رشد آرام شاخص سهام در روز توقف

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد توقف پر‌شمار نمادها بود. با توجه به پایان زمان قانونی ارائه پیش‌بینی سود سال آینده شرکت‌ها، عصر روز شنبه شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها اقدام به انتشار گزارش‌های خود کردند که این امر موجب توقف نزدیک به ۳۳ نماد طی روز گذشته در بازار سهام شد. نمادهای شرکت‌های سیمان آرتا اردبیل، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، ‌همکاران سیستم، واسپاری ملت، بانک تجارت، ‌بانک کارآفرین، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو،‌ تراکتورسازی ایران، توسعه معدنی و صنعتی صبا‌نور، ملی صنایع مس ایران،‌ سیمان تهران، قند اصفهان‌، پالایش نفت شیراز، آهن و فولاد ارفع و بانک حکمت،‌ مهم‌ترین‌ نمادهایی بودند که دیروز با اعلام تغییر سود بیش از ۲۰درصد متوقف شدند. در این شرایط شاخص با رشد ۵۹ واحدی به ۷۷هزار و ۶۵۸واحد رسید.

در بازار دیروز در مهم‌ترین تحول، معامله‌گران همزمان با انتشار گزارش بانک تجارت و توقف نماد این بانک شاهد انتشار آگهی واگذاری بلوک ۸/ ۴۹ درصدی سهام سرمایه‌گذاری ملی ایران به قیمت پایه هر سهم ۴۲۵۳ ریال بودند. بر اساس اطلاعیه بانک تجارت شنبه ۱۴ اسفند‌ماه تعداد ۳ میلیارد و ۴۸۶ میلیون سهم از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را با شرایط یکجا یا اقساطی در بازار اول بورس تهران روانه میز فروش می‌کند.کارگزار عرضه‌کننده این دارایی شرکت کارگزاری بانک تجارت عنوان شده و حداکثر مهلت پرداخت حصه نقدی معامله به ارزش ۱۰۵ میلیارد تومان نیز طی ۹ روز کاری پس از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت خواهد بود. مابقی در ۵ قسط مساوی با فواصل یکساله که سررسید اولین قسط یک سال پس از تاریخ قطعیت معامله در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران است.

در بازار روز گذشته، در گروه کانی غیر‌فلزی مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس علت حذف قدیمی‌ترین نماد متوقف از بورس و ادامه توقف یک شرکت دیگر را اعلام کرد. سعید محمد علیزاده، درباره علت حذف شرکت صنایع کاشی اصفهان (کاصفا) که از دوم آذر ۹۲ با توقف نماد روبه‌رو‌ بوده و قدیمی‌ترین شرکت دور از تابلوی معاملات به شمار می‌رود، اظهار کرد: هیات پذیرش اوراق بهادار در سال ۹۳ به علت عدم رعایت الزامات مفاد دستورالعمل پذیرش از جمله حداقل سرمایه، حداقل نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها، شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت و... رای به لغو پذیرش شرکت مذکور داد. لکن شرکت به استناد مفاد دستورالعمل پذیرش از هیات‌مدیره سازمان درخواست اعطای فرصت برای برطرف کردن موارد نقض دستورالعمل پذیرش کرد.

وی ادامه داد: به‌رغم سپری شدن حدود ۲ سال از تاریخ ارسال نامه شرکت، اقدام عملی برای رفع موارد فوق به‌عمل نیامده است. به‌گونه‌ای‌که تاکنون صورت‌های مالی حسابرسی شده سال‌های مالی ۹۳ و ۹۴ ارسال نشده و مجامع عمومی عادی سالانه آنها نیز برگزار نشده است. بنابراین موضوع لغو پذیرش شرکت مجددا در هیات پذیرش مطرح و با تصمیم هیات مذکور مقرر شد نماد شرکت از فهرست شرکت‌های بورس حذف و به بازار پایه فرابورس منتقل شود تا در آن بازار، برای سهامداران امکان معامله فراهم شود. علیزاده در مورد دیگر نماد متوقف قدیمی یعنی کاشی نیلو (کنیلو) هم که از ۲۸ دی ۹۴ تاکنون دور از بورس است، توضیح داد: مطابق آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت (دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۴) حسابرس نسبت به‌صورت‌های مالی مذکور گزارش عدم اظهار نظر صادر کرده است. همچنین تا مقطع فعلی مجمع عمومی عادی سال مالی ۹۴ شرکت برگزار نشده و مانند شرکت صنایع کاشی اصفهان دارای مغایرات متعددی با الزامات دستورالعمل پذیرش است. درخصوص شرکت اخیر نیز در آینده‌ای نزدیک تصمیم‌گیری خواهد شد.

