محمدحسین بابالو - خودنمایی تقاضا در بازار داخلی مس موجب شد تا عرضه‌های مس کاتد در بورس کالا با رقابت و رشد نرخ مورد داد و ستد قرار بگیرد. این در حالی است که در بازارهای جهانی مس نیز شاهد تثبیت نسبی قیمت‌ها پس از ثبت رکورد قیمتی بالای ۶ هزار دلار هستیم که نشان‌دهنده شرایط نسبتا مطلوبی در بازارهای جهانی است. با توجه به این موارد و امیدواری به تعدیل و تثبیت نرخ‌ها در بازارهای جهانی مس و همچنین انتظار تثبیت شرایط در بازار داخلی، می‌توان به بازگشت آرامش به این بازار خوش‌بین بود؛ هرچند نمی‌توان از هجوم تقاضا برای خرید مس کاتد در بورس کالای ایران در مقایسه با عرضه‌ها غافل شد. به نظر می‌رسد این شرایط به سمت بهبود گام بردارد.

مس 6 هزار دلار را لمس کرد

بهای جهانی مس در بورس فلزات لندن توانست برای دومین بار در ماه‌های اخیر سقف قیمتی ۶ هزار دلار را شکسته تا پیش‌بینی «دنیای اقتصاد» محقق شود. این در حالی است که پس از ثبت این رکود، بازار وارد یک فاز تعدیل و تثبیت نرخ جدید شد و با یک گام عقب‌نشینی قیمتی برای پایان هفته گذشته در ۵۹۳۹ دلار مورد معامله قرار گرفت. نرخ‌های فعلی را باید سطوح مطلوبی به‌شمار آورد، زیرا می‌تواند ثباتی نسبی را در بازار ایجاد کرده و از سوی دیگر خوش‌بینی‌ها را به این بازار بازگرداند. در مقایسه با قیمت ۵۹۳۹ دلار نقدی، بهای هر تن مس در بورس فلزات لندن برای تحویل در ۳ ماه آینده ۵۹۶۰ دلار مورد داد‌و ستد قرار گرفته که نشان می‌دهد بازار جهانی این کالا به رشد قیمت‌ها در روزها و هفته‌های پیش‌رو نیز خوش‌بین است.

موجودی ذخایر مس در بورس فلزات لندن نیز با روندی کاهشی نوسان می‌کند و در این مسیر نزولی، وقفه‌هایی نیز تجربه شده است. هرچند کمترین موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن در ماه مارس سال گذشته میلادی با رقمی نزدیک به ۱۴۰ هزار تن به ثبت رسید ولی این رقم در روزهای اخیر به ۲۳۶ هزار و ۷۵۲۰ تن بالغ شده است. این واقعیت را باید در شرایطی در نظر گرفت که اوج موجودی انبارهای مس در سال‌های اخیر رقمی نزدیک به ۶۷۰ هزار تن بوده یعنی شرایط فعلی را باید سیگنال حمایتی از قیمت‌ها به شمار آورد. از سوی دیگر اعتصاب در معادن شیلی، ادامه محدودیت‌های عرضه در اندونزی، نوسان ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی و رشد قیمت نفت نیز سیگنال‌های متضاد یا متناقضی است که توأمان بر بازارهای جهانی تاثیرگذار بوده و آینده بهای مس را رقم خواهد زد.با توجه به این موارد در کنار نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی و البته کاهش قیمت فلز روی در روزهای اخیر و نگرانی از ورود بازار به یک فاز کاهشی فراگیر ولی موقتی، باید دورنمای بهای مس را در بازارهای جهانی با ابهام مورد بررسی قرار داد، هرچند سیگنال‌هایی مهم از این بازار حمایت می‌کند اما به نظر می‌رسد بازار به یک فاز تعدیل و تثبیت نیاز دارد تا بتواند با کف‌سازی‌های قیمتی جدید وارد سیکل افزایشی جدیدی شود و قیمت‌های فعلی نیز در مقایسه با سایر بازارهای جهانی از وضعیتی نسبتا مطلوب حکایت دارد.

بازار داخلی مس

هرچند بازار داخلی مس مدت‌ها آرامشی نسبی را تجربه کرده بود ولی در هفته‌های اخیر شاهد انتقاداتی درخصوص نیاز بازار به افزایش حجم عرضه‌ها است. این در حالی بود که عرضه‌های مس در روز گذشته با حجمی نزدیک به ۲هزار تن برای مس کاتد به ثبت رسیده که به نسبت مدت مشابه در هفته قبل از آن نیز ۵۰۰ تن کاهش را نشان می‌دهد. از طرفی در هفته گذشته در برابر عرضه ۲۵۰۰ تن مس کاتد، ۶۲۰۰ تن تقاضا به ثبت رسیده که در نهایت به رشد قیمت‌ها در تالار و رقابت خریداران منجر شد. این وضعیت را در روز گذشته نیز شاهد بودیم یعنی رشد برتری تقاضا به نسبت عرضه‌ها موجب شد قیمت‌های پایه ۲۲۸ هزار و ۹۱۷ ریالی برای هر کیلوگرم مس به ۲۵۰ هزار و ۸۲۸ ریال برای میانگین قیمت فروش افزایش یابد. روز گذشته در برابر ۲ هزار تن عرضه کاتد مس نیز در بورس کالای ایران ۶۰۲۰ تن تقاضا به ثبت رسید که دقیقا نشان‌دهنده برتری تقاضا بر عرضه‌ها و شکننده بودن بازار است. در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ بهمن سال جاری ۲۵۰۰ تن کاتد در بورس کالا عرضه شد ولی در هفته بعد از آن یعنی ۱۷ بهمن هیچ‌گونه عرضه‌ای برای کاتد مس در بورس کالا به ثبت نرسید. همین مطلب موجب شد اوج تقاضا به هفته‌های بعد از آن موکول شود و پس از آن، دو هفته پیاپی رشد قیمت‌ها را در بورس کالا تجربه کردیم. این در حالی است که در این زمان یعنی روزهای پایانی سال نیز تقاضای فصلی جدیدی به بازار ارائه می‌شود که در کل وضعیت این بازار را از ثباتی نسبی به التهابی شکننده تغییر می‌دهد.

در این میان برتری تقاضا بر عرضه‌ها را باید جدی گرفت، زیرا تجربه بازارهای مشابه در بورس کالا خاطرات جذابی را زنده نمی‌کند. این در حالی است که ذهنیت غالب در بازار مس داخلی از برتری تولید داخلی بر مصرف صنایع پایین‌دستی آن حکایت دارد که می‌تواند از روزهای روشن صنایع تکمیلی مس خبر دهد. برتری تقاضا بر عرضه‌ها این نگرانی را ایجاد می‌کند که تولید مس کاتد داخلی کفاف مصرف آن را نمی‌دهد، بنابراین باید به فکر فاکتورهایی حمایتی از صنایع مصرف‌کننده آن بود. با توجه به خودنمایی تقاضای روزهای پایانی سال در کنار تثبیت نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی می‌توان به بازگشت آرامش به این بازار در روزهای آینده خوش‌بین بود اگرچه ممکن است امیدواری به بهبود بازار در فروردین ماه سال آینده خودنمایی کند. در صورتی که بازار به هر دلیل به ثبات مورد نظر بر پایه قیمت‌های جهانی دست پیدا نکرد، قطعا بررسی واقعیت‌های این بازار در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حرکت مس از ثبات پایدار به التهاب شکننده

حرکت مس از ثبات پایدار به التهاب شکننده