دنیای اقتصاد: اصولگرایان هر روز کاندیدای جدیدی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌کنند؛ روالی که نشان می‌دهد آنها با وجود جلسات مختلف نتوانسته‌اند بر سر معرفی یک کاندیدا به توافق برسند.

روز گذشته جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی (یکتا) که در ۲۵ خرداد ۹۴ با حضور برخی اعضای دولت دهم و برخی از نمایندگان مجلس اعلام موجودیت کرد، از دو کاندیدای خود رونمایی کردند. رستم قاسمی وزیر نفت و حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوم احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، دو کاندیدایی هستند که ازسوی یکتا به‌عنوان کاندیدای این جبهه به جبهه مردمی نیروهای انقلاب که به تازگی اعلام موجودیت کرده معرفی شده‌اند. به گفته سید محمد حسینی، سخنگوی جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی (یکتا)، گزینه‌های دیگر این جبهه، مهرداد بذرپاش، مسعود زریبافان و محمد عباسی بودند که قرار شد به‌صورت مستقل یا از طریق جبهه یا گروه دیگری در عرصه انتخابات سال ۹۶ حضور یابند. همچنین در همین راستا، روز شنبه حمیدرضا بقایی از اعضای ارشد دولت احمدی‌نژاد نیز اعلام کاندیداتوری کرد. هرچند او اعلام کرده مستقل وارد میدان شده است، اما به‌نظر می‌رسد در غیاب محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، همراهان قدیمی او تصمیم گرفته‌اند در انتخابات آینده حضور چشمگیری داشته باشند. این در شرایطی است که او در اطلاعیه‌ای که اخیرا منتشر کرده، تاکید کرده‌است که از هیچ‌کس حمایت نخواهد کرد. معرفی رستمی و حاجی بابایی به جبهه مردمی انقلاب اسلامی در شرایطی صورت گرفته است که به گفته سخنگوی یکتا قرار است پس از معرفی گزینه‌های پیشنهادی همه گروه‌ها به جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی در نهایت اصولگرایان روی یک نفر اجماع کنند. در همین حال به‌رغم معرفی این دو نفر به‌عنوان کاندیدای نهایی یکتا، یک منبع آگاه ضمن رد قطعی شدن کاندیدای جبهه یکتا گفت: «جبهه یکتا هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره نامزد ریاست‌جمهوری نرسیده و بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.»

همزمان روز گذشته امیررضا واعظ آشتیانی، سخنگوی جبهه یاران انقلاب در گفت‌وگو با «ایلنا» از مسعود زریبافان به‌عنوان کاندیدای مورد بررسی جبهه یاران انقلاب نام برد. به این ترتیب می‌توان گفت که یکی دیگر از معاونان احمدی‌نژادبه‌طور رسمی وارد لیست کاندیداهای ریاست‌جمهوری شده است. از این رو به‌نظر می‌رسد نزدیکان احمدی‌نژاد به‌طور جدی وارد عرصه شده‌اند، رویکردی که به باور برخی پشت صحنه آن محمود احمدی‌نژاد است. این صاحب نظران اطلاعیه چند روز پیش رئیس‌جمهوری سابق مبنی‌بر عدم حمایت از کاندیداهای منتسب به او را در راستای این استراتژی ارزیابی می‌کنند. در این میان البته اعلام کاندیداتوری حمید بقایی با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است؛ از جمله روز گذشته احمدکریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اصناف و فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با نامه نیوز گفت: «اینکه هر شخصی علاقه‌مند است کاندیدا شود را نمی‌توان کاری کرد، اما جای تاسف است که هرکسی در کشور به خودش اجازه بدهد اعلام کاندیداتوری کند بدون اینکه شان و جایگاه و توان خود را در نظر بگیرد.»

او ادامه داد: «ما با حضور حداکثری کاندیداها مواجه هستیم و حضور برخی تنها مشکلی که ایجاد می‌کند این است که شورای نگهبان را به زحمت می‌اندازند. آقای بقایی و امثال وی در دادگاه محکومیت و پرونده دارند و اینکه چگونه به خود جرات می‌دهند جای بسی تعجب و تاسف دارد.»