در گروه فلزی، مدیر عامل فولاد خوزستان از فسخ معامله ۵/ ۲۸ درصدی سهام سنگ آهن مرکزی ایران با فولاد خوزستان خبر داد. مدیر عامل فولاد خوزستان در نامه‌ای به سازمان بورس اوراق بهادار عنوان کرده، از زمان انجام معامله خرید سهام، ثبت مالکیت سهام در دفتر سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به نام خریداران توسط سازمان خصوصی‌سازی و به تبع آن اعمال مدیریت به تناسب درصد مالکیت فراهم نشده است.محمد‌رضا مدرس‌خیابانی عنوان کرد: «به واسطه مکاتبات و پیگیری‌های متعدد جهت تعیین تکلیف معامله یاد‌شده، هیات وزیران به موجب مصوبه شماره ۱۷۳۸۲/ ت ۵۱۴۳۴ هـ مورخ ۱۵ اردیبهشت ۹۵ و شماره ۷۳۸۵۱/ ت ۵۳۴۴۸ هـ مورخ ۱۸شهریور سال جاری مقرر کرد سهام یاد شده با همان شرایط به سازمان تامین اجتماعی منتقل شود.»به گفته وی، علاوه بر موضوع فوق در بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، ردیف جمعی و خرجی به منظور تهاتر ثمن نقدی معامله در ازای طلب سود سهام عدالت پیش‌بینی شده است.

به موجب نامه شماره ۴/ ۲۶۳۸۸ مورخ ۲۷بهمن سال جاری سازمان خصوصی‌سازی، قرارداد انتقال سهام به سازمان تامین اجتماعی دریافت که مراتب در راستای رعایت ماده ۱۳ دستور‌العمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت اطلاع ایفاد می‌شود. فولاد خوزستان با شرکت در عرضه سهام سنگ آهن مرکزی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۳که سازمان خصوصی‌سازی از طریق بازار سوم فرابورس روی میز فروش گذاشته بود، توانست با پرداخت حصه نقدی این دارایی در ۱۲ خرداد ماه همان سال بلوک ۲۸ و نیم درصدی سهام کارخانه سنگ آهن مرکزی ایران را به مالکیت خود درآورد.بعد از این واگذاری گفته می‌شود فولاد خوزستان برای حضور در ترکیب هیات مدیره با سنگ اندازی بسیاری مواجه بوده است. عبدالمجید شریفی در هنگام تملک سهام مدیریتی سنگ‌آهن مرکزی، هدف از خرید این دارایی را «تحقق برنامه استراتژیک برای تامین پایدار مواد اولیه» فولاد خوزستان اعلام کرده بود.

در گروه فلزی، کوره پاتیلی مجتمع فولاد سبا از زیرمجموعه‌های فولادمبارکه و با هدف افزایش تولید از ۷۰۰ هزار به ۶/ ۱ میلیون تن، به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شد.بهرام سبحانی در بازدید از کوره پاتیلی، مجتمع فولاد سبا، یکی از طرح‌های توسعه این مجتمع که با هدف افزایش ظرفیت از ۷۰۰ هزار به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در حال انجام است، بر بهره‌برداری کامل هرچه سریع‌تر سایر طرح‌های توسعه تاکید کرد.وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی پروژه‌های توسعه، گام بلندی در پیشبرد اهداف گروه فولاد مبارکه برداشته خواهد شد، اظهار کرد: با تمرکز بر فعالیت‌ها در واحدهای مختلف از جمله واحد ذوب، ریخته‌گری و کلاف پیچ دوم، می‌توان از حداکثر ظرفیت‌های موجود برای پاسخ به نیاز بازار استفاده کرد. در گروه بانکی، بازار سهام با شوک اعلام زیان سنگین بانک تجارت برای سال آینده مواجه شده است.

در این گروه مدیرعامل بانک صادرات در نامه‌ای به سهامداران، درباره واگذاری سال گذشته توسعه نیشکر، دلایل زیاندهی و برنامه‌های آینده را اعلام کرد تا بازگشایی نماد این بانک نزدیک‌تر باشد. بانک صادرات درحالی با ارائه پیش‌بینی درآمد حسابرسی نشده عملکرد ۶ و ۹ ماهه، باید گزارش حسابرسی شده ۶ ماهه را هم برای بازگشایی نماد منتشر کند. این بانک برای سال مالی جاری ۱۶ تومان سود برای هر سهم (حدود ۹۲۴ میلیارد تومان) پیش‌بینی کرده بود؛ اما در عملکرد ۶ ماهه برای هر سهم ۴۷ تومان زیان (معادل ۷/ ۲ هزار میلیارد تومان) پیش‌بینی کرد. این زیان در گزارش ۹ ماهه بیشتر و به ۷۵۳ ریال بالغ شده است. در گروه سیمانی، دیروز انتشار گزارش‌های مثبت این گروه با استقبال معامله‌گران مواجه شد. در گزارش‌های مناسب سیمان صوفیان در حالی که سال جاری سود ۳ریالی اعلام کرده بود برای سال آینده ۳۸۳ریال سود اعلام کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با غیبت شمار زیادی از نمادها بود.