گروه بنگاه‌ها: شرکت تامین سرمایه امید در آستانه عرضه سهام خود در بورس به‌عنوان نخستین شرکت تامین سرمایه، روز گذشته شاهد افتتاح رسمی بازارگردانی خودکار با حضور مدیران سازمان بورس اوراق بهادار، شرکت بورس و همچنین فعالان بازار سهام بود. به این ترتیب نخستین بازارگردانی خودکار در اوراق مشارکت گل‌گهر آغاز شد. در این جلسه، حبیب رضا حدادی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید با اظهار این مطلب که تامین سرمایه امید در زمینه نوآوری در بازار سرمایه تلاش زیادی دارد، گفت: ورود به بازارهای جدید و ارائه ابزارهای مالی نوین همواره مدنظر شرکت بوده و در حال حاضر نه تنها در تدارک افزایش سرمایه ۲۵درصدی و رسیدن به سرمایه ۵۰۰میلیارد تومانی به سر می‌بریم، بلکه به‌عنوان نخستین شرکت تامین سرمایه در آستانه عرضه سهام خود در بورس تهران هستیم. وی در ادامه افزود: در راستای توسعه نوآوری مالی و همگام شدن با بازارهای مالی دنیا نیز تصمیم به راه‌اندازی بازارگردانی خودکار گرفتیم. اقدامات در این زمینه از اواخر سال گذشته با همکاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آمیکو و برگزاری جلسات متعدد آغاز شد. در نهایت از مهرماه سال جاری، اجرای این موضوع با اوراق مشارکت گل‌گهر وارد فاز عملیاتی شد. حدادی در ادامه به مزیت بازارگردانی خودکار اشاره کرد و گفت: کاهش خطای انسانی، افزایش نقدشوندگی، چرخش رویکرد به سمت استفاده بیشتر از تحلیل در خرید و فروش اوراق و سهام و همچنین ایجاد استراتژی خاص با اعمال طراحی منحصر به فرد برای هر مدیر از جمله مزایای استفاده از بازارگردانی خودکار است. به این ترتیب با اعمال این موضوع می‌توان از نیروی انسانی در راستای افزایش خلاقیت و نه در بهبود بازارگردانی کمک گرفت.

استقبال بورس از نوآوری‌ها

در ادامه علی صحرایی، معاون عملیات و نظارت بر بازار شرکت بورس نیز ورود این نوع بازارگردانی را جزو نوآوری‌های بازار سرمایه دانست و گفت: بورس تهران از هرگونه نوآوری، ورود ابزار و راهکار جدید برای توسعه هرچه بیشتر بازار استقبال می‌کند.وی ادامه داد: تا‌کنون هرگونه بازارگردانی صورت گرفته در بورس بر اساس بازارسازی بوده و به عبارت دیگر جنبه حمایتی داشته و حال که قرار است این امر از طریق نرم‌افزارها و بدون دخالت نیروی انسانی باشد، طبیعتا باعث اطمینان‌بخشی به سهامداران و همچنین افزایش نقدشوندگی بورس خواهد شد.

نبود بازارگردانی جدی

مهرداد فرح‌آبادی، رئیس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار نیز با اظهار این مطلب که متاسفانه تا‌کنون بازارگردانی جدی را در بورس تجربه نکرده‌ایم، گفت: هر چند بازارگردان‌ها به‌عنوان مهره اصلی بازار سهام معرفی شده‌اند اما با گذشت بیش از ۱۰سال از تصویب قانون بازار اوراق بهادار و به رسمیت شناخته شدن این نهادهای مالی، فعالیت جدی از این سمت را مشاهده نکرده‌ایم. وی ادامه داد: انتظار می‌رود با ورود این نوع بازارگردانی جدید در کنار تصویب قوانین جدید، شاهد افزایش فرآیند خرید و فروش و در نهایت افزایش شفافیت در بازار باشیم. فرح آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با افزایش بازارگردانی خودکار که امروز در اوراق استارت کاری آن زده شد، در آینده نزدیک در سهام نیز ادامه یابد. به این ترتیب در میان‌مدت شاهد افزایش شفافیت در قیمت‌گذاری اوراق خواهیم بود که این امر افزایش فعالیت بازارگردان‌ها را در پی خواهد داشت. به گفته فرح‌آبادی، در گام‌های بعدی افزایش نقدینگی و چرخش مالی و در نهایت رشد کفایت سرمایه شرکت‌های تامین‌سرمایه نیز با این موضوع مرتفع خواهد شد.