تحقیق و توسعه  در اروپا

فدراسیون بین‌المللی صنایع دارویی و وابستگان (efpia)

همگام با پیشرفت‌های علم پزشکی و داروسازی که با تحقیق و توسعه و توزیع داروهای جدید به بهبود سلامت و کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان کمک می‌کند، داروسازی اروپا به یکی از پیشرفته‌ترین و مهم‌ترین صنایع در کل قاره تبدیل شده است، به‌طوری که نقش کلیدی در خروج اقتصاد اروپا از رکود ایفا کرده است. در سال ۲۰۱۵ کشورهای اروپایی حدود ۳۱۵۰۰‌میلیون یورو برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کردند. حدود ۷۲۵‌هزار نفر مستقیم و بیش از سه تا چهار برابر این رقم به شکل غیرمستقیم در صنایع بالادست و پایین‌دست، مشغول به کار شدند. دهه‌ها تسلط کامل بازار آمریکا بر اقتصاد جهان منجر به آن شد که فعالیت‌های اقتصادی و پژوهشی در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ در این کشور متمرکز شود. علاوه بر این، اروپا در حال حاضر با رقابت شدیدی از سوی کشورهای نوظهور روبه‌رو شده است. رشد سریع این بازار در اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، چین و هند منجر به حرکت تدریجی فعالیت‌های اقتصادی این صنعت از اروپا به این کشورها شد. در سال ۲۰۱۵ بازارهای برزیل و چین به ترتیب ۱۴ و ۷ درصد رشد کردند در حالی که رشد متوسط بازار برای کل اروپا ۹/ ۵ درصد و برای بازار ایالات متحده آمریکا ۵/ ۸ درصد بود. در سال ۲۰۱۵ شمال آمریکا ۷/ ۴۸ درصد از فروش دارویی جهان را در اختیار داشت، در حالی که این رقم برای اروپا ۲/ ۲۲ درصد بود. علاوه بر موانع نظارتی اضافی و افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه، سیاست‌های ریاضت مالی در اروپا از سال ۲۰۱۰ تاکنون در روند حرکتی این صنعت تاثیر داشته است.

بر اساس داده‌های یورو استات، داروسازی، صنعتی با فناوری بالا است که دارای بیشترین ارزش افزوده به ازای هر فرد شاغل بوده است، بیش از دو برابر صنایع شیمیایی و بیش از چهار برابر مقدار متوسط آن در صنعت ساخت و ساز. در این مطالعه از شاخص میزان ارزش افزوده ناخالص(GVA) هر فرد برای اندازه‌گیری بهره‌وری نیروی کار استفاده شده است. طبیعتا هر چه بهره‌وری بیشتر باشد، شرکت کارآمدتر بوده و خروجی بهتری خواهد داشت. بر اساس گزارش وایفور در سال ۲۰۱۴، شرکت‌های حاضر در این صنعت بهره‌وری بالایی در نیروی کار خود داشته و میزان ارزش افزوده ناخالص برابر ۲۲۵.۹۴۶ یورو بوده است. این به آن معنی است که در سال ۲۰۱۴ هر کارمندی که برای شرکت‌های منتخب این گزارش کار می‌کرده به‌طور متوسط ۲۲۶ هزار یورو ارزش افزوده ناخالص به ارمغان آورده است.

داروسازی در عین حال دارای بالاترین نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در R & D به فروش خالص است. با توجه به آمارهای موجود در سال ۲۰۱۵، رتبه‌بندی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش تحقیق و توسعه صنعت دارو و بیوتکنولوژی اروپا، ۲/ ۱۸ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کسب و کارهای مختلف در سراسر جهان را شامل می‌شود. تمام داروهایی که در بازار عرضه می‌شوند حاصل تحقیقات طولانی، پرهزینه و پرخطر از سوی شرکت‌های دارویی است. به‌طور متوسط، برای اینکه هر ماده دارویی اولیه به تولید انبوه رسیده و وارد بازار شود، ۱۲ تا ۱۳ سال طول می‌کشد. برآوردها نشان می‌دهد هزینه تحقیق و توسعه برای یک نهاد یا موسسه شیمیایی یا بیولوژیک جدید در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹۲۶ میلیون یورو (۲۵۸۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳) بوده است. (دی ماسی، ژورنال اقتصاد بهداشت،‌ ژانویه ۲۰۱۶)؛ به‌طور متوسط، تنها یک یا دو ماده از ۱۰ هزار ماده سنتز شده در آزمایشگاه، تمام مراحل توسعه مورد نیاز برای تبدیل به یک داروی قابل عرضه در بازار را با موفقیت طی می‌کنند

بر مبنای قیمت‌های کارخانه‌ای در سال ۲۰۱۵، بازار جهانی دارو ارزشی معادل ۷۱۶ میلیارد یورو (۷۹۴ میلیارد دلار) داشته است. بازار آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) با ۷/ ۴۸ درصد سهم جلوتر از اروپا و ژاپن، بزرگ‌ترین بازار داروی جهان به شمار می‌رود. بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی ۵۸ درصد فروش داروهای جدید در بازه سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ بوده است. همان طور که بیان شد داروسازی همچنان یک عامل کلیدی در رشد اقتصاد اروپا است. این تنها یکی از نتایج تحلیل جدید از «مطالعه اقتصادی شرکت‌های دارویی منتخب در اروپا» است که از طرف موسسه تحقیقات اقتصادی وایفور انجام شده است. به‌طور مشخص، در این گزارش آثار اقتصادی هفت شرکت بزرگ دارویی- آبویه، آسترازنکا، بوهرینگر اینگلهایم، ایپسن، جی‌اند جی، نوارتیس و سانوفی- و سهم آنها در رشد اقتصادی اروپا در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت‌های انتخاب شده در مجموع به میزان ۹/ ۷۷ میلیارد یورو به تولید ناخالص داخلی اروپا در سال ۲۰۱۴ کمک کرده‌اند. علاوه بر این، این شرکت‌ها ۶/ ۳۴ میلیارد یورو ارزش افزوده مستقیم و ۳/ ۴۳میلیارد یورو به شکل غیر مستقیم بر اقتصاد این منطقه داشته‌اند.

در حالی که کمیسیون اروپا هدف‌گذاری کرده که ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ در زمینه تحقیق و توسعه هزینه شود، این رقم در حال حاضر در صنعت دارو، برابر ۴/ ۱۷درصد از درآمد است. اریک کرونت، مدیرعامل فدراسیون تشکل‌ها و صنایع دارویی اروپا (EFPIA) در این زمینه می‌گوید: «این گزارش وایفور اهمیت جایگاه بخش دارو را در اقتصاد اروپا مشخص می‌کند. در یک بازار رقابتی در سطح جهانی، ایجاد یک محیط و فضای مناسب که از تحقیقات دارویی، توسعه و سرمایه‌گذاری در این حوزه پشتیبانی کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.