دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد قابل توجه ۸/ ۱۴ واحدی (معادل ۷۵/ ۱ درصد) پشت سر گذاشت و در سطح ۹/ ۸۶۴ واحدی (بیشترین رشد از ۲۲ آبان) قرار گرفت. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص به میزان ۱۴ واحد را بر دوش کشیدند. در مقابل نیز معاملات منفی در نمادهای معاملاتی «بکهنوج» و «بمپنا» مانع از رشد بیشتر این نماگر شد.دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال بیش از ۱۵۳ میلیون ورقه بهادار در بیش از ۲۳ هزار نوبت معاملاتی در بازارهای پنج‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر ۱۶۳ میلیارد تومان بود. از جمله تحولاتی که دیروز حمایت بیش از ۹ واحدی از آیفکس به عمل آورد، بازگشایی نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی سود، با کشف قیمت ۲۱۷۴ تومانی (افزایش ۱۴ درصدی) بود. از جمله نکات معاملات روز گذشته «زاگرس» غلبه فروش به خرید سهام این شرکت بود که البته با فشار عرضه‌ها از رشد بیشتر قیمت این سهم جلوگیری شد.

پتروشیمی زاگرس در حالی آخرین روز بهمن‌ماه پیش‌بینی اولیه بودجه ۹۶ خود را روی سامانه کدال منتشر کرد که در این گزارش سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۶ را با سرمایه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مبلغ ۴۰۶ تومان پیش‌بینی کرده و تعدیل مثبت ۹ درصدی را تجربه کرده است. از جمله مفروضات پیش‌بینی بودجه ۹۶ این شرکت فرابورسی می‌توان به نرخ ۲۹۰ دلاری فروش متانول صادراتی و دلار ۳۷۵۰ تومانی اشاره کرد. در عین حال مقدار تولید و فروش محصول متانول در پیش بینی مذکور ۳۱۳۵ هزار تن در نظر گرفته شده است. مفروضاتی که تا حدودی محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد. قیمت متانول در حال حاضر به ۳۸۰ دلار در هر تن رسیده است. این در حالی است که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی درخصوص نرخ این محصول در بازارهای جهانی داشت. در صورت پایداری نرخ فعلی متانول طبیعتا سود پیش‌بینی شده زاگرس برای سال ۹۶ نه تنها قابل تحقق خواهد بود، بلکه ممکن است این شرکت با رشد سودآوری در سال آتی همراه شود. اما در صورتی که نرخ متانول با همین شتاب افزایش قیمت، در مسیر نزولی قرار گیرد و همچنین شاهد اجرایی شدن تک نرخی شدن ارز در سال آتی باشیم، امکان تحقق این پیش‌بینی کمرنگ می‌شود. نرخ خوراک ۵/ ۹ سنتی با دلار ۳۳۰۰ تومانی نیز از دیگر مفروضات «زاگرس» در پیش‌بینی بودجه سال ۹۶ است که در صورت تک نرخی شدن ارز افزایش خواهد یافت.

«مارون» نیز روز گذشته در حالی حمایت حدود ۵/ ۳ واحدی از آیفکس به عمل آورد که همچنان معاملات کم رمقی را تجربه می‌کند. بر این اساس با مشارکت ۱۰۰ درصدی حقیقی‌ها، سهام بزرگ‌ترین شرکت فرابورس (بزرگ‌ترین شرکت از منظر ارزش بازار) دیروز شاهد دادوستد ۷۵۰ سهمی به ارزش ۴/ ۲ میلیون تومان بود که قیمت سهام این شرکت را با رشد ۷/ ۱ درصدی مواجه کرد.