گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، از خروج این مجموعه بزرگ اقتصادی از شرکت‌های کم‌بازده، زیان‌ده و کوچک مقیاس خبر داد.رضا نوروززاده روز گذشته در جشنواره رتبه‌بندی شرکت‌های تابعه شستا با بیان اینکه مجموعه شستا باید نسبت به اتفاقات و رویدادهای جهانی و داخلی حساس باشد تا بتواند واکنش به موقع و مناسب نشان دهد، افزود: توجه به این مسائل موجب می‌شود بنگاه‌های اقتصادی و هلدینگ‌های اقتصادی منفعل نباشند.وی ادامه داد: به‌عنوان مثال رویدادهای کنونی جهانی نشان می‌دهد نسبت یورو به دلار در حال تغییر است و یک بنگاه اقتصادی باید به این موضوع حساس باشد. نوروززاده همچنین با تاکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید به دنبال تحلیل داده‌های اطلاعاتی باشند، گفت: شرکت‌های زیرگروه شستا صادرکننده خدمات و کالا هستند و لزوم ارتباط مستمر اقتصادی با دنیا موجب می‌شود نسبت به اتفاقات جهانی منفعل نباشیم.

وی با اشاره به نقش و جایگاه شستا در موضوع اقتصاد مقاومتی، گفت: شستا سیاست‌های تبیین شده اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده است. وی ادامه داد: اقداماتی که در زمینه ورود به بازار سرمایه، تامین منابع مالی با منشا خارجی، تکیه بر راندمان تولید، افزایش سرانه فروش و بهینه‌سازی تکنولوژی انجام شده همه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است. نوروززاده، افزایش سهم فروش صادراتی شرکت‌ها، توسعه مشتریان جدید و توسعه بازارهای جدید را در دستورالعمل‌هایی دانست که در حال ابلاغ به شرکت‌ها است. وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها نیز خوشبختانه در این زمینه خوب عمل کرده‌اند، ادامه داد: شفاف‌سازی اقتصادی با پذیرش کردن شرکت‌ها در بازار سرمایه و بورس نیز در شرکت‌های زیرگروه شستا در حال انجام است. نوروززاده با تاکید بر جایگاه اقتصادی شستا در کشور گفت: شستا مجموعه‌ای است که در زمان حاضر سهم ۱۰ درصدی در بورس اوراق بهادار دارد، این شرکت دارای دومین هلدینگ نفت و گاز کشور است و اولین هلدینگ دارویی و سیمانی کشور را در اختیار دارد. وی ادامه داد: شستا همچنین دارای هلدینگ برتر در حوزه کانی‌های فلزی و غیرفلزی است.

مدیرعامل شستا گفت: ما با در اختیار داشتن این بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در تلاش برای افزایش اشتغال و کاهش بیکاری هستیم. وی با اشاره به افق‌های پیش رو در شستا گفت: بهینه‌سازی و اصلاح پرتفوی شستا از طریق ترسیم پرتفوی فعلی و حرکت به سمت پرتفوی مطلوب از برنامه‌های این شرکت است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: خروج از شرکت‌های کم‌بازده، زیان‌ده و کوچک مقیاس در دستور کار شستا قرار دارد. وی بهره‌وری و خلق ارزش، حرکت به سمت دانش‌بنیان را از دیگر برنامه‌های شستا عنوان کرد و ادامه داد: اجرای استانداردهای حاکمیتی شرکتی در راهبری شرکتی شستا از دغدغه‌های اصلی این مجموعه است که بر این اساس به دنبال استقرار سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری (DSS) هستیم که از دو روش و مسیر هوش تجاری(BI) و هوش حیاتی (CI) وارد مجموعه شرکت‌های زیرگروه شستا می‌شود که منجر به شفاف‌سازی در مجموعه‌ها می‌شود. وی تاکید کرد: هوش تجاری تحلیل درون سیستم را برای مدیران ممکن می‌کند و هوش حیاتی به تحلیل‌های برون‌سیستمی می‌پردازد که هر دو این مولفه‌ها زمینه‌های استقرار سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری را برای مدیران در بنگاه‌های اقتصادی فراهم می‌کند.