دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: سیر صعودی شاخص کل بازار سهام روز گذشته و برای سیزدهمین روز متوالی همچنان حفظ شد. برهمین اساس نماگر بازار با رشد ۴۷ واحدی به سطح ۷۷هزار و ۸۴۷ واحد رسید. این روند صعودی در حالی برای سیزدهمین روز متوالی ادامه یافته که همچنان بی‌رمقی و فضای انتظاری در آن مشاهده می‌شود. بر همین اساس طی مدت مزبور، بورس تهران شاهد ثبت بازدهی ۶/ ۱ درصدی و صعود به یک کانال بالاتر بود. فرابورس نیز روز گذشته را مثبت پشت‌ سر گذاشت و طی یک هفته اخیر بازدهی ۲درصدی را به ثبت رساند. در این میان توقف نمادهای بورسی و فرابورسی مهم‌ترین دلیلی است که می‌توان برای کم‌رمقی بازار عنوان کرد. با وجود اینکه طی روز گذشته تعدادی دیگر از نمادها بازگشایی شد، اما همچنان ۱۲۱ نماد در بازار سهام متوقف است. توقف‌هایی که عمدتا به دلیل تعدیل در اولین پیش‌بینی شرکت‌ها رخ داده و به‌نظر می‌رسد پس از شفاف‌سازی بازگشایی شود.

ورود نوسان‌گیران

مشاهده روند بازار طی روز گذشته حاکی از آن است که در کنار عوامل فوق، حضور نوسان‌گیران و تحرک آنها در برخی نمادها نیز قابل‌توجه است؛ افزایش فعالیت این سفته‌بازان که عموما طی روزهای اخیر به سوی نمادهای خودرویی بوده، در جریان معاملات دیروز شدت گرفت و به صدرنشینی گروه خودرو (به لحاظ حجم و ارزش) در میان دیگر صنایع منجر شد.

تقابل خریداران و فروشندگان

همانطور که در گزارش پیشین «دنیای اقتصاد» نیز گفته شد با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال و نیاز به نقدینگی بازیگران حقوقی، بسیاری از فعالان در کمین قیمت‌های جذاب برای خرید هستند. با این وجود، بررسی عملکرد بازار طی روز جاری حاکی از افت صنایعی است که در روز سه‌شنبه با اقبال به بازارهای جهانی رشد داشته‌اند. فلزات پایه و سنگ‌آهن که طی روزهای اخیر رشد‌های خوبی را تجربه کردند، دیروز نیز شاهد روند باثباتی بودند. در صنعت فلزات اساسی بسیاری از نمادهایی که طی روزهای قبل با اقبال در سمت خرید مواجه بودند، دیروز شاهد فشار فروش از سوی سهامداران بود. استخراج کانه‌های فلزی نیز در شرایطی مشابه شاهد روند نزولی در تمامی نمادها بود. به‌نظر می‌رسد فعالان بازار در شرایط کنونی یا به دنبال شناسایی سود از نمادهایی هستند که طی روزهای اخیر رشدهای قابل توجهی داشته‌اند، یا با توجه به رفتار حقوقی‌های بزرگ و نداشتن تحلیل عمیق از اولین پیش‌بینی سال ۹۶ شرکت‌ها، رفتار احتیاطی را پیش گرفته‌اند.

