اسرائیل موذیانه به‌دنبال رخنه در منطقه‌است

دنیای اقتصاد: ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین روز گذشته با شعار «همه باهم در حمایت از فلسطین» با حضور مقام معظم رهبری و روسای سه قوه آغاز به کار کرد. به گزارش «ایرنا» مقام معظم رهبری روز گذشته پس از ورود به محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی مورد استقبال سران سه قوه قرار گرفتند و سپس با حضور در محل یادمان شهدای انتفاضه به شهدای راه آزادی قدس ادای احترام کردند.

در این کنفرانس که ریاست آن بر عهده علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی است، هیات‌هایی از ۸۰ کشور جهان حضور دارند. این اجلاس به مدت دو روز (۳و ۴) اسفندماه در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شود همچنین قرار است روز پنج‌شنبه پارلمان‌ها، احزاب و گروه‌های فلسطینی در آن حضور پیدا ‌کنند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین با تاکید بر اینکه مردم شریف فلسطین در این عهد و زمانه سرآمد مظلومیت هستند که باید مورد حمایت جدی واقع شوند، گفت: اینک در شرایطی قرار داریم که ملت عزیز فلسطین در مظلومیت مضاعف قرار گرفته است. از طرفی رژیم بدخیم صهیونیستی فشارهای خود را بر این امت تشدید ساخت؛ به‌طوری‌که برخلاف همه نظامات حقوق بشری و حتی معاهدات سست گذشته خود با تصویب پارلمان خودش شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از طرف دیگر رژیم صهیونیستی با نهایت پلیدی آشفتگی امنیتی منطقه را دامن می‌زند تا جایی که با گستاخی مساعدت به گروه‌های تروریستی را اعلام می‌کند به این قصد که کشورهای اسلامی را دچار فرسایش درونی کند.

لاریجانی تاکید کرد: مهم‌تر اینکه با انگیزه موذیانه به‌دنبال رخنه در کشورهای منطقه است تا آنان جای دشمن اصلی را با دشمن موهوم و فرضی بدل سازند و از این طریق فضای تفرق در منطقه را افزایش داده و فرصت تنفس شیطانی کسب کنند. وی افزود: این همایش در چنین متن حساسی ظهور یافته و مأموریتی سنگین در بازآفرینی وفاق مسلمانان با محوریت حمایت جدی از ملت عزیز فلسطین بر عهده دارد. به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: مساله مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی فقط تعلق به کشورهای عربی و اسلامی ندارد و موضوعی جهانی است.

از حماس حمایت می‌کنیم

لاریجانی همچنین در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد: برجام فقط توافق با آمریکا نیست؛ بلکه توافق ایران با کشورهای ۱+۵ است. او درباره دولت جدید آمریکا و موضع ایران گفت: من فکر می‌کنم هنوز باید مجال داد که دولت جدید آمریکا همه نظریات خود را عملی کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نگاه ایران به حماس چگونه است و آیا روابط ایران و حماس در دوره‌ای مشکل پیدا کرده است، افزود: ما حماس را یک جریان موفق می‌دانیم و حمایتش می‌کنیم و در همین دوره‌ای که حالا به‌زعم شما مقداری هم از نظر تاکتیکی شرایط مختلفی بود باز ارتباط با ایران وجود داشت و گفت‌وگوهایی مطرح بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: اگر ما از حماس دفاع می‌کنیم می‌دانیم حماس سنی است اگر ما از جهان اسلامی دفاع می‌کنیم می‌دانیم که سنی هستند؛ ولی دفاع می‌کنیم چون چیزی که امام مطرح کرد وحدت جهان اسلامی بود نه سنی و شیعه، اگر ما در عراق هم تئوری و افق ملی را دنبال می‌کنیم؛ یعنی هم سنی‌ها باشند هم شیعه‌ها و هم کردها باشند همین نگاه را در مورد سوریه و یمن هم داریم.

به‌دنبال وحدت در فلسطین هستیم

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این کنفرانس با تاکید بر اینکه مردم فلسطین باید خود را برای فروپاشی اسرائیل آماده کنند، گفت: فلسطین، از آن فلسطینیان است نه یهودیان. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رمضان عبدالله در سخنانی با تاکید بر اینکه مساله فلسطین هرگز فراموش نمی‌شود، گفت: این مساله در ضمیر همه مردم مسلمان و جهان باقی خواهد ماند و پیام رهبر انقلاب به همه مردم فلسطین رسید که تنها نیستید و از شما حمایت خواهد شد.

رمضان عبدالله همچنین گفت: ما در جبهه مقاومت به‌دنبال افزایش امکانات خود هستیم و توانایی کنترل افسار دشمن را داریم و اگر کوچک‌ترین شراره‌ای از تجاوز صهیونیست‌ها بخواهد آغاز شود با تمام توان و وجودمان در برابر آنها مقاومت می‌کنیم.» او در ادامه گفت: «امروز توهم از بین رفته و مذاکرات سازش به پایان رسیده، مردم فلسطین نمی‌پذیرند سرزمین‌های آنها اشغال شده باشد و صهیونیست‌ها برای صهیونیست‌سازی کل سرزمین فلسطین اقدامات خود را انجام دهند.»

وی ادامه داد: باید سازمان آزادی بخش فلسطین دست از سازش بردارد و بداند شعار از نهر تا مدیترانه متعلق به فلسطین و عراق است؛ موجودیتی که مشروعیت ندارد، نمی‌تواند در برابر مقاومت بایستد. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید سازمان ملل مساله فلسطین را در دستور کار فوری خود قرار دهد، گفت: ما هرگونه گفت‌وگو را رد می‌کنیم، چون رژیم صهیونیستی نجس و آلوده است و مردم ما با تمامی امکانات و قابلیت‌های خود هرگز اسیر چنین گزینه‌ای نخواهند شد. رمضان عبدالله در پایان تاکید کرد: ما به‌دنبال وحدت در فلسطین هستیم، اما نمی‌توان با آزاد شدن از موافقتنامه اسلو به تبعات آن از جمله تجزیه و تشتت ادامه داد، پایداری ملت این غده را از بین می‌برد.

گفتنی است هیاتی از جنبش حماس در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین شرکت کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» در این هیات افرادی از جمله اسامه حمدان مسوول روابط خارجی حماس، علی برکه نماینده حماس در لبنان، سامی ابوزهری سخنگوی پیشین حماس و محمدنصر یکی دیگر از اعضای حماس در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران حضور پیدا کرده‌اند. همچنین در این اجلاس از تمبر یادبود ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین رونمایی شد. در همین حال قرار است حسن روحانی رئیس‌جمهوری امروز در مراسم اختتامیه این اجلاس سخنرانی کند.