل، اخذ مسدودی از صندوق توسعه ملی و نهایتا قرارداد بانک عامل با متقاضی و پرداخت، فرآیندی حداقل چند ماهه است که سرمایه‌گذاران اگر از کم و کیف آن آگاه باشند بهتر می‌توانند منابع خود را مدیریت کنند.از طرف دیگر نحوه هزینه جمع‌آوری شده از متقاضیان باید طوری باشد که با استفاده از خاصیت اهرمی تسهیلات بتواند امکان حداکثری برای استفاده از این منابع را فراهم کند. این به آن معناست که پروژه سرمایه‌گذاری باید از همان ابتدای فرآیند اخذ جواز با توجه به اصول، قوانین و مقرارت، آیین‌نامه‌ها و رویه‌ها و اولویت‌های صندوق توسعه ملی تعریف شود تا هم از نظر مالی به کاهش هزینه‌ها و نزدیک شدن به مدل بهینه کمک کند و هم از نظر زمان‌بندی به متقاضی کمک کند تا منابع را به بهترین وجه استفاده کند.

متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران با مصرف کل منابع در اختیار، ضمن اتلاف سرمایه، موفق به اخذ تسهیلات نمی‌شوند و عملا طرح‌ها به پروژه‌های نیمه‌تمام تبدیل می‌شوند. به این منظور به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود در مراحل آغازین برنامه‌ریزی یک پروژه، تامین مالی را جدی گرفته و اطلاعات خود را در این‌خصوص تکمیل کنند چراکه گاهی اوقات حتی هزینه کردن در یک پروژه باعث ایجاد مزیت در تامین مالی نمی‌شود یا حتی امکان استفاده بهینه و حداکثری از تسهیلات بانکی را از بین می‌برد. هدف اساسی این دوره آموزشی آشناسازی سرمایه‌گذاران با مباحث تامین مالی است. مباحث و سرفصل‌های کلیدی موردنظر در این دوره که توسط آقایان محسن شریف و محمدرضا شریف ارائه می‌شود شامل: «نگاهی به اولویت‌های صندوق توسعه ملی در شرایط جاری»، «مراحل دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی»، «انواع تسهیلات، سود، کارمزد و معیارهای تصمیم‌گیری برای انتخاب بانک عامل»، «مقایسه تسهیلات ارزی و ریالی و انتخاب نوع تسهیلات»، «نقش طرح امکان‌سنجی، نحوه تعیین وثایق و مفهوم اهلیت متقاضی در تامین مالی از طریق بانک‌ها»، «بررسی فرصت‌های طرح امکان‌سنجی بانک‌ها»، «سرفصل‌های تهیه و تدوین طرح امکان‌سنجی (مطالعات بازار، مطالعات فنی، مطالعات مالی)»، «یارانه‌های طرح‌ها» و مباحث دیگر است که به‌صورت تفصیلی در مورد آنها بحث می‌شود. علاقه‌مندان و متقاضیان به شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با واحد آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت واحد آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه کنند.