جزئیات معاملات روز چهارشنبه

در معاملات دیروز نمادهای معاملاتی «پارسان» و «تاپیکو» با اثر مثبت به‌عنوان اهرمی برای رشد شاخص عمل کردند، در مقابل نمادهای «وبملت»، «وغدیر»، «فارس» و «ومعادن» به‌عنوان مانعی برای رشد بیشتر نماگر اصلی بازار شدند. در نهایت افزایش ۰۶/ ۰ درصدی شاخص کل بورس در کارنامه آخرین روز کاری هفته به ثبت رسید. در مجموع دیروز بیش از ۵۵۴میلیون سهم در ۵۳ هزار و ۷۷۸ مرتبه میان سهامداران جابه‌جا‌ شد و ارزش کل ناشی از معاملات به ۱۰۸میلیارد تومان رسید. این آمار در مقایسه با معاملات روز سه‌شنبه نشان از افزایش حجم و ارزش معاملات دارد. به‌طوری‌که حجم کل معاملات رشد ۵/ ۳۳ درصدی و ارزش مبادلات نیز بیش از ۱۶درصد افزایش را تجربه کرد. اما با این وجود همچنان در مقایسه با میانگین ماه گذشته، معاملات کم‌حجمی را شاهد هستیم. در این روز گروه خودرویی تحرک قابل توجهی نسبت به روزهای قبل داشت. با این وجود نیمی از ارزش معاملات مربوط به جابه‌جا‌یی بلوکی سهام سایپا بود. برهمین اساس، بلوک ۴/ ۵۸ میلیون سهمی «خساپا» به ارزش ۷ میلیارد تومان میان سهامداران جابه‌جا‌ شد. همچنین در این روز جابه‌جایی بلوکی در دیگر نمادها را نیز شاهد بودیم که در این راستا می‌توان به بلوک‌های «اخابر»،« فاذر»، «وبملت»، «وساپا»، «خزامیا»، «تاپیکو» و «شاراک» اشاره کرد. بر این اساس به حذف معاملات بلوکی مزبور، نماد معاملاتی بانک تجارت با جابه‌جایی بیش از ۶۵میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات نیز در اختیار «پارسان» با رقمی معادل ۳/ ۸ میلیارد تومان بود.

ثبت بازدهی 2درصدی در کارنامه فرابورس

روند صعودی حاکم بر فرابورس در جریان معاملات روز گذشته نیز ادامه یافت. در جریان معاملات دیروز شاخص آیفکس رشد یک واحدی (۰/ ۱درصد)را تجربه کرد و در محدوده ۸۶۷ واحدی متوقف شد. در مجموع دیروز بیش از ۵۵۶ میلیون سهم در فرابورس ایران جابه‌جا‌ شد و ارزش کل معاملات به ۱۰۸میلیارد تومان رسید. این بازار نیز همراستا با بورس تهران، شاهد رشد حجم و ارزش معاملات خود در مقایسه با معاملات روز سه‌شنبه بود. بر این اساس افزایش ۵/ ۳۳ درصدی حجم و ۷/ ۱۶ درصدی ارزش در کارنامه این بازار به ثبت رسید. بیشترین حجم این معاملات نیز در اختیار نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به همراه حق‌تقدم آن بود. در مجموع حجم معاملات این دو نماد به ۳۰میلیون سهم رسید.

فروش «چکاپا»

همچنین در ادامه رقابت روز سه‌شنبه درخصوص سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت گروه صنایع کاغذ پارس، سرانجام دیروز این بلوک به فروش رسید. بر این اساس روز گذشته بیش از ۲۴۸ میلیون سهم «چکاپا» به ارزش تقریبی ۸۷ میلیارد تومان در قیمت هر سهم ۳۵۰تومان به فروش رسید.

بررسی روند معاملات دیگر بازارهای فرابورس

همچنین رصد معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت حاکی از آن است که بیش از ۸۲۹ هزار ورقه به ارزشی حدود ۷۰میلیارد تومان در این بازار معامله شد. بیشترین حجم و ارزش معاملاتی نیز به نماد «اخزا۸» با تاریخ سررسید مردادماه ۹۶ تعلق گرفت. بررسی روند اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان از آن دارد که در مجموع حدود ۷۷ هزار برگه «تسه» به ارزش تقریبی ۶ میلیارد تومان خریدوفروش شد که این معاملات در میانگین قیمتی۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان رخ داد. همچنین مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن شهریور ۹۳ روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه به پایان خواهد رسید.